دستیابی محققان دانش‌بنیان به فرمولاسیون داروی مسکن تزریقی

در شروع پروژه احداث کارخانه، نامه‌نگاری‌های مختلفی توسط مدیریت شرکت با معاون علمی رییس‌جمهوری وقت دکتر سورنا ستاری انجام شد که حمایت این نهاد، باعث معرفی شرکت به بانک صادرات شد و طبق توافقنامه‌ای که به امضا رسید، خوشبختانه از منابع مشترک بانک صادرات و صندوق توسعه ملی اعتبارات مورد نیاز را تامین کردیم.

دستیابی محققان دانش‌بنیان به فرمولاسیون داروی مسکن تزریقی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به فرمولاسیون تولید دو نوع داروی تزریقی داخل نخاعی مسکن دست یافتند که به گفته آنها این دو دارو در حال حاضر تجاری‌سازی شده است.

مهندس محمدتقی فتحی، مدیر عامل و عضو هیات عامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این شرکت با تمرکز اولیه بر روی سامانه‌های نوین دارورسانی در سال ۱۳۸۹ شروع به کار کرد و با تلاش بی وقفه همکاران، اولین محصول ما داروی "واریوپپتیل" ۳.۷۵ (داروی هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH)) بر اساس تکنولوژی تشکیل شونده در موضع (in situ forming) روانه بازار شد. با توجه به داشتن تکنولوژی، از همان بدو فعالیت شرکت دانش بنیان بوده و با توسعه‌های انجام شده طی ۱۰ سال گذشته همواره دانش‌بنیانی شرکت احراز شده است. در خصوص اهمیت تکنولوژی لازم به ذکر است که در دنیا صرفا دو شرکت در آمریکا و ایران دارای این تکنولوژی هستند.

وی با بیان اینکه محصولات تولیدشده در این شرکت در اندیکاسیون "آنکولوژی" جهت سرطان پستان در بانوان، سرطان پروستات در آقایان، بلوغ زودرس و فیبروم رحم در بانوان کاربرد دارد، اظهار کرد: همچنین این شرکت دارای یک سبد محصولات در حوزه داروهای بیهوشی و تسکین درد است.

فتحی جیدترین محصول رونمایی شده در این شرکت را داروی تزریقی داخل نخاعی به نام‌های "بوپیوکائین" Bupivacaine و "روپیواکائین" Ropivacaine  دانست که برای اولین بار در داخل کشور توسط این شرکت دانش‌بنیان رونمایی شدند و از عرضه این داروها به داروخانه‌ها در یک ماه گذشته خبر داد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان کاربرد داروهای "بوپیوکائین" Bupivacaine و "روپیواکائین" Ropivacaine را از نوع داروهای بی حس کننده موضعی از خانواده آمینوآمید دانست که دارای شروع اثری کند، ولی مدت عمل طولانی است و گفت: از این داروها در بی حسی موضعی با بلوک عصب محیطی، سمپاتیک و اپیدورال کمر استفاده می‌شود.

فتحی با بیان اینکه این شرکت دارای سایت تولید محصولات دارویی مجهز واقع در شهرک صنعتی اشتهارد است، یادآور شد: این سایت دارای GMP خط آمپول از سازمان غذا و دارو است و محصولات با بالاترین کیفیت تولید و روانه بازار می‌شوند. همچنین ما از همان ابتدای شروع پروژه احداث کارخانه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را بر روی آزمایشگاه شیمیایی و میکروبی کردیم و از این رو یکی از نقاط قوت کارخانه ما به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن به منظور دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز تولید، از سال‌های قبل شرکت متکی به واردات بود، ولی اخیرا به سمت بهره گیری از پتانسیل‌های بالقوه داخل کشور حرکت کردیم و به منظور استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان داخلی، با چندین شرکت دانش‌بنیان مشارکت‌هایی را شروع کردیم.

داروی تولید شده با چه هدفی تولید شده/کاربردهای داروی تولید شده

فتحی تصریح کرد: یکی از استراتژی‌های این شرکت توسعه و تولید محصولاتی است که تولیدکننده در داخل کشور ندارند و در شرایط فعلی بیماران و پزشکان را در مضیقه‌های جدی قرار می‌دهند که فارغ از مشکلات موجود در انجام همچین پروژه‌هایی، همواره تسکین درد و آلام همنوعان جزو ماموریت‌های اصلی شرکت ما بوده است. داروهای بوپیواکایین و روپیواکایین جهت بلوک اعصاب محیطی و بی حسی موضعی کاربرد دارند.

عضو هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان در خصوص حمایت‌های دریافت شده از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، یادآور شد: در شروع پروژه احداث کارخانه، نامه‌نگاری‌های مختلفی توسط مدیریت شرکت با معاون علمی رییس‌جمهوری وقت دکتر سورنا ستاری انجام شد که حمایت این نهاد، باعث معرفی شرکت به بانک صادرات شد و طبق توافقنامه‌ای که به امضا رسید، خوشبختانه از منابع مشترک بانک صادرات و صندوق توسعه ملی اعتبارات مورد نیاز را تامین کردیم.

فتحی حمایت از تولید داخل و رشد اشتغال‌زایی را از شعارهای مسئولان اجرایی کشور دانست که به طور مکرر تکرار می‌شود و ادامه داد: ولی بوروکراسی‌های اداری، عدم هماهنگی بین سازمان‌های مختلف، شرایط پر نوسان اقتصادی، مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان دارو، عدم افزایش قیمت محصولات دارویی با توجه به افزایش روزانه متغیرهای تاثیرگذار بر بهای تمام شده همواره از چالش‌های اساسی این حوزه است و عدم تصمیم گیری به‌موقع متاسفانه باعث کمبودهای دارویی در سال آینده خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای مثال محصول واریوپپتیل ۱۱.۲۵ که این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده آن در داخل کشور آن را تولید و جهت اخذ مجوز به سازمان غذا و دارو ارائه کرده است، بالغ بر سه سال در فرآیند صدور مجوز مانده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها