فوری/ صدور کارت سوخت شرطی شد

در حالی که به گفته رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران، از کل وسایل نقلیه کشور اعم از خودرو و موتورسیکلت ۳۴ درصد بدون بیمه شخص ثالث تردد می‌کنند، یک مدیر وزارت نفت خبرداد، تعویض کارت سوخت و اختصاص سهمیه سوخت به شرط داشتن بیمه شخص ثالث شده است.

فوری/ صدور کارت سوخت شرطی شد

به گفته علی استادهاشمی در حال حاضر ۲۵ میلیون بیمه‌نامه شخص ثالث جاری و معتبر برای انواع وسیله نقلیه موتوری زمینی در کشور موجود است، در حالی که کل وسایل نقلیه در حال تردد ۳۸ میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود و بنابراین حداقل ۱۳ میلیون انواع وسایل نقلیه شامل موتور و ماشین به استعداد ۳۴ درصد از کل وسایل بدون بیمه‌نامه شخص ثالث در خیابان‌ها و جاده‌های کشور تردد می‌کنند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود به فارس عنوان کرد که طبق اعلام مسؤولان راهور فراجا و وزارت صمت در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند، در صورتی که طبق آمار سامانه سنهاب بیمه مرکزی تعداد بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و معتبر موتورسیکلت‌ها یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره است، بنابراین حدود ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه از موتورسیکلت‌ها یعنی قریب به ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها بدون بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده در کشور تردد می‌کنند.

همچنین مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی نیز در این زمینه اعلام کرد که بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث خودروهایی که گازوئیل‌سوز هستند، طبق اعلام ستاد سوخت کشور صدور کارت سوخت و شارژ سهمیه ماهانه به شرط داشتن بیمه شخص ثالث انجام می‌شود، در مورد موتورسیکلت‌ هم همین‌گونه است و نصب پلاک، تعویض پلاک و ترخیص موتور از پارکینگ و انتقال پلاک به نام دیگری به شرط داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث است.

مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی گفت:‌ در حال حاضر حدود ۶ میلیون کارت سوخت موتورسیکلت در کشور وجود دارد، در حالی که فقط یک میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسوار بیمه‌نامه شخص ثالث دارند، یعنی بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسوار در حالی که کارت سوخت دارند، اما بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند.

وی این را هم گفت: همچنین از ۳۵۰ هزار دستگاه تاکسی زرد و سبز در کشور حدود ۳۰ هزار تاکسی یعنی بیش از ۱۰ درصد تاکسی‌ها بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند و مرتب در شهر تردد می‌کنند، در حالی که همه این تاکسی‌ها کارت سوخت دارند.

امروز خبرنگار ما در تماس با یک مدیر وزارت نفت مسأله صدور کارت سوخت و شرط داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث را جویا شد که یک مدیر در روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد: از این پس صدور کارت سوخت و همچنین سهمیه سوخت به ویژه برای خودروهای گازوئیلی به شرط داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر است.

کارشناسان می‌گویند عمده تصادفات جاده‌ای مربوط به موتورسواران است که بیش از ۹۰ درصد از آنها بیمه‌نامه ندارند و در تصادفات هم برای خود و هم برای دیگران زحمات فراوانی ایجاد می‌کنند و نیز خسارت زیادی برای صندوق بیمه خسارت‌های بدنی ایجاد می‌کنند.

همچنین قمصریان مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی با اشاره به اینکه از روز شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲ شروع ماه رجب به عنوان اولین ماه حرام در کشور خواهد بود که دیه کامل یک انسان به ۱.۲ میلیارد تومان افزایش می‌یابد، بنابراین به موتورسواران توصیه می‌کنیم برای پرهیز از خسارت‌های احتمالی در تصادفات به هر نحو بیمه‌نامه شخص ثالث برای موتورسیکلت خریداری کنند.

قمصریان این را هم گفت کع شرکت‌های بیمه ده‌ها روش برای صدور بیمه‌نامه قسطی دارند و اخیراً نیز بیمه مرکزی در تفاهم با یکی از بانک‌های قرض‌الحسنه اعتبار خرید بیمه‌نامه برای مردم در نظر گرفته است که کسانی که پول نقد برای خرید بیمه‌نامه ندارند می‌توانند از اعتبار بیمه‌ای خود استفاده کرده و بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری و سپس اقساط این اعتبار را به مرور به بانک قرض‌الحسنه بپردازند.

وی گفت: علاوه بر اینکه از این پس کارت سوخت برای موتور و خودروهای بدون بیمه صادر نمی‌شود سهمیه ماهانه نیز برای رانندگانی که بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر نداشته باشند نیز واریز نخواهد شد. بنابراین لازم است در اولین فرصت نسبت به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث و برخورداری از کارت سوخت و سهمیه سوخت اقدام شود.

منبع: فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها