نرخ دلار در سامانه نیما بیشتر می‌شود؟

فاصله ۶۶ درصدی ارز نیمایی و بازار آزاد، یعنی رانت/ نرخ دلار در سامانه نیما باید بیشتر شود.

نرخ دلار در سامانه نیما بیشتر می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: از کل ۶۹ میلیارد دلار ارز تامین شده در کشور، ۱۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۲۸هزار ۵۰۰ تومانی و ۵۰ میلیارد ارز نیمایی ۳۸ هزار تومانی بوده است.

احمد جانجان در گفتگو با خبرفوری اظهار کرد:  نرخ ارز نیمایی با دلار آزاد حدود ۶۶درصد اختلاف دارد و این یعنی ایجاد رانت، در نتیجه هر لحظه ممکن است یک پدیده دیگر مثل چای دبش ایجاد شود. 

وی گفت: علت رشد نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ تا محدود ۶۲ هزارتومان از پنجشنبه منحوسی بود که برای دلار نیمایی سقف تعیین کردند و سپس نرخ بازار رشد پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: فاصله ارز نیمایی با دلار آزاد باید حداقل ۱۰ الی ۱۵ درصد باشد در این حالت دیگر ولعی برای رسیدن به صف نیما وجود ندارد و هر بار با افزایش تقاضا، نرخ نیمایی افزایش پیدا می‌کند.

جانجان ادامه داد: ساختار رانتی باید حذف شود برای حذف آن باید ۷ نرخ رسمی در یک نرخ نیما جمع شود و یک نرخ بازار آزاد، تا دولت بتواند در بازار مدیریت منابع و کنترل داشته باشد.

او در پایان گفت: از طرفی اگر نرخ نیما افزایش پیدا کند و خودش را به بازار آزاد برساند نرخ ارز آزاد کاهشی می‌شود و به سمت تعادل حرکت می‌کند.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها