رئیس انجمن قطعه‌سازی کشور:

چین در حال تسخیر بازار خودرو سازی ایران!

رئیس انجمن قطعه‌سازی کشور، ضمن تاکید بر توسعه و گسترش خودروهای چینی و تداوم واردات، نسبت به «چینی‌زده شدن» صنعت خودرو هشدار داده و گفت قطعا این اتفاق، بزرگترین آسیب را به عنوان صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند.

چین در حال تسخیر بازار خودرو سازی ایران!

انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، نشست خبری با موضوع بررسی صنعت قطعه‌سازی کشور و بررسی تحقق شعار سال در جهش تولید و البته در حقیقت حفظ تولید، برگزار کرد.

محمدرضا نجفی‌منش- رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور- در ابتدای این نشست، ضمن گلایه و هشدار نسبت به توسعه بازار خودروهای چینی به‌ویژه در حوزه‌ خودروهای مونتاژی در کشور، اظهار کرد: در برهه‌ای هستیم که وضعیت صنعت خودرو با فشارهایی که از بیرون وارد می‌شود و از سوی دیگر نفوذکنندگان داخلی، زیر ضرب وجود دارد و شرایط به گونه‌ای شده که بگویند صنعتگران داخلی''بلدکار'' نیستند و راهکار هم این است که این کار را به دست چینی‌ها بسپارند. قطعا این اتفاق، بزرگترین آسیب را به عنوان صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند؛ چرا که چینی‌ها در وهله‌ اول تنها به دنبال بازار خود هستند و چندان دلسوز بازار داخل ما نیستند.

وی افزود: این درحالیست که صنعت قطعه‌سازی از مهمترین حلقه‌ زنجیره تامین و تولید خودرو به عنوان یکی از مهمترین صنایع کشور و سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده است. دیدیم که شروع تحریم‌ها در هر دو دوره‌ ریاست جمهوری امریکا، با تحریم صنعت خودروسازی آغاز شد؛ چراکه می‌دانستند این صنعت بسیار مهم است؛ بنابراین نباید بگذاریم دستاوردهایی که طی سال‌ها زحمت صنعتگران به دست آمده، به راحتی "چینی‌زه" شده و از دست برود.

بابک کریمخان- رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق کالا انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور- نیز در این نشست در رابطه با کیفیت قطعات یدکی که بعضا هم نامناسب است و کیفیت لازم را ندارند، گفت: 

متاسفانه زمانی‌که خودروهای چینی در بازار گسترده می‌شوند، نیاز است که قطعات یدکی آن‌ها واردات شود؛ از آنجایی‌که چینی‌ها خودرو را ارزان می‌فروشند اما سپس قطعات آن را گران عرضه می‌کنند؛ بنابراین بعضا خریداران این نوع خودروها، در بحث لوازم یدکی و خدمات پس از فروش آن‌ها به شدت دچار مشکل خواهند شد. استقبال از خودروهای چینی نیز به سبب همین قیمت پایین‌تر نسبت به خودروهای اروپایی بیشتر اما در بحث قطعات یدکی چالش‌ها بیشتر می‌شود؛ بر همین اساس بازار قیمت بالای قطعات یدکی خودروهای چینی، بازار قطعات تقلبی و بی‌کیفیت را رونق داده و ترویج می‌کند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، راهکار جلوگیری از مصرف کالاهای بی‌کیفیت، تقلبی و غیر استاندارد را خرید قطعات مورد نیاز از برندهای معتبر یا اطمینان از اصالت کالا به واسطه‌ی شناسه کالا و کد رهگیری دانسته است.

کریمخان در پایان در رابطه با استفاده‌ خودروسازان از برخی قطعات بی‌کیفیت، تصریح کرد: خودروسازان نیز به دلیل همین موضوع قیمت، در استفاده از قطعات، سطح کیفی تعریف کرده و و حتی بعضا از دو برند قطعات را استفاده می‌کنند که دسته اول از برندهای اصلی با قیمت بالاتر و دیگری قطعات با قیمت پایین است.

البته در مجموع قطعه‌سازان نقشی در این مسائل ندارند و گلایه ما نیز به مجموعه خدمات پس از فروش خودروسازان هم هست.  

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها