پیش ‌فروش مسکن در بورس/چطور در بورس خانه بخریم؟

بورس مسکن باعث افزایش قیمت خانه می ‌شود

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: حضور بخش مسکن در بورس، افزایش قیمت هر متربع واحد مسکونی را تشدید خواهد کرد. بدین‌ترتیب، شاهد افزایش نقش تقاضای سرمایه‌ای در این بازار خواهیم بود و دهک‎های کم‌درآمد بازهم در خانه‌دار شدن ناکام می‌مانند. دور دوم متقاضیان طرح مسکن ملی از ۱۳ خرداد تکمیل ثبت نام می شود؛ مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: در مجموع یک میلیون و ۵۹۰ هزار نفر در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند. ظرفیت زمین ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن به اندازه ۴۰۰ هزار واحد است. در صورت افزایش تقاضا بیش از این تعداد، قرعه کشی انجام می‌شود.

حجم ویدیو: 7.58M | مدت زمان ویدیو: 00:02:52

مسکن هم وارد بورس می‌شود

محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت:

با ورود مسکن به بازار بورس مردم با سرمایه‌های خود می‌توانند در پروژه‌های ساخت و ساز مسکن شرکت کنند.

در آینده نزدیک اثرات مثبت وارد شدن مسکن به بازار بورس مشخص خواهد شد و وزارت راه وشهرسازی هم مانند سایر حوزه ها با وارد شدن این بازار به سمت رونق هدایت خواهد شد.

چطور می‌توان در بورس، چند متر خانه خرید؟

پیش ‌فروش متری مسکن در بورس منتظر تایید هیات دولت است. طرحی که براساس آن انبوه‌سازان و شرکت‌های سازنده مسکن می‌توانند برای تامین مالی پروژه‌هایشان یا حتی فروش املاک ساخته‌شده، اوراق بهادار منتشر کنند و در بورس بفروشند. این اوراق، قابل تحویل در زمان سررسید است. مثلا اگر سررسید اوراق مهرماه ۹۹ باشد، مشتریانی که آنها را خریده‌اند، می‌توانند در این تاریخ خانه را از سازنده تحویل بگیرند.

برای این کار خریدار باید صاحب تعداد مشخصی اوراق باشد تا بتواند یک واحد ۷۰متری را بخرد یا در زمان تعیین‌شده به ‌جای تحویل گرفتن خانه، سود مشارکت در ساخت را از سازنده دریافت کند. براساس تفاهمنامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس، اگر هیات دولت با طرح فروش متری مسکن موافقت کند، در فاز اول هزار واحد مسکونی از این طریق تامین مالی خواهد شد.

اگر ۱۰واحد یک‌میلیون تومانی سرمایه‌گذاری کنید، یعنی در پروژه به مبلغ ۱۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اید. پروژه هر سه یا شش‌ماه توسط کارشناس رسمی ارزیابی و ارزش‌گذاری می‌شود و بر مبنای اضافه ارزشی که پروژه دارد، واحد سرمایه‌گذاری شما ارزشمند می‌شود. در پایان پروژه می‌توانید قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری را محاسبه و بعد از پرداخت مابقی پول، یک واحد مسکونی را خریداری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها