مردم افغانستان تحت سلطه طالبان پولدارتر از مردم ایران هستند

تفاوت چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران و افغانستان: اوتلندر در کابل؛ یک میلیارد تومان ارزان‌تر از تهران‌ است.

مردم افغانستان تحت سلطه طالبان پولدارتر از مردم ایران هستند

‍ بررسی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خودروی افغانستان نشان می‌دهد مردم این کشور همسایه محصولات برندهای جهانی خودروساز را با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از قیمت عرضه شده در بازار ایران خریداری می‌کنند.

به عنوان مثال کیا سونت مدل 2022 در سامانه یکپارچه با قیمت دو میلیارد و 166 میلیون تومان در دسترس متقاضیان ایرانی قرار گرفته است اما همین خودروی کره‌ای در بازار افغانستان با قیمتی حدود 710 میلیون تومان در دسترس متقاضیان است. این در حالی است که در حال حاضر دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک در بازار ایران حدود 800 میلیون تومان معامله می‌شود.

وضعیت برای میتسوبیشی اوتلندر و همچنین تویوتا پریوس به مراتب بدتر است. این خودروها که هنوز مدل 2022 یا مدل 2023 آنها به بازار ایران نرسیده با قیمت‌های میلیارد تومانی مدل سال‌های 2017 و همچنین سال 2018 در بازار خودرو داد و ستد می‌شود. اما بررسی بازار خودروی افغانستان نشان می‌دهد مدل‌های 2023 میتسوبیشی اوتلندر و همچنین مدل 2021 تویوتا پریوس با قیمت حول و حوش یک میلیارد و 400 میلیون تومان در بازار دست به دست می‌شود.

نکته قابل توجه در مورد بازار خودروی دو کشور همسایه این است که بازار خودروی افغانستان مهمان محصولاتی از برندهای جهانی خودروساز است که پایشان هنوز به بازار ایران نرسیده است. 

دلیل این مساله را باید در ارزش بیشتر واحد پول افغانستان به نسبت واحد پول ایران و همچنین نبود سیاست‌های دست و پا گیر در افغانستان برای حمایت از تولید داخل و مدیریت بازار جست و جو کرد. /اقتصاد نیوز   

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • مهدی

    همش افغانی ها رو مسخره میکنیم.برو تورم شون رو ببین.درحالی که مسولان ما بی عرضه و پر ادعا هستن

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها