اتفاق بزرگ برای بازنشستگان + جزئیات

سازمان تأمین اجتماعی متعهد به اجرای‌ سریع همسان‌سازی شده است/ دولت اعتبارات لازم را از طریق واگذاری بخشی از سهام ۹ شرکت دولتی به سازمان تأمین اجتماعی تامین کرده است

اتفاق بزرگ برای بازنشستگان + جزئیات

به گزارش مستقل آنلاین : متـنـاسب‌سـازی حـقـوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی که با عنوان طرح همسان‌سازی شناخته می‌شود، پس از سال‌ها مطالبه‌گری و پیگیری بازنشستگان و فعالان اجتماعی با دستور رئیس‌جمهوری سرانجام به تصویب هیأت وزیران رسید.
به گزارش همشهری، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مطالبه ۱۰ ساله بازنشستگان بود روز گذشته با تصویب پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی از دولت در هیأت وزیران به نتیجه رسید.
علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ، مصوبه هیأت وزیران ‌را که مصادف با آغاز هفته تامین اجتماعی است، موجب رضایتمندی جامعه بازنشستگان دانست و افزود: پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی از دولت به تصویب هیأت وزیران رسید.
براساس قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال‌جاری کشور دولت مکلف به پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی است. 

منابع مالی از کجا تأمین می‌شود؟
یکی از مشکلاتی که همواره مانع از اجرای همسان‎سازی شده، کمبود اعتبارات بوده است. دولت برای اجرای طرح همسان‌سازی‌ باید ۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند، اما این مبلغ به‌صورت نقدی نخواهد بود و مقرر بر این شد که شرکت‌های سودآور دولت که درآمد خوبی دارند به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شوند تا این سازمان با عرضه این شرکت‌ها در بورس، کسب درآمد و همسان‌سازی‌ را اجرا کنند. بر همین مبنا هیأت دولت با پیشنهاد وزارت کار مبنی بر واگذاری ۳۲هزارمیلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی‌اش به تأمین اجتماعی موافقت کرده است.

اجرای سریع همسان‌سازی
افزایش مشکلات اقتصادی در ماه‌های اخیر و همزمانی کرونا با پیامدهای منفی تحریم‌ها بار هزینه‌های جاری زندگی روزمره را بر دوش گروه‌های مختلف جامعه ازجمله بازنشستگان که درآمدهای کمتری دارند، سنگین کرده است. به همین دلیل هم در ‌ماه‌های گذشته فعالان اجتماعی تلاش‌ها را برای اجرای همسان‌سازی‌ بیشتر کرده و از دولت می‌خواستند با تصمیم‌گیری سریع مانع از افزایش نارضایتی در میان بازنشستگان شود. دولت با تصمیم اخیر در واقع دو قدم را همزمان برداشته است، از سویی بخشی از بدهی‌هایش به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت می‌کند و هم اینکه قدم اول و مهم را برای اجرایی شدن همسان‌سازی‌ بر می‌دارد.
دولت به‌خاطر ۳ درصد سهم دولت در حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. این بدهی از سال ۵۷ تاکنون به‌دلیل بدحسابی دولت‌ها با سازمان تامین اجتماعی شکل گرفته است. میزان آن را ۲۶۳هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. پرداخت۳۲ هزار میلیارد تومانی یکی از بزرگ‌ترین بازپرداخت‌ها از زمان انباشت این بدهی است. سال گذشته فقط ۵ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص یافت.
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با این تصمیم هیأت دولت دست سازمان برای اجرای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باز شد.
به گفته او، براساس مصوبه هیأت دولت که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی صادر شد، بخشی از سهام دولت در ۹ شرکت مهم دولتی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی متعهد است با اتکا به این منابع جدید ظرف مدت کوتاهی طی ماه‌های آتی نسبت به اجرای طرح همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام فوری به عمل آورد.
آنطور که اکبر شوکت، عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی به باشگاه خبرنگاران گفته، این رقم برای اجرای همسان‌سازی‌ در ۳ سال متوالی است. بخشی از این مبلغ را برای امسال استفاده کرده و باقی منابع را سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا هر سال برای دریافت بودجه همسان‌سازی‌ با دولت به مشکل برنخوریم.
عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: هنوز مشخص نیست که باقی این مبلغ برای سرمایه‌گذاری در شستا وارد می‌شود یا در هلدینگ‌های دیگر سازمان که در شستا نیست، اما معاونت اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی این را مشخص می‌کند.
او با بیان اینکه ماهانه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای همسان‌سازی‌ نیاز است، گفت: اکثریت سهام‌هایی که از اموال دولت مشخص بود که به تأمین اجتماعی واگذار شود در بورس عرضه شده بود و حالا بعد از واگذاری تصمیم‌گیری می‌کنیم که این سهام‌ها در بورس بمانند یا از بورس خارجشان کنیم.
شوکت در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی حقوق بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند، توضیح داد: محاسبات این موضوع باید انجام شود. در این خصوص بحث‌های حقوقی وجود دارد، هنوز مشخص نیست دقیقا برای چه کسانی قرار است همسان‌سازی‌ اجرا شود؛ همچنین اعمال این منابع روی حقوق بازنشستگان بستگی به مصوبه هیأت وزیران دارد که چه تاریخی را معین کردند که همسان‌سازی‌ اجرا شود. اگر در مصوبه مشخص شده بود که از ابتدای فروردین، مابه‌التفاوت واریز می‌شود، از هر ماهی که معین شده باشد از همان ‌ماه محاسبه می‌شود. عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در کنار همسان‌سازی‌ امیدواریم بتوانیم کسر حق بیمه از بن مسکن را برای بازنشستگان اجرا کنیم تا کمکی برای رفع مشکلات بازنشستگان تأمین اجتماعی باشد.

منبع :ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها