کاش در کاهش قیمت دلار و تورم هم مثل طالبان عمل می‌کردید!

طالبان چه کرده که ارزش پول افغانستان بالا رفته و تورم پایین آمده؟

کاش در کاهش قیمت دلار و تورم هم مثل طالبان عمل می‌کردید!

هم میهن نوشت:

اخیراً بانک جهانی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد از آغاز سال مالی ارزش پول افغانستان که افغانی نامیده می‌شود، نسبت به واحدهای پولی دیگر افزایش پیدا کرده است.

مسئله اصلی که اقتصاد افغانستان را از بقیه جهان برجسته می‌کند، تورم منفی یا کاهش تورم است. تورم کلی هم‌اکنون در 1/9-درصد قرار گرفته و قیمت مواد غذایی 12درصد کاهش پیدا کرده است. اما با این حال ارزش افغانی در برابر دلار آمریکا، روپیه پاکستان، یوان چین و یورو افزایش پیدا کرده است.

یکی از این دلایل افزایش میزان حواله‌هایی است که از طرف شهروندان ساکن خارج از افغانستان به داخل ارسال می‌شود و میزان آن در شش ماه اولیه سال جاری به یک میلیارد و 40 میلیون دلار رسیده است. 

گزارش بانک جهانی اضافه می‌کند که بازار ارز خارجی در افغانستان به توازن رسیده و هیچ نشانه‌ای از یک سیستم موازی نیست. این بدان معنی است که ارز خارجی در افغانستان بدون احتکار یا بازار سیاه با یک نرخ ثابت و یک‌دست مبادله می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    طالبان با فقیر کردن مردم جلوی تورم را گرفته. جمهوری اسلامی هم میخواهد اینکار را بکند که نمونه آن در حداقل حقوق کارگران است اما ایرانیها راضی نمیشوند و گرفتاری برایش درست میکنند.

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها