دولت، نفت را کمتر از ۶۰ دلار به چین می‌فروخت

چین با اختلاف شریک اول تجاری ایران است ولی در فروش نفت تعهدی به چین نداریم.

دولت،  نفت را کمتر از ۶۰ دلار به چین می‌فروخت

سید حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، درباره خبر توقف صادرات نفت به چین با برای کاهش تخفیف‌ها به «انتخاب» گفت: واقعیت این است که گزارش‌های غیررسمی حاکی از این است که در چند ماه گذشته ایران در دو مرحله، هر دفعه۴ دلار از تخفیف‌های نفت خام کم کرده است. ایران از اول امسال به چینی‌ها گفته است که باز هم تخفیف کم خواهد شد و شاید به طور کوتاه مدت اخلالی در مسیر ایجاد شود.

وی در ادامه درباره عدم تحقق درآمد‌های نفتی بیان کرد: ما در سال گذشته ۶۰۳هزار میلیارد تومان در بودجه به میزان ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفتیم، اما درامد دولت از این طریق ۱۹۵هزار میلیارد تومان یعنی ۵۵درصد محقق شده است. یکی از دلایل این عدم تحقق تخفیف‌هایی بوده که ایران بابت فروش نفت می‌داده؛ یعنی نفت را به قیمت کمتر از ۶۰ دلار نفت می‌فروختند. دولت برای تامین کسری بودجه تغییراتی در قیمت‌ها داده است. نفت روسیه و ونزوئلا و ایران نفت‌های تحریمی بازار بود. ونزوئلا بعد از توافق با آمریکا نیاز به تخفیف ندارد، روسیه نیز حضور جدی در بازار چین ندارد. پیش بینی می‌شود که از سال۲۰۲۴ مصرف نفت از ۱۰۲میلیون به ۱۰۴میلیون برسد که این ۲میلیون افزایش هم باعث شده ایران قیمت‌ها را بالا ببرد. از طرفی پیش بینی شده آمریکا نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و تضعیف دلار باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد.

 تعهدی به چین نداریم

او سپس در رابطه با کند شدن صادرات اظهار داشت: در گذشته تنوع مشتری‌ها وجود داشت و در زمان برجام که اوج صادرات بود عمده نفت ما به چین نمی‌رفت. الان نیز مشتری‌ها خود را با قیمت جدید همراه نکرده است. در گذشته ایران با نفتکش نفت را در دریا می‌فروخت الان به صورت فوب می‌فروشد و به خریدار فشار می‌آورد که خودشان نفت را حمل کنند. این موضوع باعث کند شدن صادرات می‌شود.

او افزود: چون مشتری‌های نفت ایران تیپاد‌ها هستند قرارداد‌های بلندمدت نداشتند و معمولا به صورت موردی فروش داریم این مسئله باعث می‌شود تعهدی به چین نداشته باشیم.

وی درباره دیگر محصولات صادراتی به چین گفت: در صادرات دیگر محصولات به چین؛ عمده کالا‌ها درحوزه پتروشیمی و معدنی و کشاورزی به چینی صادر می‌شود و چین با اختلاف شریک اول تجاری ایران است که در ۸ماه اخیر نیز ۹میلیارد دلار صادرات داشتیم.

حسینی درباره زیان چین از عدم خرید نفت از ایران گفت: حتما چینی‌ها برای تامین دچار مشکل نمی‌شوند، اما برای قیمت دچار مشکل می‌شوند. پالایشگاه‌های کوچک به دنبال قیمت‌ها کم هستند. ایران هم با توجه به تحلیلی که از شرایط دارد این تصمیم را گرفته است. ممکن است در مذاکرات و بررسی‌ها تخفیف‌های جدید را کمتر اعمال کند. چین برای ما مهم است و قطع صادرات چیزیست که آمریکا می‌خواهد و این خبر‌ها روی دلار هم تاثیر می‌گذارد. در کل روند صادرات متوقف نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها