رییس اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با مستقل آنلاین

احداث شهرک‌های مرزی مشترک با کشورهای همسایه اتلاف منابع است

مستقل آنلاین/آزاده کاری- اکنون مناطق ویژه اقتصادی را داریم که عملا در مرزها واقع شده اند برای مثال در خراسان منطقه آزاد سرخس و دوغارون فعال اند و باید بررسی کنیم که این مناطق چقدر موفق بوده اند زیرا مناطق آزاد اقتصادی مزیت های بیشتری نسبت به شهرک های صنعتی دارند.به نظر من پرداختن به این قبیل امور و سرمایه گذاری در آن بیشتر منجر به هدر رفت منابع می شود .

احداث شهرک‌های مرزی مشترک با کشورهای همسایه اتلاف منابع است

به گزارش مستقل آنلاین ظاهرا دولت تصمیم گرفته تا در شرایط نامساعد اقتصادی ناشی از تحریم ها وضعیت را برای فعالان اقتصادی تسهیل کند اما به نظر نمی رسد راهکارهای دولت در این زمینه چندان راهبردی باشد. روز گذشته حمید زادبوم معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران از انجام موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عضو D8خبر داد و گفت موافقتنامه تجارت با کشورهای اوراسیا انجام شده و تا دو ماه آینده اجرا می‌شود.برخی فعالان اقتصادی معتقدند تعرفه تجارت ترجیحی با کشورهای D8 اتفاق جدیدی را در این عرصه رقم نمی زند. امروز نیز محسن صالحی‌نیا مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از احداث شهرک‌های مرزی مشترک با کشورهای همسایه خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳ کشور ترکیه، عراق و آذربایجان برای موضوع شهرک‌های مرزی مشترک با ایران در نظر گرفته شده‌اند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این خبر تصریح کرد: در شهرک‌های صنعتی با توجه به تمرکز در استقرار واحدها به خوبی می‌توان مشکلات آن‌ها را رصد کرد و از این رو از استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی حمایت می‌کنیم.با توجه به تجربیات کشورهای توسعه یافته این امر یک نتیجه مثبت دارد و علاوه بر تامین زیرساخت‌ها می‌توانیم زمینه را برای توسعه توانمندی‌های واحدهای تولیدی، حمایت از خوشه‌های صنعت و... فراهم کنیم.

معاون وزیر صنعت با اشاره به بحث شهرک‌های مرزی مشترک، عنوان کرد: در حال حاضر ۳ کشور ترکیه، عراق و آذربایجان برای بحث شهرک‌های مرزی مشترک با ایران در نظر گرفته شده‌اند.در این زمینه یکسری تسهیلات در ایران برای سرمایه‌گذاران آن کشور فراهم خواهد شد و بالعکس آن در کشور مدنظر نیز تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم می‌شود.

او گفت: در حال حاضر در خصوص دو شهرک با کشور آذربایجان تفاهم‌نامه منعقد شده است و در این زمینه تجربیات خوبی به دست آمده که می‌توان برای دیگر شهرک‌های مرزی مشترک نیز استفاده کرد.برای استان خوزستان نیز این آمادگی وجود دارد که شهرک صنعتی مورد نظر را انتخاب و به طرف عراقی معرفی کرد تا بحث شهرک‌های مرزی مشترک در استان خوزستان نیز پیگیری و پیش رود.

این در حالی است که محسن احتشام رییس اتاق بازرگانی بیرجند معتقد است احداث شهرک های جدید مرزی فقط اتلاف هزینه است و نتیجه مثبتی برای مدیران صنایع و صادرکنندگان ندارد.احتشام در گفت و گو با مستقل آنلاین در این باره گفت:اکنون مناطق ویژه اقتصادی را داریم که عملا در مرزها واقع شده اند برای مثال در خراسان منطقه آزاد سرخس و دوغارون فعال اند و باید بررسی کنیم که این مناطق چقدر موفق بوده اند زیرا مناطق آزاد اقتصادی مزیت های بیشتری نسبت به شهرک های صنعتی دارند.به نظر من پرداختن به این قبیل امور و سرمایه گذاری در آن بیشتر منجر به هدر رفت منابع می شود و در واقع قانون بازده نزولی را پیاده می کنند.

رییس اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: سرمایه هایی که قرار است در ساخت شهرک های صنعتی مرزی هزینه شود را می توان در شهرک های صنعتی موجود هزینه کرد و این شهرک ها را تقویت کرد.می توان شرایطی را فراهم آورد تا سرمایه گذاران خارجی با صاحبان این صنایع شریک شوند.شهرک های صنعتی در استان های مرزی فاصله زیادی تا مرز ندارند و نیازی به ساخت شهرک های جدید احساس نمی شود.در صورتی که مشکلات شهرک های صنعتی موجود حل شود و نقدینگی و سرمایه درگردش آن ها مشکلی نداشته باشد می توانند با شرکت های صاحب برند و معتبر تجایر شریک شوند و فعالیت خود را توسعه دهند.

نیازی به سرمایه گذاری جدید نیست

احتشام در پاسخ به این که در شرایط کنونی سرمایه گذاران و صاحبان صنایع از ایده ساخت شهرک های صنعتی مرزی استقبال می کنند یا خیر ، گفت: به نظر من این گونه نیست.همان طور که گفتم تا به امروز به اندازه کافی سرمایه گذاری شده است و دیگر نیازی به سرمایه گذاری جدید نیست. مگر این که استان هایی مزیت های دو گانه داشته باشند و شهرهای مرزی دو طرف بتوانند همدیگر را پوشش دهند. برای مثال در منطقه سرای افغانستان آب فراوان وجوددارد و به راحتی می توان در آن جا چغندر قند کاشت اما صنعت تبدیلی ندارند. در این جا می توان کار مشارکتی انجام داد و در این منطقه کارخانه قند احداث کرد. تامین کننده مواد اولیه کشتزارهای چغندر قند است و طرف ایرانی آن را تبدیل می کند. در مجموع در شرایط کنونی تقویت شرکت های شهرک های صنعتی و نیز توجه به مناطق ویژه اقتصادی باید در الویت قرارگیرد .

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها