مرتضی افقه اقتصاددان در گفتگو با مستقل:

از زمان انتخابات ۱۴۰۰ کاملاً قابل حدس بود که تنگناهای جدی در پیش است

افقه می‌گوید: از زمان انتخابات ۱۴۰۰ کاملاً قابل حدس بود که مردم و جامعه به سمت تنگناهای جدی خواهند رفت. بدون تعامل با دنیا، اقتصاد ایران فلج خواهد ماند. پس باید در اسرع وقت و همچنین با تشخیص اهمیت حضور در نظام اقتصاد جهانی، در سیاست‌های کلی سیاست خارجی تجدیدنظری بسیار جدی و اساسی داشته باشیم.

از زمان انتخابات ۱۴۰۰ کاملاً قابل حدس بود که تنگناهای جدی در پیش است

افزایش قیمت دلار و گرانی افسارگسیخته، برای اقشار مختلف جامعه، آینده را تیره و تار می‌نمایاند. برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای خرید مسکن، خودرو، لوازم خانگی، تحصیلات فرزندان، سفر و ... همگی زیر سایه تورم ۴۵ درصدی آرزوهایی دور و دراز شده است. دولتمردان در چنین شرایط بی‌ثباتی، حتی اولویت خود را مهار گرانی و ایجاد ثبات اقتصادی نمی‌دانند. 

 

مرتضی افقه اقتصاددان در گفتگو با «مستقل» با اشاره به وضعیت به هم ریخته فضای اقتصادی اظهار داشت:

اینکه شرایط این روزها «گرانی» خوانده می‌شود، نمی‌تواند با واقعیت موجود همخوانی داشته باشد. در واقع مردم ایران دچار زلزله اقتصادی هستند زیرا در کنار تحمل گرانی‌ها، دارایی و پس‌انداز خودشان را هم از دست داده‌اند تا بتوان به این نظر رسید، طبقه متوسط و پایین‌تر به استقبال فقر مطلق می روند.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه گفت:

دنیای امروز، دنیای دیپلماسی و ایجاد تعامل اقتصادی کشورها با یکدیگر است تا از این طریق، بتوانند نظم لازم را در فضای اقتصادی به وجود آورده و در نتیجه به سمت توسعه اقتصادی حرکت کنند. اما ما که تحت تحریم هستیم و از فرصت معامله با غرب محرومیم، به قدری در سیاست خارجی به تصمیمات اشتباه اصرار داریم که حتی کشورهای همسایه هم از همراهی با ما امتناع می‌کنند. در واقع اجماع جهانی را متوجه خود می‌بینیم تا چاره‌ای جز بسنده کردن به قول و قرارهای حداقلی با چین و روسیه نداشته باشیم.

با این توضیح که سفر رئیس جمهوری چین به عربستان و رفتارهای روسیه در مسئله پهپادهایی که از ما گرفته بودند، نشان داد چینی‌ها و روس‌ها هم شرکایی مطمئن نیستند.

او افزود: نزدیک به ۵ سال است که کارشناسان و صاحب‌نظران درباره پیوستن به اف ای تی اف، توصیه‌ها و هشدارهای لازم را می‌دهند. اما از آنجا که نظر قالب در سیستم تصمیم گیری نظر گروهی تندرو با رفتارهای افراطی است، این موضوع مهم عملاً از دستور کار سیستم تصمیم‌گیری خارج شده است. انگار نه انگار برای خروج از بن بست اقتصادی به مبادله بانکی با دیگر کشورها احتیاج مبرمی داریم.

وی توضیح داد:

این شرایط بغرنج و غیرقابل تحمل در حالی مردم را به چه کنم چه کنم، انداخته است که دولت مستقر دولتی نیست که ادعای نمایندگی اکثر مردم را داشته باشد. در واقع از زمان انتخابات ۱۴۰۰ کاملاً قابل حدس بود که مردم و جامعه به سمت تنگناهای جدی خواهند رفت.

مرتضی افقه در پایان گفت:

بدون تعامل با دنیا، اقتصاد ایران فلج خواهد ماند. پس باید در اسرع وقت و همچنین با تشخیص اهمیت حضور در نظام اقتصاد جهانی، در سیاست های کلی سیاست خارجی تجدیدنظری بسیار جدی و اساسی داشته باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها