معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت:

آلومینای ایران ظرفیت ویژه و منحصر به فرد در ارتقای اقتصادی و تولیدی کشور

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت آلومینای ایران را یک ظرفیت ویژه و منحصر به فرد در ارتقای اقتصادی و تولیدی و توسعه کشور دانست.

آلومینای ایران ظرفیت ویژه و منحصر به فرد در ارتقای اقتصادی و تولیدی کشور

 

به گزارش روابط عمومی و امور اجتماعی شرکت آلومینای ایران؛ محمد مجید فولادگر در حاشیه بازدید از شرکت آلومینای ایران در روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۸، این مجتمع را یک مجموعه صنعتی و دانش بنیان موفق در حوزه های مختلف و به ویژه در زنجیره تولید آلومینیوم عنوان کرد.

وی گفت: خوشبختانه با اقدامات بسیار خوب انجام گرفته، فرایند تولید به خوبی در این شرکت و با کیفیت خروجی بسیار بالا در حال انجام است.

مهندس فولادگر، دانش فنی، مهندسین و تکنسین های متخصص و با تجربه را یکی از مزیت ها و ظرفیت های ویژه این مجموعه دانست و اظهارامیدواری کرد: موانع بر سرراه تولید و تامین مواد اولیه برطرف شود که برای این منظور از هر گونه همکاری در جهت حمایت از صنایع دریغ نخواهیم کرد.

وی محدودیت های انرژی و نوسانات برق را یکی از موانع مهم در انجام فعالیت بهتر صنایع عنوان کرد و گفت: این محدودیت و نوسانات ممکن است سبب خسارت به بخش های مختلف صنعت شود.

وی افزود: در صورت عدم رفع این محدودیت‌ها با توجه به وجود فرایند حساسی که شرکت آلومینای ایران دارد  امکان ایجاد و بروز مشکلات و خسارت‌هایی به دیگهای ذوب و مشکلات ناشی از آن را  برای این شرکت به دنبال داشته باشد که در واقع به منافع صنایع و تولید کشور لطمه وارد می کند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از وزارت نیرو درخواست می شود تا برای کاهش این مشکلات با رویکرد محافظت شده برخورد کنند و با مراقبت و مدیریت، ناترازی ها را مورد توجه قرار دهد تا به صنعت کشور خسارت و آسیب نرسد.

مهندس فولادگر در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پرداخت تسهیلات به صنایع فعال افزود: طبق مذاکرات با بانک مرکزی، پیگیری پرداخت تسهیلات و حمایت از تولید در حال انجام است تا بتوان از تسهیلات لحاظ شده مستقیماً در راه تولید و افزایش آن استفاده نمود.

وی تصریح کرد: در این میان درخواست تسهیلات صنایع استان خراسان شمالی را نیز پیگیری خواهیم کرد.

بر این اساس، «ومعادن» می‌تواند با استفاده از تجربه کسب‌شده در احداث نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان، پروژه‌های مشابه دیگری تعریف کند. از سوی دیگر، مدیریت ارشد شرکت اعتقاد راسخی به صنعت سبز دارد و این امر نویدبخش آینده‌ای روشن در زمینه تامین برق صنایع و توسعه زیرساخت‌های انرژی کشور است.

اقدامات «ومعادن» در راستای افزایش حاشیه سود

بررسی‌ها حاکیست حدود ۲۰ درصد از قیمت تمام‌شده عرضه محصول در بازارهای خارجی به هزینه‌های حمل‌و‌نقل مربوط است. این موضوع به تناسب مسافتی که کالا طی می‌کند در بازارهای داخلی نیز مصداق دارد. از این رو، شرکت توسعه معادن و فلزات با راهبرد افزایش حاشیه سود، پروژه‌های جدیدی را از طریق شرکت زیر مجموعه خود، «هیمکو» در زنجیره کالا تعریف کرده است. یکی از این طرح‌ها احداث پایانه مکانیزه ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی در بندرشهید رجایی است. اهمیت این طرح از آنجا نشات می‌گیرد که با تحقق طرح جامع فولاد کشور، مواد معدنی و محصولات فولادی حجم بالایی را در بخش حمل‌ونقل به خود اختصاص می‌دهند. این درحالیست که ظرفیت حمل مواد فله در حال حاضر تناسبی با نیازهای آینده کشور ندارد. بر این اساس، شرکت همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در جهت توسعه زیرساخت‌های لجستیک مورد نیاز حمل‌و‌نقل محصولات معدنی و صنایع معدنی پروژه‌های جدیدی را آغاز کرده است.

ذکر این نکته ضروری‌ست که حمل بار مواد فله معدنی از طریق جاده، هزینه‌های حمل و نقل به بنادر کشور از جمله بندرعباس را تا دوبرابر نسبت به هزینه‌های ریلی افزایش داده است. با این شرایط، سرمایه‌گذاری شرکت برای تقویت زیرساخت‌های حمل مواد فله، اقدامی آینده‌نگرانه است.

مجموعه اقدامات شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» به خوبی نشان‌دهنده عزم و تلاش مدیران این شرکت برای سرمایه‌گذاری هدفمند و موثر در توسعه و شکوفایی اقتصاد معادن و تکمیل زنجیره های ارزش بین دو بخش معدن و صنعت به عنوان دو بخش مهم و استراتژیک اقتصاد کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها