مستقل آنلاین بررسی می‌کند

توسعه اقتصادی با حذف یارانه دهک‌های بالا

امروزه متاسفانه برخی از افراد متعلق به دهک‌های بالا هنوز یارانه دریافت می‌کند که این خود با سند چشم انداز پرداخت یارانه مغایرت دارد، چرا که طبق این سند قرار بود به مرور زمان دهک‌های بالا از دریافت یارانه صرف نظر کنند و یا اینکه حذف شوند اتفاقی که تا به امروز تحقق نیافته است که این خود جای بسی تامل دارد.

توسعه اقتصادی با حذف یارانه دهک‌های بالا

مستقل آنلاین / الهام صمدزاده-سرویس اقتصادی: حذف یارانه سه دهک بالا می‌تواند برکات بسیاری را برای اقتصاد نابسامان کشور به همراه داشته باشد، چرا که بنا به اظهار نظر برخی از مسئولان پرداخت یارانه با توجه به کاهش چشمگیر فروش نفت و همچنین اقتصاد تک محصولی در طی سال های اخیر بسیار سخت شده است اتفاقی که به یقین شاید ادامه داشتن آن ممکن نباشد.

گفتنی است از ابتدا قرار بود یارانه کمک حال افراد کم درآمد باشد اما امروزه با توجه به افزایش بی رویه قیمت ها دیگر به یقین یارانه از هدف اصلی خود نیز فاصله بسیار گرفته است‌. بنابراین به راحتی می‌توان این ادعا را داشت که در حال حاضر پرداخت یارانه نه تنها عاملی برای کاهش فاصله میزان درآمد افراد جامعه نخواهد شد بلکه در مقابل تنها بار مالی سنگینی را بر دوش دولت قرار خواهد داد. هر چند در این فرصت باید متذکر شد که امروزه متاسفانه برخی از افراد متعلق به دهک‌های بالا هنوز یارانه دریافت می‌کند که این خود با سند چشم انداز  پرداخت یارانه مغایرت دارد، چرا که طبق این سند قرار بود به مرور زمان دهک‌های بالا از دریافت یارانه صرف نظر کنند و یا اینکه حذف شوند اتفاقی که تا به امروز تحقق نیافته است که این خود جای بسی تامل دارد.

پرداخت یارانه بیشتر به دهک‌های پایین با حذف یارانه بگیران پولدار

آنچه مسلم است امروزه در حالی که افراد دهک های بالا اقدام به دریافت یارانه می کنند که این مبلغ حتی  در مقابل هزینه‌های جاری زندگی آنها رقم بسیار ناچیز و کم است اما این در حالی است که بنا به اظهار نظر کارشناسان پیش‌بینی می‌شود با حذف یارانه دهک‌های بالا به راحتی به توان اقدام به صرفه جویی کرد و این مبلغ را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به دهک‌های پایین جامعه اختصاص داد که این مهم به طور حتم باعث کاهش فاصله طبقاتی و یا کاهش فشارهای اقتصادی بر دهک‌های پایین جامعه خواهد شد.

مدیریت کسری بودجه در سایه حذف یارانه دهک‌های بالا

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد حذف یارانه دهک‌های بالا که باید طی چند سال گذشته انجام می‌شد تا شاید از این طریق فشار کمتری بر روی بودجه بود اما حال با تصمیم جدی دولت مبنی بر حذف یارانه دهک‌های بالا مواجه شده است از این رو انتظار می‌رود که مدیریت کسری بودجه نیز با توجه به منابع پایدار مالی صورت بگیرد. اتفاقی که در صورت تحقق به یک به یقین آثار مثبت اقتصادی بسیاری را نیز با خود به همراه خواهد داشت.

افزایش عدالت اجتماعی با حذف یارانه دهک‌های بالا

پرواضح است که یکی دیگر از برکات حذف یارانه دهک‌های بالا را می‌توان افزایش عدالت اجتماعی عنوان کرد چرا که از این طریق به راحتی می توان شاهد کاهش هر چند اندک فاصله طبقاتی میان افراد جامعه بود، هر چند در این مجال باید متذکر شد که با حذف یارانه دهک‌های بالا به راحتی می‌توان شاهد کاهش افراد یارانه‌بگیر نیز بود اتفاقی که متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد آن نبودیم بلکه در مقابل هر ساله بر تعداد یارانه‌بگیران افزوده شده است که این خود می‌تواند بار مالی به نسبت سنگینی را بر دوش دولت قرار دهد تا جایی که بنا به اظهار نظر کارشناسان یکی از دلایل کسری بودجه را می‌توان افزایش بی رویه تعداد یارانه‌بگیران عنوان کرد چرا که انتظار می‌رفت با مرور زمان از تعداد یارانه بگیران کاسته شود.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد با توجه به در دسترس بودن بانک اطلاعات جامع درباره میزان درآمد افراد  این سوال مطرح می‌شود که چرا تا به امروز دولت در حذف یارانه دهک‌های بالا تعلل کرده است چرا که با وجود اطلاعات کافی انتظار می رفت که این مهم طی سال‌های گذشته تحقق می یافت.

 در پایان  باید یادآور شد که حذف  یارانه دهک‌های بالا خود می تواند عاملی برای افزایش ثبات اقتصادی و همچنین رونق تولید ملی نیز شود چرا که دولت در سایه اجرایی کردن این تصمیم، منابع مالی مناسبی را برای از بین بردن مشکلات اقتصادی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها