خودروسازان در پی افزایش قیمت خودرو هستند؟ افزایش قیمت خودرو به سبک جدید چیست؟! قرعه‌کشی حذف می‌شود؟

طبق اظهارنظر خطیبی محصولات ایران خودرو باید مانند سال ۱۴۰۱ به مشتری فروخته شود. اما عرضه خودرو در بورس کالا صحبت اولیه مدیرعامل ایران خودرو را نقض می‌کند.

خودروسازان در پی افزایش قیمت خودرو هستند؟ افزایش قیمت خودرو به سبک جدید چیست؟! قرعه‌کشی حذف می‌شود؟

به گزارش مستقل آنلاین، به نقل از تجارت نیوز، «قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش نمی‌یابد، اما تمام محصولات در بورس کالا عرضه می‌شوند.» این صحبت مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در نشست خبری بود که در روزهای گذشته برگزار شد.

طبق اظهارنظر خطیبی محصولات ایران خودرو باید مانند سال ۱۴۰۱ به مشتری فروخته شود. اما عرضه خودرو در بورس کالا صحبت اولیه مدیرعامل ایران خودرو را نقض می‌کند.

کارشناسان معتقدند عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا به نوعی همان فرار از قیمت‌گذاری دستوری است که خودروسازان را از زیان‌دهی نجات می‌دهد. خودروسازان با این روش می‌توانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر از قیمت خودروها در طرح‌های فروش و قرعه‌کشی‌ها عرضه کنند.

افزایش قیمت خودرو به سبک جدید

حالا قرار شده است که سال آینده همه محصولات خودروسازان در بورس کالا عرضه شود، صحبت‌های خطیبی مبنی بر عرضه محصولات ایران خودرو در بازار سرمایه نوعی افزایش قیمت خودرو در «ایران خودرو» به صورت غیرمستقیم به حساب می‌آید.

به نظر می‌رسد خودروسازان به‌رغم آن‌که اعلام می‌کنند به دنبال افزایش قیمت محصولات‌شان نیستد، در پی کسب سود بیشتر هستند. طبق آخرین آمار منتشرشده، خودروسازان با عرضه محصولات‌شان در بورس کالا از وضعیت زیان‌دهی خارج شده‌ و سود کلانی کسب کرده‌اند.

اکنون هم که بورس کالا باعث شده است تا خودروهای عرضه‌شده با قیمتی بالاتر از قیمت دستوری معامله شوند، خودروسازان بر تداوم عرضه محصولات‌شان در بازار سرمایه پافشاری می‌کنند.

قرعه‌کشی حذف می‌شود؟

نکته دیگری که در رابطه با صحبت‌های مدیرعامل ایران خودرو مطرح می‌شود، این است که آیا در سال آینده تمام طرح‌های فروش و قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد؟

وزارت صمت در ابتدای سال جاری این وعده را به مردم داد که قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ حذف خواهد شد. این وعده بر این اساس بود که عرضه خودرو به میزانی بالا می‌رود که دیگر نیاز به طرح فروشی نخواهد بود.

اما همان‌گونه که مشاهده می‌شود، مردم همچنان در صف خرید خودرو هستند. تنها تفاوتی که در این میان ایجاد شده، این است که صف از مقابل کارخانه‌ها به بازار سرمایه منتقل شده است. در نتیجه همان‌طور که قرار نیست ثباتی در قیمت خودرو در کارخانه ایجاد شود، قرعه‌کشی خودرو نیز حذف نخواهد شد.

گرچه خودرو به صورت هفتگی در بورس کالا عرضه می‌شود، اما به نظر می‌رسد که تقاضای کاذب همچنان در بازار خودرو وجود دارد. البته در این میان باید به این نکته اشاره کرد که کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند از زمانی که طرح عرضه خودرو در بورس کالا به اجرا درآمده است، بازار ملتهب‌تر از گذشته شده و این طرح هیچ کمکی به بهبود وضعیت نکرده است.

افزایش عرضه جوابگو نیست!

حال این مسأله مطرح می‌شود که افزایش عرضه، کمکی به کاهش قیمت می‌کند؟

اخیرا جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس یازدهم، در گفتگو با خبرگزاری دانشجو عنوان کرد:« نیاز انباشته امروز مردم چهار میلیون خودرو بوده که خارج توان خودروسازان داخلی است.

او همچنان به این نکته اشاره کرد که به دلیل تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، ۸۰ میلیون ایرانی متقاضی خودرو هستند.

حالا با توجه به اظهارنظر این نماینده مجلس، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که افزایش عرضه باعث کاهش قیمت خودرو در بازار نخواهد شد و بازار و صنعت خودرو نیازمند سیاست‌گذاری‌های جدیدی است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها