آغاز دور جدید اعتراضات سراسری؛زنان مخالفان جدی حکومت

دور جدید اعتراضات ضد حکومتی آغاز شد که طی آن زنان بیشترین حضور را در تظاهرات های ضد حکومتی دارند.

آغاز دور جدید اعتراضات سراسری؛زنان مخالفان جدی حکومت

به گزارش مستقل آنلاین،الشرق الاوسط نوشت:

تظاهرات علیه رژیم سوریه در شهر السویداء برای نهمین روز متوالی ادامه یافت و در میان راهپیمایی های مردم این استان، عده بسیاری علاوه بر مطالبه بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی،خواستار سرنگونی رژیم و رژیم سوریه شدند.

 مردم شهر السویداء و روستاها و شهرهای استان هر روز به میدان السیر که در محلی به "میدان کرامت" معروف شده است می آیند تا در تظاهراتی که شعارهایی علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه سر می دهند شرکت کنند.آنها خواستار خروج وی از کشور و اجرای «قطعنامه 2254» و انتقال قدرت سیاسی در سوریه شد.

 شبکه محلی الراصد در السویداء که نگران گزارش اخبار محلی در مورد این استان است، از حضور چشمگیر زنان در میادین تحصن خبر داد، زیرا تعداد زنان شرکت کننده در تظاهرات مردمی هر روز افزایش می یابد. و صدای آنها در میادین سویدا بلند می شود تا خواهان انتقال سیاسی شوند.

به نقل از شبکه الراصد تعدادی از مردان جوان نیز در روستای حزم در جاده دمشق - سویدا در حومه شمالی استان، بر اساس توافق میان جناح های محلی در استان و برخی مراجع مذهبی، یک ایست بازرسی را با هدف حفاظت از ورودی ها و کمک رسانی در صورت مواقع اضطراری ایجاد کردند.

 در این گزارش آمده است که هدف از این ایست بازرسی دستگیری کسی یا علیه هیچ طرفی و جلوگیری از ورود نیروهای ارتش یا نیروهای امنیتی به استان نیست، بلکه یک اقدام پیشگیرانه برای خنثی کردن هرگونه تهدید احتمالی با توجه به شرایط فعلی منطقه است. کار ایست بازرسی مستلزم بررسی هویت عابران پیاده و اجازه عبور به آنها است و فقط خودروهایی را که آنها مشکوک هستند جستجو می کنند.

 بحران شدید اقتصادی اخیر در سوریه منجر به سقوط پول محلی شد که منجر به افزایش قیمت مواد غذایی و مواد اولیه شد که دولت اسد می‌گوید علت آن تحریم‌های غرب بوده است.

 بزرگترین چالش در برابر قدرت او تشدید مخالفت در مناطق وفادار به دولت است که زمانی در کنار اسد بودند، پس از پیروزی او در جنگ داخلی که بیش از یک دهه با کمک قاطع روسیه و ایران به طول انجامید.

 کینان وقاف، روزنامه نگار برجسته ای که پیش از این به دلیل انتقاد از مقامات بازداشت شده بود، گفت که مقامات در اقدامی پیشگیرانه با هدف کنترل فراخوان های فزاینده برای اعتصاب و اعتراض به شرایط زندگی، تدابیر امنیتی را در مناطق ساحلی در دریای مدیترانه تشدید کرده اند.

 مناف یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات در السویداء می گوید: «رژیم سوریه به نادیده گرفتن خواسته های مردم سوریه، چه در السویداء و چه در بقیه مناطق سوریه ادامه می دهد. مردم السویداء جنبشی به نام مردان کرامت راه انداخته اند و ضمن مسالمت آمیز بودن آنها تا برآورده شدن مطالبات در خیابان می مانند و ادامه فعالیتهای مدنی سازماندهی اعتراضات برای سازماندهی تظاهرات به نحوی که با مصالح عمومی و قدرت مذهبی و نظامی نمایندگی مردم محلی منافات نداشته باشد ادامه می دهند.

 و "دیده بان حقوق بشر سوریه" گزارش داد که ده ها مرد جوان روز یکشنبه، مقر حزب "بعث" و ادارات دولتی در شهر السویداء را در میان سردادن شعارهای آزادی و ممانعت از کارمندان بستند.

به گفته ساکنان و فعالان مدنی، السویداء شاهد تعطیلی اکثر مؤسسات عمومی و اعتصاب حمل و نقل عمومی بود و مشاغل تجاری تا حدی فعالیت خود را از سر گرفتند.  جمعیت این شهر بیش از 100 هزار نفر است.

 رایان معروف، یک فعال مدنی و سردبیر وب سایت خبری محلی As-Suwayda 24، به رویترز گفت: «این یک نافرمانی مدنی است که قبلاً هرگز اتفاق نیفتاده است و از حمایت اجتماعی گسترده ای از بخش بزرگی از جامعه و رهبران دینی آن منطقه برخوردار است. ».  مقامات به طور خصوصی گفته اند که در مورد گستردگی اعتراضات سکوت کرده اند، اما به سرویس های امنیتی دستور داده اند که اطلاعات خود را پایین نگه دارند و حتی برخی از ایست های بازرسی را برای جلوگیری از اصطکاک تخلیه کرده اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها