۱۲۳ میلیارد سود ببرید ۹ تای آن را هم مالیات بدهید!

مستقل آنلاین/بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط یک کارشناس امور مالیاتی، خریدار ۳۸ هزار سکه از بانک مرکزی باید حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخت کند که البته این رقم در برابر ۱۱۴ میلیارد تومان سودی که این فرد می‌برد، رقم چندانی نیست!

۱۲۳ میلیارد سود ببرید ۹ تای آن را هم مالیات بدهید!

 در پیش‌فروش سکه که در سال ۱۳۹۶ از سوی بانک مرکزی انجام شد، حدود ۵۸ هزار نفر کمتر از ۲۰ قطعه سکه خریدند که طبق قانون مشمول مالیات نمی‌شوند اما طبق اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی، ۴۹۰ نفر بیش از هزار قطعه سکه خریده‌اند که ۳۸ نفر از آنها هر کدام بیش از ۵۰۰۰ قطعه سکه خریده‌اند و یک نفر هم به تنهایی ۳۸ هزار سکه بهار آزادی خریده است.

در این باره، سیاوش غیبی‌پور - کارشناس امور مالیاتی - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نرخ مالیات بر سکه از ۲۰ سکه به بالا مشمول مالیات تصاعدی (مالیاتی که با افزایش سود افزایش پیدا می‌کند) خواهد شد، اظهار کرد: بر اساس قوانین، اگر مشمولان مالیاتی در موعد مقرر اظهارنامه فعالیت‌های خود را پر کنند مشمول جریمه نمی‌شوند، در غیر این صورت باید علاوه بر مالیات تعیین شده، جریمه آن را نیز پرداخت کنند.

غیبی‌پور با بیان اینکه اگر مشمولین مالیات بر سکه پرونده مالیاتی نداشته باشند، مالیات تعلق گرفته به آنها بر اساس درآمدی که کسب کرده‌اند محاسبه خواهد شد، نرخ مالیات بر اشخاص حقیقی را بین ۱۵ تا ۲۵ درصد متغیر ارزیابی کرد.

این کارشناس مالیاتی همچنین محاسبه نرخ مالیات بر درآمد خریداران بیش از ۲۰۰ سکه را بر اساس ضریب هر قطعه سکه ارزیابی کرد و گفت که بر این اساس خریداران سکه باید حدود ۳۰ درصد از سود حاصل شده را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

بر این اساس اگر بخواهیم میزان مالیات پرداختی توسط فردی که ۳۸ هزار سکه خرید است را برآورد کنیم باید این تعداد سکه را در ۲۵۰ هزار تومان (به عنوان ۳۰ درصد از مجموع سود) ضرب کنیم که مبلغی حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

البته این تعداد سکه برای صاحب آن فقط حدود ۱۱۴ میلیارد تومان سود داشته است که با این حساب پرداخت ۹ میلیارد تومان به عنوان مالیات رقم بالایی نخواهد بود.

گفتنی است؛ پیش از این سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که تمامی خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل و از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند. نحوه تعیین این مالیات و پرداخت آن این گونه است که دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده‌اند، تا ۲۰ سکه معاف از مالیات هستند.

بر این اساس، برای کسانی که بیش از ۲۰ سکه دریافت کرده‌اند، نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هرس که یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع; نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه دو میلیون ریال مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است.

طبق این دستورالعمل مؤدیان این نوع فعالیت که مشمول مالیات نمی‌شوند، نیازی به ثبت‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت، اما مؤدیان مشمول باید جهت پرداخت مالیات به سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک‌جا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، می‌توانند حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی، مالیات خود را پرداخت کنند. عدم پرداخت به موقع مالیات یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که چنانچه مؤدیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.

بر اساس این دستورالعمل، اشخاصی که بیش از ۲۰۰ سکه در سال ۱۳۹۷ دریافت کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل نبوده و باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند.

ادارات کل امور مالیاتی نیز مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص (اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری کرده‌اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد.

همچنین اعلام شده صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند، اما مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند که موعد ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی خردادماه و برای اشخاص حقوقی تیرماه است.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها