غرامت چند میلیون دلاری آمریکا به ایران را چه کسانی دریافت می‌کنند؟

طبق رای دیوان بین المللی دادگستری، دولت آمریکا باید خسارات وارده به ایران در نتیجه مصادره اموالش را جبران کند.

غرامت چند میلیون دلاری آمریکا به ایران را چه کسانی دریافت می‌کنند؟

اطلاعیه معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در صدور رای صریح دادگاه لاهه علیه دولت امریکا

معاونت حقوقی رئیس جمهور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

دیوان بین المللی دادگستری به موجب رایی که امروز در پرونده ضبط برخی اموال ایران علیه دولت آمریکا صادر کرد، مصادره اموال دولت ایران و تعدادی از بانکها و شرکت‌های ایرانی توسط دادگاه‌های آمریکا را مغایر با تعهدات آن کشور در معاهده مودت ۱۹۵۵ دانست.

دولت آمریکا باید خسارات وارده به ایران در نتیجه مصادره این اموال را جبران کند.

دیوان همچنین انسداد و بلوکه کردن اموال دولت ایران و موسسات و بانک‌های ایرانی در سال ۲۰۱۲ را بر خلاف معاهده ۱۹۵۵ تشخیص داد و استناد دولت آمریکا به مستثنیات ماده ۲۰ معاهده جهت توجیه صدور دستور انسداد اموال ایران را نپذیرفت.

همچنین در پرونده مذکور دولت ایران از صدور احکام علیه جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه‌های ایالات متحده و اجرای آن احکام علیه اموال دولت و اموال متعلق به بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی که مستقل از دولت ایران است و همچنین انسداد اموال دولت و بانک‌های ایرانی شکایت کرده بود.

اما ایالات متحده مدعی بود که اقدام دادگاه‌های آمریکا با تعهدات آن کشور در معاهده ۱۹۵۵ از جمله احترام به شخصیت حقوقی مستقل شرکت‌های ایرانی مغایر نیست زیرا بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی عملاً مستقل از دولت ایران نیست و اموال آنها در اجرای احکام صادره علیه دولت ایران قابل ضبط است./ ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها