خداحافظی ایران خودرو با پژو 206 یا خداحافظی مردم با خودرو؟!

در تازه‌ترین تصمیم، گروه صنعتی ایران خودرو تصمیم گرفته تولید خودروی پژو ۲۰۶که یکی از پرفروش‌ترین و اقتصادی‌ترین محصولات خود از دهه ۸۰ تا کنون بوده را متوقف کند و محصولات دیگری را جایگزین آن کند؛ تصمیمی که علاوه بر تنش قیمتی موجب متضرر شدن مصرف‌کننده خواهد شد.

خداحافظی ایران خودرو با پژو 206 یا خداحافظی مردم با خودرو؟!

به گزارش مستقل آنلاین؛ با تصمیمات خلق‌الساعه و آشفته‌ای که در بازار خودرو گرفته می‌شود، این خانوارهای کم‌در‌آمد ایرانی هستند که از خرید خودروی اقتصادی محروم می‌شوند و خودرودار شدن برای آن‌ها به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل می‌شود!

الف نوشت: صنعت خودروی ایران می‌تواند بهترین شاهد مثال برای ناکارآمدی، آشفتگی و تصمیمات خلق‌الساعه مدیریتی باشد. از تولید خودروهای بی‌کیفیت گرفته تا قیمت‌های گزاف و آشفتگی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن گوشه‌ای از اختلال و نابسامانی در این صنعت هستند که روز به روز نمایان‌تر می‌شوند.

در تازه‌ترین تصمیم، گروه صنعتی ایران خودرو تصمیم گرفته تولید خودروی پژو ۲۰۶که یکی از پرفروش‌ترین و اقتصادی‌ترین محصولات خود از دهه ۸۰ تا کنون بوده را متوقف کند و محصولات دیگری را جایگزین آن کند؛ تصمیمی که علاوه بر تنش قیمتی موجب متضرر شدن مصرف‌کننده خواهد شد.

خداحافظی رسمی با ۲۰۶

روز گذشته بود که ایران خودرو اعلام کرد: «باتوجه به راهبرد گروه صنعتی ایران خودرو در طرح تحول کیفیت محصولات که از بهمن ماه سال گذشته تدوین شده و در حال اجراست و در راستای عمل به فرامین هشت ماده ای رییس جمهور، توقف تولید محصولات قدیمی و جایگزینی آن ها با خودروهای به روز و جدید در دستور کار این خودروساز قرار دارد تا رضایتمندی مشتریان افزایش یابد. به این ترتیب، این محصول در اسفندماه امسال و پس از تحقق تعهدات به مشتریان از خط تولید خارج می شود.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، دو خودروی پژو ۲۰۷ مجهز به موتور TU۳ و محصول پروژه TF۲۱ که در سال آینده به تولید انبوه می رسند، جایگزین ۲۰۶ خواهند شد.

گفتنی است، گروه صنعتی ایران خودرو در راستای اجرای طرح تحول کیفیت محصولات، در سال جاری در بخش سواری از دو محصول جدید رونمایی کرده که طبق برنامه در سال آینده به مرحله تولید انبوه خواهند رسید و همچنین محصولات فعلی را توسعه و بهبود بخشیده است.»

تحولی به قیمت محرومیت خانوارها

اگرچه این تصمیم بنا به گفته ایران‌خودرو در راستای تحول و عرضه محصولات جدید صورت می‌گیرد اما واقعیت آن است که خروجی این تصمیم متضرر شدن مصرف کننده و منفعت تولیدکننده است. 

خودروی ۲۰۶  به دلیل قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول و ظاهر جذاب آن از زمانی که وارد بازار ایران شد همواره جایگاه ویژه‌ای بین خریداران داشت.

اگر چه از اوایل دهه ۹۰ به بعد و با ایرانیزه شدن آن از کیفیت اولیه آن کاسته شد اما همچنان ۲۰۶ طرفداران خاص خود را داشت و در حال حاضر هم با وجود تلاطم‌های قیمتی وحشتناک، این خودرو با قیمتی کمتر از دیگر محصولات در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار دارد و می‌توان آن را خودرویی اقتصادی برای افراد و خانوارها در نظر گرفت.

حال اگر این خودرو از دایره تولید خارج شود، خریدارانی که توان کمتری دارند ضرر می‌کنند و امکان جایگزینی با بازه‌های قیمتی مشابه برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. در نقطه مقابل، نباید انتظار داشت تولید‌کننده‌ای که اعلام کرده خودروهای ۲۰۷ ( با تغییرات موتوری) وTF۲۱ را جایگزین خواهد کرد، با همان قیمت مشابه پژو ۲۰۶ این محصولات را روانه بازار کند و این به نفع خودروساز تمام خواهد شد.

تجربه‌ای شکست‌خورده

 سیاستی که ایران‌خودرو در پیش‌گرفته در گذشته هم آزموده شده و تنها عایدی آن محرومیت بسیاری از خانوارها از دستیابی به خودروهای اقتصادی بوده است. 

در سالیان گذشته، پراید که خودرویی کاملاً اقتصادی برای بسیاری از افراد جامعه بود، با توجیهاتی نظیر عدم ایمنی و عدم کیفیت از دایره محصولات تولیدی سایپا حذف شد و حتی شرکت ایران‌خودرو هم تولید سمند و پژو ۴۰۵ را متوقف کرد و هیچ‌گاه خودروهای مشابه قیمتی جایگزین آن‌ها نشد و بدین ترتیب مصرف‌کننده‌ای که می‌توانست با سرمایه‌ای محدود صاحب خودرو شود، ناکام ماند.

توجیهاتی که قانع‌کننده نیست

در این شکی نیست که خودروهایی که با توقف تولید مواجه‌ شده‌اند، از لحاظ کیفیت فنی، ایمنی و تکنولوژی بسیار عقب‌مانده هستند اما در شرایط موجود این دلیل کافی برای توقف تولید محسوب نمی‌شود. زیرا خودروسازی ایران از اساس عقب‌مانده و فاقد کیفیت‌های روز دنیاست و اگر قرار باشد که با این دلایل و توجیهات، خودرویی از چرخه تولید خارج شود پس اکثر محصولات باید ذیل این قاعده قرار گیرند!

بنابراین چنین دلایلی نمی‌تواند مصرف‌کننده را راضی و قانع کند. به نظر می‌رسد همانند گذشته دود چنین تصمیماتی به چشم افراد و خانوارهایی برود که با سرمایه اندک خود به دنبال خرید خودرو بودند و حالا همین خودروهای اقتصادی هم برای آن‌ها به آرزویی دست نیافتنی تبدیل بشود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها