چینی‌ها برای نفت ایران جان می‌دهند!

چینی ها شیفته نفت ایران هستند چون تخفیف خوبی دارد.

چینی‌ها برای نفت ایران جان می‌دهند!

در ماه اوت اعلام شد صادرات نفت ایران به چین به بالاترین رقم در حداقل یک دهه‌اخیر رسیده‌است، چراکه روند تصاعدی قیمت جهانی نفت، جذابیت نفت‌خام تخفیف خورده را در بازارهای جهانی افزایش داده‌است.

به نوشته بلومبرگ، ایران در سال‌2023 سطح صادرات نفت خود را در شرایطی که قسمت اعظم محموله‌های آن به‌سوی چین روانه می‌شود، افزایش داده‌است. متوسط واردات نفت این کشور از ایران در 7 ماه نخست امسال‌برابر با 917‌هزار بشکه در روز بوده‌است.

طبق شواهد بازار انرژی، افزایش قیمت نفت‌برنت به‌عنوان یکی از شاخص‌های نفت در جهان از اواخر ماه ژوئن، تقاضا برای نفت‌ ارزان ایران را افزایش داد که حجم قابل‌توجهی از آن، توسط پالایشگاه‌های مستقل در شاندونگ خریداری می‌شوند.

قیمت نفت ایران، جذاب‌تر از رقبا

به اعتقاد تحلیلگران بازار نفت، دو گرید اصلی نفت ایران در آن مقطع زمانی، حدود 10 دلار ارزان‌تر از نفت‌برنت معامله شدند، قیمتی که البته از نفت صادراتی روسیه نیز جذاب‌تر بود. صنعت نفت بر آمارهای شرکت‌های کپلر و ورتکسا برای خرید نفت ایران اتکا می‌کند زیرا همان‌طور که اشاره شد، دولت چین معمولا آمارهای خرید نفت از ایران را در آمارهای گمرک خود وارد نمی‌کند.

پکن از ژوئن 2022 آمار واردات از ایران را صفر ثبت کرده‌است. نکته قابل‌تامل در این میان آن است که تقریبا تمامی پالایشگاه‌های چین اطمینان دارند جریان نفت ایران به این کشور، ادامه خواهد داشت.

پالایشگاه‌های مستقل چین مشتاق خرید نفت ایران هستند، بااین‌حال بلومبرگ نوشت ادعای ارتباط ایران با حمله غافلگیرانه به اسرائیل، می‌تواند تجارت نفت این کشور را در معرض تهدید جدی از سوی آمریکا قرار دهد.

در شرایط کنونی، چندین پالایشگاه چینی که خریدار نفت‌خام ایران هستند، اعلام کرده‌اند هیچ‌گونه اختلال یا سختگیری را در روند تامین نفت‌خام موردنیاز خود از ایران پیش‌بینی نمی‌کنند.

تحریم‌های نفتی ایران در گذشته هم چندان از اشتیاق چین برای خرید نفت این کشور نکاسته و نفت‌خام صادراتی ایران به سرزمین اژدهای زرد، عمدتا از مبادی دیگری به‌ویژه مالزی تامین می‌شود. به‌رغم آنکه رسانه‌های آمریکایی ادعا می‌کنند ایران در حملات مقاومت نقش داشته‌است، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت، در حال‌حاضر هیچ شواهدی مبنی‌بر اینکه ایران به‌طور مستقیم در تنش‌ها دخالت داشته‌باشد، وجود ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها