گزارشی از تورم در آبان ماه 98

تورم خوراکی و آشامیدنی به 58.6، تورم کل 41.1 درصد

اواخر هفته گذشه مرکز آمار ایران اعلام کرد، نرخ تورم کل کشور در آبان ماه ٩٨ به 41.1 درصد رسید.

تورم خوراکی و آشامیدنی به 58.6، تورم کل 41.1 درصد

گروه اقتصادی مستقل آنلاین/ شیرین سعیدی

اما اعلام جزئیات تورم در دهک‌های مختلف، مواد غذایی، تورم در استان‌ها، مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که افزایش قیمت بر بخش‌های مختلف کالایی متفاوت است و شاید بیش از 41 درصد افزایش قیمت بر سبد خانوار تاثیر داشته باشد. تورم در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 40.7 درصد برای دهک اول تا 42.7 درصد برای دهک دهم نوسان داشته است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٢٧.٠ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام ٣٣.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی ٢١.٢ درصد است. نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان ماه ٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ٤١.١ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام ٤٩.٨ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم ٣٥.٦ درصد است. از 31 استان کشور در مناطق شهری حدود 12 استان در آبان‌ماه 98 تورمی بیش از میانگین کل کشور (27 درصد) دارند.

در مناطق روستایی نیز تورم 18 استان بیش از میانگین کل کشور 27.3 درصد است. بیشترین تورم در مناطق روستایی مربوط به استان ایلام 38.1 درصد و کمترین تورم مربوط به استان سیستان و بلوچستان 18 درصد بوده است.  

نرخ تورم منتهی به آبان 98 حدود 41.1 درصد است. در تفکیک میزان تورم در بخش‌های مختلف بسیار متفاوت است. در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات تورم 12 ماهه حدود 58.6 درصد است.  

نرخ تورم در یکساله منتهی به آبان 89، تورم کل کشور 41.1 درصد بوده، بالاترین میزان تورم مربوط به استان ایلام با 49.8 درصد، پس از خراسان جنوبی با 48.1 درصد و لرستان با 47.9 درصد بوده است.   

نرخ تورم بخش خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در کل کشور حدود 58.6 درصد، بیشترین میزان تورم در این بخش مربوط به بوشهر با 70.6 درصد، یزد با 62.7 درصد و گلستان 61.5 درصد بوده است. همچنین نرخ تورم در بخش کالاهای غیر خوراکی در کل کشور حدود 33.8 درصد بوده که بیشترین میزان تورم بخش کالاهای غیر خوراکی به ترتیب مربوط به استان ایلام با 43.1 درصد، لرستان و خراسان جنوبی با 41.1 درصد و کردستان با 40.4 درصد بوده است.  

در آبان ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به ١٨٧,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ٢.٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سمنان با ٠.٧ درصد افزایش است.

در آبان ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری به ١٨٧,٠ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان‌های گلستان و کهگیلویه و بویراحمد  با ٢.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خراسان جنوبی با ٠.٦ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٢٧.٠ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام (٣٢.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (٢١.٩ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای شهری به عدد  ٤٠.٣ درصد رسید . بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام  (٤٩.٠ درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان  فارس (٣٤.٤ درصد) است.

گزارش اقلام خوراکی

در گزارشی دیگر از مرکز آمار ایران، میزان تورم و افزایش قیمت کالاهای خوراکی درج شده است. از لیست 24 قلم کالای اساسی و مایحتاج اصلی عمومی فقط سه قلم، تخم‌مرغ ماشینی (7.8- درصد) سیب زرد 11- درصد و گوجه‌فرنگی 11.6- درصد نسبت به آبان 97 کاهش داشته‌اند. بقیه کالاهای خوراکی بین 86.4 درصد تا 1.8 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.   

بین این کالاها بیشترین افزایش قیمت مربوط به چای بسته‌ای خارجی حدود 86.4 درصد، برنج ایرانی 49.4 درصد، شیر پاستوریزه 46.3 درصد بوده است. نمودار تک تک این کالاها نشان می‌دهد طی یکسال منتهی به آبان 98 به طور فزاینده رو به افزایش بوده است.  

در آبان ماه اقلام پرتقال محصول داخل (24.7 درصد)، سیب درختی زرد (6.1 درصد) و رب گوجه فرنگی (5.6 درصد)‌ نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته‌اند. بر اساس نتایج به دست آمده در آبان ماه ١٣٩٨، اقلام گوجه‌فرنگی (55.5 درصد)، پیاز (١٧.٨ درصد) و تخم‌مرغ ماشینی (٨.٩ درصد) نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته‌اند. در این ماه اقلام پرتقال محصول داخل (24.7 درصد)، سیب درختی زرد (6.1 درصد) و رب گوجه فرنگی (5.6 درصد)‌ نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها