برنامه فروش ایران خودرو و سایپا در اسفند 1402 + اسامی خودروها

درحالی که شرکت ایران خودرو از فروش محصولات خود از طریق بورس کالا استقبال کرده است؛ شرکت سایپا راه دیگری پیش گرفته و سعی دارد مجوز‌های لازم برای افزایش قیمت را از طریق شورای رقابت اخذ کند.

برنامه فروش ایران خودرو و سایپا در اسفند 1402 + اسامی خودروها

به گزارش مستقل آنلاین؛ پس از عرضه حدود 8 هزار و 110 خودروی سبک و سنگین در هفته چهارم بهمن ماه، در هفته جاری نیز ایران خودرو با 10 هزار خودروی 207 دستی سفید به بازار می‌آید.

براساس اطلاعیه منتشر شده در بورس کالا، روز سه‌شنبه، 2 اسفندماه، 10 هزار خودروی پژو 207 دستی سفید برای تحویل 31 خردادماه 1402، به حراج گذاشته خواهد شد و متقاضیان خرید این خودرو ‌باید برای تکمیل فرایند خرید در کنار پرداخت حدود 4 میلیون و 400 هزار تومان برای بیمه و شماره گذاری، 15 درصد مالیات و عوارض قانونی براساس مبالغ معامله شده پرداخت کنند.

ارسال درخواست افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، به شورای رقابت

درحالی که شرکت ایران خودرو از فروش محصولات خود از طریق بورس کالا استقبال کرده است؛ شرکت سایپا راه دیگری پیش گرفته و سعی دارد مجوز‌های لازم برای افزایش قیمت را از طریق شورای رقابت اخذ کند.

براین اساس، شرکت خودروسازی سایپا طی نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرده که بهای تمام شده محصولات با تأیید حسابرس و آنالیز تغییرات نهاده‌های تولید برای صدور مجوز افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارسال شده است.

درخواست افزایش قیمت محصولات سایپا درحالی است که در آخرین عرضه خودروی شاهین در بورس کالا شاهد آن بودیم که این خودرو در قیمت پایه اعلام‌شده نیز خریدار نداشت. به نظر می‌رسد شرکت سایپا پس از ناکامی در فروش محصولات خود این بار سعی دارد با اخذ مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت، کف قیمت‌گذاری خودروهای خود را به صورت دستوری بالا ببرد و مدیران این شرکت حاضر نیستند محصولات خود را در یک فرایند شفاف و از طریق عرضه و تقاضا واقعی در بازار کشف قیمت کنند.

با این حال در بخشی از نامه شرکت سایپا به سازمان بورس آمده است: عرضه محصولات در بورس کالا همواره به‌عنوان یکی از روش‌های فروش مد نظر این شرکت بوده که در صورت صدور مجوزهای لازم نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام خواهد کرد.

اما با وجود اعلام آمادگی شرکت سایپا برای فروش محصولات در بورس کالا، باید توجه داشت که اگر از نظر خریداران خودروهای تولیدی این شرکت ارزشی بیشتر از قیمت پایه داشته باشد؛ قیمت‌ها نیز افزایش خواهد یافت و اگر مدیران این خودروساز در مورد ارزندگی محصولات خود اطمینان داشته باشند، دیگر نیازی به افزایش قیمت پایه آن از طریق دستور شورای رقابت نخواهد بود و بازار به طور طبیعی این موضوع را میسر خواهد کرد.

لازم به ذکر است در آخرین عرضه محصولات سایپا ، 4 هزار خودروی شاهین به تالار خودرو آمد و تنها یک‌هزار و 549 تقاضا درقیمت پایه برای این خودرو به ثبت رسید و شرکت سایپا حتی حاضر به عرضه مجدد خودروهای باقی مانده در بورس کالا نشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها