نتایج اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در یکسال گذشته

افزایش 25 درصدی اجاره‌بها در مناطق شهری

کاهش ۵۸ درصدی معاملات مسکن در یکسال

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در تابستان 98 هم زمان با افزایش قیمت آپارتمان مسکونی و زمین یا بناهای کلنگی (مسکونی) میزان معاملات به نحو قابل توجهی کاهش پیدا کرده و در مقابل اجاره بنای مسکونی و اجاره بها هم زمان افزایش پیدا کرده است.

افزایش 25 درصدی اجاره‌بها در مناطق شهری

 گروه اقتصادی مستقل آنلاین/شیرین سعیدی

 

قیمت هر متر زیربنای مسکونی در تابستان 98 حداقل 3.7 درصد نسبت به فصل بهار افزایش پیدا کرده در حالی که در همین مدت تعداد معاملات 37.5 درصد کاهش داشته است. اما تغییر قیمت هر متر مربع بنای مسکونی نسبت به تابستان سال 97 حدود 64.4 درصد افزایش داشته و میزان معاملات در همین مدت نیز حدود 58 (57.7) درصد کاهش داشته در حالی که حداکثر قیمت معامله شده برای هر حدود 6 میلیون و 300 هزار تومان بوده است.

در مورد بنای کلنگی نیز وضیعت مشابه آپارتمان‌های مسکونی است. قیمت هر متر بنای کلنگی در تابستان 98 نسبت به بهار 98 حدود 9.3 درصد رشد داشته اما میزان معاملات حدود 28.3 درصد کاهش داشته با توجه به اینکه هر متر مربع بنای کلنگی بیش از 72 میلیون تومان بوده است. اما قیمت هر مترمربع بنای کلنگی نسبت به تابستان سال 97 حدود 110.7 درصد افزایش داشته در حالی که در همین مدت تعداد معاملات حدود 15 درصد کاهش یافته است.

اما در مورد اجاره‌بها با توجه به اینکه حداقل اجاره‌بها در تابستان سال98 به طور متوسط حداقل 2 میلیون و 200 هزارتومان بوده قیمت اجاره‌بها نسبت به بهار سال 98 حدود 6.7 درصد افزایش داشته اما میزان معاملات در همین مدت حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده است. اما در فاصله یکسال یعنی از قیمت هر متر مربع اجاره‌بها نسبت به تابستان سال 97 حدود 25 درصد افزایش داشته اما تعداد معاملات در همین مدت فقط 3.6 درصد کاهش داشته است.  

بنگاه‌های معاملات ملکی کشور موظف هستند مشخصات کلیه‎ معاملات خرید و فروشی که سند آن‌ها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در سامانه‎ اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنند.

با توجه به این‌که کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. در ضمن وزن‌های مورد استفاده بر مبنای واحدهای مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥ به‎روز شده است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ٣٦٣٥٠ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٦٧ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٩,٣ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١١٠.٧ درصد افزایش داشته است...

با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معامالت در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. در ضمن وزنهای مورد استفاده بر مبنای واحدهای مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 به روز شده است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در کل کشور 36350 هزار ریال با میانگین مساحت 267 مترمربع بوده، که نسبت به فصل قبل 9.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 110.7 درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در سطح کل کشور 36632 هزار ریال با میانگین مساحت 108 مترمربع و متوسط عمر بنای 12 سال بوده است، که نسبت به فصل قبل، 3.7 درصد و نسبت به فص مشابه سال قبل 64.6 درصد افزایش داشته است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 135011 ریال با میانگین مساحت 99 مترمربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده است، که نسبت به فصل قبل 6.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 24.9 درصد افزایش داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها