امضای برجام می‌توانست باعث ریزش ۱۰ هزار تومانی دلار شود

برجام امضا می‌شد نرخ ارز به ۲۲ هزار تومان می‌رسید.

امضای برجام می‌توانست باعث ریزش ۱۰ هزار تومانی دلار شود

معاون اسبق ارزی: آقای فرزین معاملات با چه نرخی از دلار صورت می‌گیرد؟/ نرخ واقعی دلار چقدر است؟

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه قبول یا عدم قبول نرخ بازار آزاد تاثیر چندانی بر واقعیات اقتصادی ندارد، گفت:

آقای فرزین در حالی اعلام می‌کند خودش و دستگاه تحت تصدی‌اش نرخ ارز در بازار ازاد را قبول ندارد که قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومان است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، بازار مسیر خودش را خواهد رفت. در تمام این سال‌ها همواره انگیزه و اراده بانک مرکزی این بوده که نرخ دلار پایین بیاید و برای رسیدن به این هدف نیز همواره مقاومت به حدی جدی بوده که منجر به تولد نرخ‌های متعدد در اقتصاد می‌شود.

در همه سال‌ها این اتفاق رخ نداده است. دلیل این موضوع نیز به کلیت ساختار سیاستگذاری ما برمی‌گردد. سیاست خارجی ما، نوع نگاه به برجام، تصمیم درباره اف‌ای‌تی‌اف، نوع فعالیت ساختار بانکی و ... همگی روشن می‌کند که نرخ تعادلی ارز در ایران چقدر است.

اگر خاطرتان باشد، چندی پیش دلار در کانال ۳۲ هزارتومان بود، اما خبری منتشر شد مبنی بر اینکه احیای برجام قطعی شده است. در این دوره بسیاری پیش‌بینی‌ها استوار بر این بود که نرخ ارز به زودی به ۲۲ هزار تومان خواهد رسید. طبیعی است وقتی داده‌ها از ریزش ۱۰ هزار تومانی قیمت ارز حکایت دارد، نمی‌توان تاثیر مراودات خارجی و سیاست خارجی را بر اقتصاد نادیده گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها