ارزانی و گرانی کالاها هیچ ربطی به قیمت دلار ندارد!

اخیرا قیمت دلار نوسان‌های کاهشی داشته اما قیمت کالاها ارزان نشده است.

ارزانی و گرانی کالاها هیچ ربطی به قیمت دلار ندارد!

قیمت دلار، سومین هفته مهرماه را نوسانی و پرالتهاب پشت سر گذاشت. در نیمه نخست هفته، قیمت دلار افزایشی بود و تنها در مدت سه روز، چهار کانال جهش کرد. با این حال از روز سه‌شنبه قیمت دلار کاهشی شد، به‌نحوی که روز گذشته تا کانال ۵۱ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. آیا این روند به‌معنای کشیده‌شدن ترمز دلار است و مسیر صعودی، دیگر تکرار نمی‌شود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی، می‌گوید:

بررسی دلار طی یک سال گذشته حکایت از رشد قیمت این اسکناس دارد و ما شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک و خودرو بیش از مقدار افزایش قیمت دلار هستیم. این معادله ساده‌ای است، ارزیابی جزئی از کالاهای مصرفی و ارزاق عمومی حاکی از روند صعودی قیمت‌ها است. پیشتر اشاره می‌شد که چون نرخ ارز افزایشی است، اجناس گران می‌شود، اما در مقطع فعلی که قیمت دلار نوسان‌های کاهشی داشته قیمت کالاها ارزان نشده است.

 

قیمت دلار رشد چندانی نکرد

کامبیز افسری، فعال بازار ارز، گفت:

با وجود افزایش قیمت دلار اما روند عرضه و تقاضا در بازار در تعادل قرار داشت. این در حالی است که رصد اخبار توسط معامله‌گران ضربان‌های خرید و فروش در بازار ارز را مشخص کرد. همزمان با بازگشایی بازارهای مالی در جهان، بازارهای بین‌المللی در شرق آسیا (شانگهای و توکیو) برخلاف هیجان بازارهای داخلی، نسبت به رویدادهای خاورمیانه واکنش و هیجان خاصی از خود نشان ندادند. بازار طلا، نفت، جفت‌‌ارزها، فارکس و ارز دیجیتال برخلاف تصور بسیاری که معتقد بودند با شروع کاری هفته، در بازارهای جهانی قیمت‌ها جهش خواهد داشت این اتفاق نیفتاد و بازارها ثبات قیمت داشتند. البته باید در نظر داشت که استنباط بازار و تحلیلگران این است که جنگ اسرائیل و حماس گسترش خاصی پیدا نخواهد کرد.|تجارت‌نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها