جدیدترین قیمت زعفران ایران چند؟

زعفران ایران کیلویی 47 تا 65 میلیون تومان به فروش می رسد.

جدیدترین قیمت زعفران ایران چند؟

جدیدترین قیمت زعفران ایران برحسب نوع آن بین 47 میلیون تا 65 میلیون تومان است. امسال همچون گذشته زعفران «نگین» و «پوشال» گرانتر از «دسته» و «سرگل» به فروش می‌روند.

طبق داده‌های شورای ملی زعفران، میزان صادارت زعفران در سال گذشته ۲۴۰ تن بوده که در  مقایسه با میزان زعفران صادر شده در مدت ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ ( میزان ۲۶۲.۸ تن)، کاهش ۸/۷ درصدی از نظر وزنی و افزایش ۱۵ درصدی از نظر ارزش را تجربه کرده است. 

اما میزان صادرات طلای سرخ در سال 1402 چه میزان است؟ در سال جاری از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه، به گفته غلامرضا میری رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور در مجموع  ۱۳۶ تن زعفران به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار صادر شده است. این رقم طبق اظهارات میری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

طبق آمار گمرک، در دو سال اخیر بیشترین حجم صادرات ایران به سه کشور امارات و چین و اسپانیا بر می‌گردد. البته افغانستان هم یکی از مشتریان مهم زعفران ایران است.

تولید ۱۵۰ تن زعفران

 به گفته میری سال گذشته میزان تولید زعفران کشور  بیش از ۲۰۰ تن در سطح ۹۲ هزار هکتار از اراضی کشور بود . این رقم امسال ۱۵۰ تن برآورد می‌شود. به نقل از ایرنا، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور اعلام کرد که تولید امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. درحالی که میزان تولید زعفران در سال های ۹۸ و ۹۹ حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تن بوده است. میری، علل کاهش تولید زعفران را استمرار خشکسالی، کاهش بارندگی ها، کمبود منابع آبی و پایین بودن عملکرد در هکتار دانست.

قیمت زعفران چند؟

شهریور ماه امسال، شورای ملی زعفران پیش بینی کرد امسال قیمت هرکیلو زعفران  «دسته» ۳۵ میلیون و زعفران «نگین» 46 تا 48 میلیون تومان شود. درضمن قیمت هرکیلو زعفران «پوشال» را بین ۴۳ تا ۴۴ میلیون تومان و زعفران «سرگل» بین ۴۶ تا ۴۷ میلیون تومان برآورد کرد.

نیمه اول آذر ماه اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی اعلام کرد: امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران «دسته» ۴۸ تا 49 میلیون تومان است. زعفران «سرگل» هم ۴۷ تا ۴۸ میلیون تومان و زعفران «پوشال»  بین ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان تا ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان قیمت‌گذاری شده است. البته اخیرا رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران اعلام کرده است که این نوع زعفران 55 میلیون تومان است.

او قیمت زعفران قبلی «نگین» را بین  ۶۱ تا ۷۰ میلیون تومان اعلام کرده بود و نرخ جدیدش را بین ۵۸ تا ۶۵ میلیون تومان اعلام کرد.

میری افزایش قیمت جهانی زعفران را متاثر از رشد قیمت این محصول در ایران دانست و گفت: با توجه به اینکه از قبل کاهش تولید زعفران به دلایل تغییرات آب و هوایی مطرح بوده است، بنابراین خریداران خارجی در مرداد، شهریور و مهرماه امسال اقدام به خرید این محصول کرده اند که همین امر رشد قابل توجه صادرات را در مهرماه امسال منجر شد.

منبع: اکوایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها