گوشی شیائومی بخریم یا نخریم؟

بخشی از بازار موبایل در اختیار شیائومی است. قیمت مناسب گوشی‌های این برند، از طرفی افراد را به خرید آنها تشویق می‌کند و از سوی دیگر این دغدغه را به وجود می‌‌آورد که شاید ارزانی گوشی به علت معایب آن باشد؛ علاوه بر این نظرات مختلفی درباره کیفیت و عملکرد این موبایل‌ها وجود دارد. به همین دلیل سؤال پیش می‌آید که گوشی شیائومی بخریم یا نخریم؟

گوشی شیائومی بخریم یا نخریم؟

در قسمت‌های آتی تلاش کرده‌ایم، با بیان مزایا و معایب گوشی‌های شیائومی به پاسخ پرسش مطرح شده در بالا برسیم؛ اما پیش از آن لازم است، توضیحاتی درباره برند شیائومی بیان کنیم.

گوشی شیائومی

طراحی و تولید گوشی شیائومی از سال 2010 و کشور چین شروع شد. این برند طی مدت کوتاهی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافت. تنوع بالای محصولات، کیفیت ساخت و قیمت مناسب، مهم‌ترین مشخصات گوشی‌های این برند به شمار می‌روند.

به جرأت می‌توان گفت، در حال حاضر شیائومی یکی از سه برند مشهور سازنده گوشی هوشمند است که به رقابت با برندهای اپل و سامسونگ پرداخته و حتی گاهی اوقات در بازار برخی کشورها گوی سبقت را از آنان ربوده است.

تولید گوشی‌های متنوع برای همه نیازها و سلیقه‌ها باعث شده است که هر کس با هر بودجه‌ای بتواند، یک گوشی شیائومی اصل و نو داشته باشد. توجه به کیفیت ساخت، در نظر گرفتن حاشیه سود کم و استفاده از روش‌های تبلیغ کم هزینه، همچنین امکان تولید گوشی در کشورهای مختلف از جمله سیاست‌های شیائومی برای افزایش میزان فروش محصولات است.

دلایل خریدن گوشی شیائومی

66

در این قسمت قصد داریم، مهم‌ترین مزایایی را بیان کنیم که افراد را به خرید گوشی شیائومی تشویق می‌کنند. برخلاف باور برخی افراد، ارزانی، تنها ویژگی مثبت محصولات شیائومی نیست.

قیمت عالی

گوشی‌های شیائومی نسبت به سایر همتایان خود بین 40 تا 60 درصد قیمت مناسب‌تری دارند. به این ترتیب با انتخاب این برند می‌توانید، امکانات مدرن گوشی‌های سامسونگ و اپل را در اختیار داشته باشد، اما به مراتب هزینه کمتری بابت آنها پرداخت کنید.

در پاسخ به این سوال که چرا گوشی‌های شیائومی در مقایسه با رقبای خود ارزان قیمت هستند، می‌توان دلایل زیر را بیان کرد:

  • اختصاص بودجه کم برای تبلیغات (استفاده از شبکه‌های اجتماعی رایگان، بازاریابی دهان به دهان و ...)
  • طولانی‌تر بودن بازه زمانی تولید نسبت به سایر برندها
  • نمایش تبلیغات در سیستم عامل
  • استفاده از روش فروش آنلاین
  • استفاده از روش فروش فلش (ارائه تخفیف ویژه در بازه زمانی کوتاه و تشویق مشتریان به خرید فوری)
  • در نظر گرفتن حاشیه سود کم (5 تا 10 درصد) به منظور فروش بیشتر
  • صرفه‌جویی در هزینه‌‌های کسب و کار (مثلاً کاهش هزینه نیروی انسانی با آنلاین کردن سیستم فروش)
  • متنوع بودن محصولات از نظر سطح کیفی، عملکرد و قابلیت‌ها

کیفیت بالای ساخت

کیفیت بالای ساخت و طراحی زیبا از دیگر مزایای گوشی‌های شیائومی به شمار می‌روند. هر چند که رده‌های مختلف این محصولات از نظر درجه کیفی متفاوت هستند؛ اما به طور کلی شیائومی، تلاش خود را برای ساخت محصول باکیفیت به کار می‌گیرد. برخی مدل‌های گوشی شیائومی، علاوه بر داشتن استحکام کافی، در برابر رطوبت و گردوغبار نیز مقاومت بالایی دارند.

شایان ذکر است که شیائومی از قطعات سخت‌افزاری قدرتمند نیز بهره می‌برد. اغلب گوشی‌های این برند مجهز به تراشه‌های قدرتمند کوالکام هستند که قابلیت‌های ویژه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تنوع بسیار بالا

تنوع مدل، یکی از مواردی می‌باشد که شرکت شیائومی، به طور خاص بر روی آن تمرکز کرده است. شما هر بودجه‌ای که برای خرید گوشی در نظر بگیرید، حق انتخاب چندین مدل را خواهید داشت؛ البته مسلماً صرف هزینه بیشتر آزادی انتخاب را بالاتر می‌برد.

علاوه بر بحث تنوع قیمت، شیائومی، گوشی‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده که همه نیازها را پوشش دهد؛ به عنوان مثال برخی از آنها دوربین بهتر یا صفحه نمایش باکیفیت‌تری دارند؛ در حالی که برخی دیگر به علت داشتن سخت‌افزار قوی‌تر و پردازنده قدرتمند، برای انجام بازی‌های حرفه‌ای مناسب‌اند.

باتری‌های قدرتمند

یکی از دلایل مهم خرید گوشی شیائومی، مجهز بودن آن به باتری قدرتمند و بادوام است. از این لحاظ گاهی اوقات گوشی‌های شیائومی به برند مشهوری مانند سامسونگ برتری پیدا می‌کنند.

به طور کلی باتری گوشی‌ شیائومی، سریع شارژ می‌شود و ماندگاری شارژ بسیار خوبی نیز دارد. در این میان به نظر می‌رسد که گوشی‌های سری پوکو، قدرتمندتر باشند.

کیفیت صفحه نمایش گوشی

به غیر از برخی گوشی‌های پایین رده شیائومی، سایر موبایل‌های این برند از صفحه نمایش با فناوری پیشرفته AMOLED بهره می‌برند؛ رنگ‌ها و تصاویر را با وضوح بالایی نمایش می‌دهند. در واقع کیفیت بالای نمایشگر در مقایسه با قیمت، یکی دیگر از مشخصه‌های مثبت گوشی‌های شیائومی است.

عدم ابطال ضمانت نامه با روت کردن گوشی

برخی افراد ترجیح می‌دهند، برای دسترسی به قسمت‌های مهم گوشی و شخصی‌سازی تنظیمات آن، دستگاه را روت کنند. همچنین استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها نیازمند روت کردن گوشی است اما معمولا اکثر تولیدکنندگان گوشی با این کار مخالف می‌کنند؛ به نحوی که با روت کردن گوشی، ضمانت نامه آن نیز باطل می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت شیائومی این است که به کاربران خود اجازه می‌دهد، گوشی‌های خود را روت نمایند؛ بدون این که نگران ابطال ضمانت نامه آن باشند.

دلایل نخریدن گوشی شیائومی

77

پیش از هر چیز باید گفت که تقریباً در همه گوشی‌ها، مشکلاتی مشاهده می‌شود. محصولات شیائومی نیز استثناء نیستند و معایبی دارند که باعث می‌شوند، برخی افراد از خرید آنها صرف نظر کنند. در ادامه به بیان مهم‌ترین ایرادات محصولات مورد بحث می‌پردازیم.

عمر کوتاه محصولات

هر گوشی هوشمند، یک دوره اوج دارد و پس از آن سرعت آن رو به کاهش گذاشته، با مشکلاتی رو به رو می‌شود. گوشی‌های شیائومی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما گفته می‌شود که سریع‌تر از رقیبان مشهور خود، دوره جوانی را پشت سر می‌گذارند.

لازم به ذکر است که مدل‌های مختلف گوشی‌های شیائومی، طول عمر متفاوتی دارند. برخی، این بازه زمانی را بین 2 تا 4 سال دانسته‌اند؛ در حالی که برخی دیگر سال‌های بیشتری از موبایل شیائومی خود بدون هیچ مشکلی استفاده می‌کنند.

به‌روزرسانی سخت سیستم عامل

گوشی‌های شیائومی از سیستم عامل اندروید بهره می‌برند؛ اما متاسفانه، فقط گوشی‌های بالا رده برند مذکور، امکان آپدیت شدن به طور منظم را دارند. اغلب مدل‌های میان رده و تقریباً همه پایین رده‌های شیائومی، خیلی دیر به نسخه روز سیستم عامل خود دسترسی خواهند یافت و معمولاً بعد از بروزرسانی، سرعت آنها کاهش می‌یابد.

نتیجه گیری

حال نوبت به آن رسیده که به سؤال گوشی شیائومی بخریم یا نخریم، پاسخ دهیم. اگر قسمت‌های پیشین را به درستی مطالعه کرده باشید، قطعاً متوجه مزایای قابل توجه گوشی‌های شیائومی شده‌اید؛ به نحوی که در اغلب موارد می‌توان از ایرادات احتمالی آنها چشم‌پوشی کرد؛ به عبارت دیگر گوشی‌های شیائومی در مقایسه با امکانات و مزایای خود ارزش خرید بالایی دارند.

در پایان باید این نکته را خاطر نشان کرد که اگر قصد خرید گوشی شیائومی را دارید، تنها باید مراقب باشید که به سراغ محصولات اصل و اورجینال ساخته شده برای بازار بین المللی بروید، نه گوشی‌هایی که ویژه بازار داخلی چین تهیه شده‌اند. این قبیل گوشی‌ها در صورت وارد شدن به کشورهای دیگر از جمله ایران، ری پک شده و به همین دلیل دچار مشکلاتی می‌گردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها