چادرملو به الزامات زیست محیطی تعهد دارد

 چادرملو به الزامات زیست محیطی تعهد دارد

چادرملو از شرکتهای حوزه معدن است که خود را متعهد به رعایت الزامات زیست محیطی می‌داند.

یکی از چالش هایی که همواره تمامی معدنکاران و فعالان حوزه صنعت با آن روبرو هستند، مباحث زیست محیطی است که به نوعی فعالیت این بخش را با مشکل مواجه کرده و در بسیاری از موارد منجر به تعطیلی فعالیت معادن شده است .

 اما در این میان شرکت هایی هستند که با برنامه ریزی های مدون و اختصاص بودجه هایی مشخص برای حفظ محیط زیست توانسته اند ضمن توجه به این مهم به توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه نیز بپردازند.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از جمله شرکتهای بزرگ معدنی و صنعتی کشور است که توانسته به تعهدات اجتماعی و به ویژه الزامات زیست محیطی خود به خوبی عمل نماید.

مهندس ناصر تقی زاده که در روزهای پایانی سال گذشته سکان هدایت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را بر عهده گرفت در گفت و گو با ما  با اشاره به اهمیت محفظ محیط زیست و مسئولیت سنگین جامعه امروز در فراهم نمودن زمینه زیست سالم برای نسل های آینده گفت : سازمانهای  مسئولیت پذیر و متعهد، پیش از بروز معضلات و مشکلات و پیش از آنکه درخواستی از آنها شود باید بر مبنای اصول تبیین شده در دورنمای توسعه خود، در برابر بحرانهای آتی که ممکن است جوامع را به مخاطره بیاندازد پیش بینی های لازم و اقدامات عملی انجام دهند . ما با اعتقاد راسخ در تحقق این امر از جمله ارتقاء شاخص های زیست محیطی، نه تنها خود را مکلف به رعایت الزامات مصرح در قانون  برای کاهش آلاینده های ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی خود می دانیم ، بلکه اعتقاد داریم تدابیری فراتر از وظایف مان برای پیشگیری از بحرانهای آتی اتخاذ نمائیم . 

این مدیر با سابقه صنعتی افزود: ازجمله این اقدامات حیاتی، پیش بینی بحران آینده کشور به ویژه مناطق کویری در تامین آب بوده است . همانطور که مطلع هستید پیشتر هم که به عنوان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر مشغول خدمتگزاری بودم، عزم و اعتقاد راسخ داشتم که باید به فکر دغدغه ساکنین مناطق خشک کشور از جمله کرمان و یزد باشیم  با همین انگیزه تصمیم گرفتیم با مشارکت شرکتهای چادرملو و مس سرچشمه طرح شیرین سازی آب خلیج فارس و انتقال به مناطق مرکزی ایران را به اجرا درآوریم و خوشبختانه کار را هم شروع کردیم و پیشرفت قابل ملاحظه ای نیز داشته ایم .

وی گفت : چادرملو برای اجرای این طرح عظیم ملی و استراتژیک ،  15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی کرده که تا کنون بخشی از آن را تامین و پرداخت کرده است.   

مدیر عامل چادرملو با اشاره به بازدید 4 روزه خود از قسمت های مختلف مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو و دیدار با مدیران شرکت و مسئولان استان یزد افزود :  در این دیدارها بر به ثمر رساندن این طرح عظیم ملی تاکید داشتم و در عین حال اعلام کردم در صورت همکاری و همراهی دولت و مسئولین استانی، آمادگی شروع عملیات خط 2 انتقال آب خلیج فارس را هم داریم . مهندس تقی زاده همچنین افزود : در بازدید از مجتمع های صنعتی و معدنی شاهد اقدامات ارزنده ای در خصوص حفظ محیط  زیست بودم . نگاه من به امر توسعه تنها مختص به افزایش واحد های صنعتی و میزان تولید نیست، بلکه معتقد به توسعه متوازن و پایدار و توجه به مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست هستم که مسلماً تضمین کننده سلامتی و ایمنی نیروی انسانی است . 

مهندس تقی زاده یکی دیگر از طرح های بزگ و زیر بنایی چادرملو در راستای حفظ محیط زیست را ، پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان و انتقال بخشی از آن به مجتمع صنعتی چادرملو عنوان کرد و گفت :  این طرح تاثیر قابل توجهی در ارتقاء سطح بهداشت ساکنین شهر و نیز جلوگیری ازهدر رفت آب، تامین آب صنعتی از پسابهای خانگی و صرفه جویی در مصرف آب شرب دارد که برای اجرای این طرح در اردکان حدود 2 هزار میلیارد ریال هزینه شده است و نباید فراموش کرد منافع این پروژه زیر بنایی که برای عامه و اقدامی فراتر از وظایف یک شرکت صنعتی است . 

وی افزود: در مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد بیش از 300  هکتار باغ میوه و  هکتار درختکاری از گونه های غیر مثمر و مقاوم در شرایط کویری ایجاد شده است . بدلیل استفاده از تجهیزات غبار گیر و فیلترهای کیسه ایدر کارخانه گندله سازی اردکان میزان ذرات آلاینده  بشدت کاهش یافته و بالاترین تمهیدات کاهش آلاینده گی اتخاذ شده است . 

 مدیر عامل چادرملو همچنین افزود: در بدو ورود به مجتمع معدنی شما شاهد محیطی سرسبز و شاداب هستید و تصور این فضای آرامش بخش در دل کویر که رویش گیاه بسختی انجام میشود تحسین بر انگیز است . در این مجتمع بالغ بر 85 هکتار فضای سبز با گونه های مختلف درخت و گیاهان مقاوم در کویر ایجاد شده و برای حفظ حیات وحش کویر نیز اقداماتی چون  ایجاد آبشخور - ساخت ابنیه برای محیط بانان پناهگاه حیات وحش دره انجیر و نی باز- همکاری در تامین نیروی محیط بان منطقه - بهره برداری از آب شور چاله ساغند و تصفیه آن و جایگزین با آب شیرین بهاباد - اجرای برنامه جداسازی زباله های خانگی شامل پسماندهای آلی ، شیشه و کاغذ (ازمبدا تولید)- استفاده از سیستم تر در کارخانجات فراوری سنگ آهن جهت کاهش ورود ذرات گرد و غبار به محیط بیرونی و پایش های دوره ای زیست محیطی انجام شده است .

وی تصریح کرد : باتوجه به فرآیند تولید و فرآوری سنگ آهن، این مجتمع فاقد عوامل آلایندۀ زیست محیطی است. بطوریکه  باطله های حاصله از فرآوری (با وجود عاری بودن از مواد شیمیایی) ، در حوضچه های متعددی به ظرفیت 14 میلیون متر مکعب جمع آوری می گردند و سطوح حوضچه ها نیز با کاشت درخت گَز دارای پوشش گیاهی می باشد.

در مجتمع  صنعتی چادرملو هم جهت جلوگیری از انتشار آلاینده های صوتی ، هوا، پسآب و فاضلاب صنعتی و انسانی  کارخانه گندله سازی، تجهیزات و تأسیسات جانبی نصب و راه اندازی گردیده و برای بالا بردن غنا و تنوع گونه های مجموعه فضای سبز و ایجاد چشم اندازی زیباتر با گونه های جدید،  تغییر شیوه آبیاری از جوی پشته ای به موضعی ، ایجاد خزانه کشت گلهای فصلی و نگهداری نهال ها و بالا بردن غنا و ایجاد تنوع در فضای سبز از جمله اقدامات زیست محیطی چادرملو بوده است .

مدیر عامل چادرملو در پایان باردیگر بر اهتمام خود در انجام اقدامات زیست محیطی بیش از گذشته تاکید و آنرا سرمایه ای برای  بهتر زیستن آیندگان عنوان نمود .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها