گمانه‌زنی‌های جدید برای دستمزد

بازنگری در دستمزد کارگران تا ۴ماه دیگر اجرایی می‌شود

موضوع تعیین دستمزد با توجه به اینکه میزان افزایش ۲۱ درصدی کف دستمزد گزینه مطلوبی برای کارگران نبوده و جامعه کارگری برای بالا بردن، درصد افزایش دستمزد تلاشی مضاعف دارد تا جایی که توافق‌نامه سه‌جانبه شورای عالی مزد را برای تعیین دستمزد امضا نکرده‌اند. هرچند تجربه سال‌های گذشته نشان داده رایزنی و چانه‌زنی برای افزایش کف دستمزد هیچ‌گاه در طول سال بازنگری نشده یا تغییر نمی‌کند.

بازنگری در دستمزد کارگران تا ۴ماه دیگر اجرایی می‌شود

تعیین دستمزد سال ۹۹ به دلیل شرایط اقتصادی، شیوع کرونا، تعطیلی بنگاه‌ها، کاهش ظرفیت تولید و…. چالش سختی برای جامعه کارگری و کارفرمایی بود. البته به نظر می‌رسد موضوع تعیین دستمزد با توجه به اینکه میزان افزایش ۲۱ درصدی کف دستمزد گزینه مطلوبی برای کارگران نبوده و جامعه کارگری برای بالا بردن، درصد افزایش دستمزد تلاشی مضاعف دارد تا جایی که توافق‌نامه سه‌جانبه شورای عالی مزد را برای تعیین دستمزد امضا نکرده‌اند. هرچند تجربه سال‌های گذشته نشان داده رایزنی و چانه‌زنی برای افزایش کف دستمزد هیچ‌گاه در طول سال بازنگری نشده یا تغییر نمی‌کند.

با این حال عضو کارفرمایی شورای عالی کار گفت: جلساتی در وزارت تعاون برای بازنگری در دستمزد ۹۹ در حال برگزاری است که هنوز به جمع بندی نرسیده و نتیجه تا چهار ماه دیگر اجرایی می شود.

حمیدرضا سیفی عضو کارفرمایی شورای عالی کار در مورد احتمال بازنگری در دستمزد ۹۹ کارگران به خبرگزاری مهر گفت: جامعه کارفرمایی برای افزایش دستمزد رضایت خود را اعلام کرده بود و برای ما فرقی نمی‌کند که این افزایش در کدام آیتم‌ها باشد.

عضو کانون کارفرمایان تأکید کرد: افزایش ۲۱ درصدی پایه مزد بحثی بود که دولت مطرح کرد و برای گروه کارفرمایی مهم نیست که کدام بخش از دستمزد افزایش داشته باشد.

 

وی افزود: در حال حاضر جلساتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد تغییراتی در دستمزد برگزار می‌شود و اگر موافقت صورت گیرد نتیجه جلسات در چهار ماه آینده اجرایی خواهد شد. اینکه اعلام می‌شود دستمزد تا پایان فروردین بازنگری می‌شود را تأیید نمی‌کنم.

 

سیفی در مورد چگونگی تغییر ارقام مزد گفت: هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم اما از آیتم‌های دیگر کاسته می‌شود و به پایه مزد افزوده می‌شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها