نایب رئیس مجع ملی صادرات کنندگان دام زنده و گوشت کشور

گوشت ارزان داریم، اما وارد می‌کنند

از اوایل امسال به طور مشخص صادرات گوشت قرمز به همراه تعدادی از اقلام و محصولات کشاورزی ممنوع شد. این ممنوعیت طی مدت، شش یا هفت ماه به طور کامل برداشته نشد. در این مدت برخی از اقلام برای مدت کوتاهی یا به طور متناوب ممنوعیت صادراتشان برداشته شد، اما در مورد گوشت قرمز این ممنوعیت برداشته نشد.

گوشت ارزان داریم، اما وارد می‌کنند

گروه اقتصادی مستقل آنلاین/ شیرین سعیدی

در تمام مدت ممنوعیت صادرات اقلام کشاورزی اعلام شد ممنوعیت صادرات برای حفظ تعادل در بازار داخل و جلوگیری از افزایش قیمت اقلام اعلام شد. در مورد گوشت قرمز اعلام شد که نیاز به واردات نیز هست بنابراین هم صادرات ممنوع شد و هم واردات برای تنظیم بازار مجاز شد. این در حالی بود که بسیار از دامپرورانی که دام برای صادرات پروار می‌کنند، دامشان برای داخل مصرف داخلی ندارد و در واقع فقط برای صادرات پرورش پیدا می‌کند. اما بازهم اجازه صادرات برایشان صادر نشد. حتی عنوان شد که آیین‌نامه صادرات در مقابل واردات تا مدت محدودی متوقف شود.

حال بعد از شش یا هفت ماه که از ممنوعیت گذشته اما حتی آیین‌نامه صادرات در قبال واردات اجرا نمی‌شود و راه فقط برای واردات باز است.

به نظر می‌رسد در حال حاضر ورادات آن هم با ارز 4200 تومانی برای شرکت‌ها همچنان صرفه دارد یا شاید واردکنندگان سعی دارند تا آخرین لحظه از ارز 4200 تومانی بهره‌ ببرند، چون به احتمال زیاد ارزی به نام ارز دولتی یا با این قیمت وجود نخواهد داشت.

تمام پرورش دهندگان و دام پروران در تابستان 98 تورم 65 درصدی را از سر گذراندند، البته دامداران سنتی با 74.8 درصد تورم از دامپروران صنعتی با 43.3 تورم هزینه‌های بیشتری را پرداخت کرده‌اند. به این نکته توجه داشته باشید که دام‌های پرورشی در بهترین شرایط پرورش می‌یابند، بنابراین باتوجه به هزینه‌های پرورش به نظر می‌رسد مازاد دام داخلی صادراتی می‌تواند خطرناک باشد و خطر ورشکستگی برای این دامداران در کمین است. کریم خلیلی‌نسب عضو انجمن صادرات و واردات گوشت و دام زنده استان خوزستان به عنوان راه‌حل این مشکل (که ابتدا نیازمند قطع واردات گوشت است) طرحی را تهیه کرده است تا گوشت داخلی ارزان‌تر از قیمت فعلی به دست مصرف کننده برسد و از زیان دوچندان دامپروران جلوگیری کند. او در این باره می‌گوید: بیش از یک هفته است که نامه رسمی به معاونت‌های مختلف وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی فرستادیم اما حتی در مورد وصول نامه و ارجاع آن هم پیغامی نداده‌اند.

خلیل‌نسب با اشاره به اینکه تولیدکننده‌های دام را توجیه و قانع برای همکاری کرده‌ایم می‌گوید: با تولید کننده‌های اصلی دام که بیشتر هم در بخش صادرات فعالیت می‌کردند صحبت شده  آنها را قانع کردیم که دام آماده کشتار را به ما در کشتارگاه تحویل بدهند و دام همانجا ذبح می‌شود. البته همه این دام‌ها از بهترین و مرغوب‌ترین نوع دام داخلی و حتی صادراتی هستند.

او اضافه می‌کند: باتوجه به شرایط این امکان وجود دارد که دام به قیمت ارزان‌تر و گرم به دست مشتری برسد و در مراکز فروش، عرضه شود. در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گرم داخلی حداقل 80 هزار تومان است.

نایب رئیس مجع ملی صادرات کنندگان دام زنده و گوشت کشور در مورد طرح پیشنهادی توضیح می‌دهد: با روشی که پیشنهاد شده قیمت هر کیلو گوشت برای عرضه 15 تا 20 هزار تومان ارزان‌تر عرضه می‌شود. در مورد گوشت خارجی و وارداتی هم این شیوه موثر است. در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت وارداتی حداقل 60 هزار تومان است به این ترتیب قیمت گوشت وارداتی بین 25 تا 30 هزار تومان کاهش می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد به توجه به شرایط و ظرفیت‌های تولید دام و دام صادراتی حداقل هفته‌ای 10 تا 20 هزار راس برای کشتار می‌توان تحویل داد و از ورود دام‌های کم‌کیفیت خارجی جلوگیری کرد.

خلیل‌نسب با اشاره به اینکه الان زمان اجرای واقعی اقتصاد مقاومتی است و خروج هرچه کمتر ارز برای واردات کالایی که می‌توان آن را به خوبی و باکیفیت در داخل تولید کرد توضیح می‌دهد: حتی وزیر کشاورزی و وزیر صنعت اعلام کردند که هر فردی که می‌تواند گوشت را یک دلار ارزان‌تر به دست ما برساند اعلام کند. امروز ما هم می‌توانی تا حد امکان گوشت را ارزان‌تر به دست مصرف کننده و حتی توزیع کننده برسانیم اما تا این لحظه با توجه به همه نامه‌نگاری‌ها به جایی نرسیدیم.   

نایب رئیس مجع ملی صادرات کنندگان دام زنده و گوشت کشور می‌گوید: در مورد این طرح نامه‌ای تنظیم شده و نحوه توزیع و کشتار دام و دیگر مسائل مربوط به آن توضیح داده شد و برای مسئولین مربوطه ارسال شده اما تا این لحظه که بیش از یک هفته از ارسال نامه می‌گذرد برخی از مسولان ارسال یا اعلام نشده است.

او اضافه می‌کند: این نامه به دفتر مهندس زادبوم رئیس کل صادرات و واردات صنعت و معدن و تجارت، ارسال و رونوشت آن به دفتر دکتر شجری مدیر دفتر صادرات و واردات وزارت جهاد کشاورزی، دکتر مهرفرد معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی، مهندس عباسپور رئیس دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، مهندس بازاری و مهندس قبادی رئیس ستاد تنظیم بازار ارسال شده است. متاسفانه در این مدت حتی موفق به دیدار هیچ کدام از این مدیران نشده‌ایم.

به گفته خلیل‌نسب چندی پیش قانونی وضع شد مبنی بر صادرات دام در ازای واردات دام، در طرح فعلی دام در همان دام در لحظه کشتار می‌شود و به ازای هر 15 کیلو گوشت خالص (30 کیلوگرم ناخالص) یک راس دام می‌تواند صادر شود.

او توضیح می‌دهد: این کار هم می‌تواند جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد و از همه مهمتر می‌تواند جلوی قاچاق دام و ضرر دوچندان دام‌پرور را بگیرد. در حال حاضر حتی با وجود افزایش نرخ بنزین و هزینه‌های اضافه هنوز هم قاچاق به صرفه است و دام خیلی راحت قاچاق می‌شود.

نایب رئیس مجع ملی صادرات کنندگان دام زنده و گوشت کشور با اشاره به اینکه قیمت دام صادراتی 110 هزار تومان هم رسید اما الان به 80 هزار تومان رسیده می‌گوید: با توجه به مازاد دام صادراتی که وجود دارد فروش کیلویی 80 هزار تومان برای پرورش دهنده صرفه اقتصادی ندارد و در برخی موارد ممکن است تعدادی از پرورش دهنده‌ها از دور خارج شوند.

او اضافه می‌کند: به دلایل گفته شده، ما این طرح را پیشنهاد دادیم تا بتوانیم دام را بدون واسطه به کشتارگاه تحویل دهیم و حاشیه سود را به حداقل رسانده و اجازه دهیم تا گوشت ارزان‌تر با کیفیت بسیار بالاتر به دست مصرف کننده برسد. اما با همه تلاش‌های انجام شده هنوز پاسخی نداده‌اند. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها