گرانفروشی دولتی بیشتر از بخش خصوصی؛

افزایش بی‌دغدغه نرخ عوارض آزادراه‌ها با پرداخت الکترونیک

افزایش عوارض آزاد‌راه‌ها در حالیکه هیچ‌گونه امکانات ایمنی و اقامت‌گاه‌های بین‌راهی اضافه نشده و همچنان یکی از دلایل تصادفات و تلفات انسانی، جاده‌های کشور است؛ هیچ توجیهی ندارد. به ویژه در شرایط سخت اقتصادیِ زندگیِ این روزهای مسافران زمینی که غالبا از اقشار متوسط یا زیر متوسط هستند.

افزایش بی‌دغدغه نرخ عوارض آزادراه‌ها با پرداخت الکترونیک

 

مستقل آنلاین سرویس اقتصادی؛ الهام صمدزاده/ با حضور بخش خصوصی برای ساختن برخی از جاده‌های کشور شاهد افزایش بی‌رویه نرخ عوارض بعضی از مسیرها بودیم اتفاقی که با واکنش تند برخی از افراد مواجه شد و دولت نیز به اجبار به کاهش نرخ عوارض تن داد اما این در حالی است که با آغاز سال جاری و همچنین با اوج سفرهای نوروزی شاهد الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه ها بودیم اتفاقی که خود عاملی برای افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها  شد و در مقابل مردم نیز نتوانستند اعتراض چندانی به این افزایش قیمت داشته باشند چرا که در صورت عدم پرداخت با جریمه سنگین مواجه می‌شوند.

افزایش هزینه ساخت آزادراه

گفتنی است امروزه هزینه ساخت آزادراه‌ها نیز به طرز معناداری افزایش پیدا کرده است که این خود می‌تواند نقش بسزایی در بالا رفتن نرخ عوارض  داشته باشد اما این در حالی است که بالا رفتن نرخ عوارض آزادراه ها در برخی از مناطق کشور باعث افزایش نارضایتی رانندگان خودرو شده است چرا که همچنان جاده‌های کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

به طور کلی باید در نظر داشت که انتظار می‌رود در سایه بالا رفتن نرخ عوارض آزادراه‌ها امکانات مناسبی نیز در این آزادراه‌های گران قیمت از قبیل امکانات ایمنی و روشنایی  و غیره نیز وجود داشته باشد اما متاسفانه تا به امروز تنها شاهد بالا رفتن نرخ عوارض آزادراه‌ها هستیم و در مقابل وضعیت جاده‌ها از نظر امنیت هیچ گاه تضمین نمی‌شود و در حد ایده‌آلی نیزقرار ندارد که این خود می‌تواند نشان از عدم نظارت مسئولان داشته باشد.

جالب است بدانیم که با توجه به افزایش بی‌رویه نرخ عوارض آزادراه‌ها بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند تا از جاده‌های قدیمی که از هیچ گونه امکانات امنیتی برخوردار نیست، برای تردد استفاده کنند چرا که در غیر این صورت دیگر کار با خودرو برای رانندگان مقرون به صرفه نخواهد بود. از این رو احتمال می‌رود که استفاده از جاده‌های قدیمی فرسوده و عاملی برای افزایش تصادف‌های جاده‌ای و همچنین تلفات انسانی شود.

 از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی و افزایش تردد در جاده‌های جنوبی کشور  بالا رفتن نرخ عوارض خود می‌تواند هزینه‌های بیشتری را به زائران تحمیل کند به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود در سایه بالا رفتن نرخ عوارض آزادراه‌های جاده‌های جنوبی کشور شاهد کاهش آمار زائران اربعین حسینی نیز باشیم.

پایین بودن نرخ عوارض آزادراه‌ها در کشور

با نگاهی گذرا به نرخ عوارض آزادراه‌ها در کشور دیگر به راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که امروزه علی‌رغم افزایش قیمت چشمگیر نرخ عوارض هنوز فاصله چشمگیری با کشور های دیگر داریم اما این در حالی است که باید به این نکته نیز اشاره شود که جاده‌های کشور های دیگر از امنیت و امکانات بیشتری برخوردار است امری که تا به امروز در بسیاری از جاده‌های کشور هنوز تحقق نیافته بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم به این افزایش قیمت اجباری و بدون دلیل تن دهند هرچند الکترونیکی شدن خود عاملی برای پرداخت اجباری و بدون چون و چرای عوارض آزادراه ها می‌باشد.

 پرواضح است که با توجه به پایین بودن میزان درآمد مردم کشور  نمی‌توان انتظار داشت که بالا رفتن نرخ عوارض آزادراه‌ها باعث اعتراض و یا واکنش رانندگان نشود، همچنین باید یادآور شد که مقایسه نرخ عوارض آزاد راه در ایران و کشورهای دیگر تنها در شرایطی صحیح است که امکانات برابری بین هم مردم و هم جاده‌ها داشته باشند. به عبارت ساده‌تر؛ برای مردمی که با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای این روزها مواجه هستند به یقین پرداخت عوارض بالای آزادراه‌ها برای آن‌ها سخت و دشوار خواهد بود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها