همه چیز در مورد واردات خودرو + شرایط

اولویتی برای واردات خودروی خارجی در نظر گرفته شده است. به عبارت دقیق‌تر، خودروهایی کم‌مصرف و ایمن باید در اولویت نخست واردات خودروی خارجی قرار بگیرند. خودروهای برقی و هیبریدی هم در میان این موارد هستند.

همه چیز در مورد واردات خودرو  + شرایط

به گزارش مستقل آنلاین؛ واردات خودروی خارجی مانند ماشین لاماری و شرایط آن یکی از مواردی است در سال‌های اخیر حواشی زیادی در پی داشته است.

خرداد همین امسال بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی خبر از آزادسازی واردات خودروی خارجی داد.

رایااستور نوشت: آزادسازی به این معنی است که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های پیش‌ازاین بر واردات خودروی خارجی برداشته شده است؛ اما باز هم این قضیه شرایطی دارد که ما در این مقاله از مجله خودرو بانک می‌خواهیم این شرایط و محدودیت‌های احتمالی واردات خودروی خارجی، نوع خودرو و قیمت این خودروها را بررسی کنیم. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که شرایط واردات خودروی خارجی چیست؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا واردات خودروی خارجی تا امسال ممنوع بود؟

پس از خروج از برجام و تحریم‌های ظالمانه‌ای دولت ایالات متحده آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ علیه کشورمان وضع کرد، دولت جمهوری اسلامی ایران واردات برخی از کالاها را ممنوع اعلام کرد که خودرو یکی از این کالاها بود. دلیل این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها این بود که با وضع این تحریم‌های ظالمانه، فروش نفت و متعاقب آن درآمد ارزی کشور کاهش یافت و در نتیجه در چهار سال پس از سال ۱۳۹۷ توان واردات خودروی خراجی نیز کم شد و قیمت گذاری خودرو نیز از این شرایط تاثیر گرفت. حالا با اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت این ممنوعیت‌ها لغو شده و امکان ورود خودروی خارجی به کشور فراهم شده است؛ با این حساب دست مصرف‌کنندگان خودرو در کشور باز شده و حق انتخاب آن‌ها وسیع‌تر شده است.

چطور شد که واردات خودروی خارجی آزاد شد؟

در پاسخ به این سؤال که چطور شد ممنوعیت‌های خودروی خارجی لغو شد و واردات آن آزاد شد؟ باید بگوییم که در ابتدا این مجلس شورای اسلامی بود به واردات خودروی خارجی چراغ سبز نشان داد. خبر کوتاه بود و مسرت‌بخش؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجوز واردات ۷۰ هزار خودروی خارجی را به دولت داد. در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند الحاقی ۱ تبصره ۷ را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی ۱ تبصره ۷ لایحه، به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به‌صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی ردیف جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. این مصوبه بعد از ارجاع به شورای نگهبان، با مخالفت این شورا مواجه شد و بعد از چند بار رفت‌وبرگشت بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی نهایتاً مورد تأیید قرار گرفت.

بر اساس این مصوبه بود که پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده در هیئت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در خردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که واردات خودروی خارجی آزاد شد.

واردکنندگان مجاز به واردات چه خودروهایی هستند؟

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، خودروهای وارداتی مجاز به شرح زیر هستند:

۱. تعداد ۵۰۰۰۰ دستگاه خودروی سواری و ۲۰۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز، هیبریدی و برقی

۲. ۱۰۰۰۰ دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال‌دار و کشنده

۳. تعداد ۱۰۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون‌شهری و درون‌شهری

۴. تعداد ۱۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچال‌دار

۵. تعداد ۵۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌سازی اعم از نو ساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت

واردات خودروی خارجی چه شرایطی دارد؟

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ به دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ابلاغ شد، شرایط واردات خودروی خارجی به شرح زیر است:

۱. اولویتی برای واردات خودروی خارجی در نظر گرفته شده است. به عبارت دقیق‌تر، خودروهایی کم‌مصرف و ایمن باید در اولویت نخست واردات خودروی خارجی قرار بگیرند. خودروهای برقی و هیبریدی هم در میان این موارد هستند.

۲. واردکنندگان باید حتماً خدمات پس از فروش را برای مشتریان در نظر بگیرند.

۳. فروشندگان باید نمایندگی خودروسازان خارجی را داشته باشند.

۴. سقف واردات خودرو از سوی وزارت صمت تعیین می‌شود و هیچ‌کس اجازه عبورکردن از آن را ندارد.

۵. در طرح ساماندهی، اعتبار واردات خودرو به مدت ۵ سال از تاریخ ابلاغ آن است.

۶. واردکنندگان باید علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودرو را هم دریافت کنند.

برای واردات خودروی خارجی چه مراحلی باید طی شود؟

به نظر می‌رسد که همه می‌توانند در شرایط فعلی اقدام به واردات خودروی خارجی کنند و برای آن شرط‌هایی مثل صادرات قطعه خودرو به کشورهای دیگر وجود ندارد. هرچند که سقف تعیین شده برای خودروهای خارجی وارداتی ۲۵ هزار دلار است، اما این سقف به این معنی نیست که این خودروهای خارجی وارداتی با همین قیمت ۲۵ هزار دلار در بازار خودروی ایران فروخته خواهند شد. این خودروهای وارداتی برحسب حجم موتور، بین ۴۰ تا ۷۵ درصد تعرفه خواهند خورد؛ یعنی هر خودرو برحسب حجم موتورش تعیین قیمت خواهد شد. طبیعی است که نقل‌وانتقال خودروهای گران‌تر مالیات بیشتری هم خواهد داشت.

برای واردات خودروی خارجی باید مراحل زیر طی شود:

۱. دریافت کارت بازرگانی

۲. تکمیل قراردادن با نمایندگی رسمی خودروی موردنظر

۳. مراجعه حضوری و مذاکره با فروشنده

۴. ثبت سفارش واردات خودرو

۵. حمل خودرو

۶. انجام تشریفات ترخیص خودرو از گمرک

۷. شماره‌گذاری خودرو

۴۰۰ گروه برای واردات خودرو ثبت‌نام اولیه کردند

طبق گفته منوچهر منطقی، معاون صنایع و حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، وضعیت واردکنندگان خودرو بدین شرح است:

۱. ۴۰۰ گروه برای واردات خودرو، ثبت‌نام کردند.

۲. ۲۸ مورد از گروه‌های داوطلب، توانستند مراحل لازم را طی کنند.

۳. در نهایت ۷ واردکننده خودرو به مرحله نهایی رسیدند.

۴. طبق برنامه‌ریزی‌ها، نمونه محصولات واردکننده‌ها در دی‌ماه ۱۴۰۱ به کشور می‌رسند و عرضه آن‌ها در بورس کالا انجام می‌شود.

۵. دولت تلاش کرده تا با عرضه بیشتر خودرو، قیمت را متعادل کند.

۶. قیمت واقعی، قیمت بورس کالا است.

نظر پلیس درمورد کیفیت خودروهای خارجی وارداتی

طبق اطلاعیه‌ای پلیس راهنمایی‌ورانندگی فراجا صادر کرده است، پلیس حساسیت‌هایی نسبت به خودروهای خارجی وارداتی دارد که به شرح زیر است:

۱. ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی و وارداتی اولویت اول و خط قرمز پلیس است.

۲. سالانه ۱۷ هزار نفر در تصادفات فوت می‌کنند و ۳۶۰ هزار نفر مجروح می‌شوند.

۳. آیا خودروهای تولیدی داخل که استانداردهای یورو ۱ تا یورو ۵ را هم پاس کرده‌اند و در حوادث تبدیل به قوطی کنسرو می‌شوند، شایسته مردم و کشور ما هستند؟

۴. خودروهای داخلی عملاً مونتاژ ملی هستند و رابطه معنادار بین نوسان‌های ارز و قیمت خودرو، نشان‌دهنده وابستگی صنعت خودرو به واردات است.

۵. وزارت صمت با تصویب آیین‌نامه واردات خودرو، امکان واردات رقابتی خودروهای باکیفیت، کم‌مصرف و ایمن را منتفی کرده است.

۶. با تصویب مصوبه پیشنهادی وزارت صمت، مبنی بر پرداخت ۱.۵ درصد ارزش خودرو توسط تولیدکننده و واردکنندگان خودرو به‌جای اسقاط، روند اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شده است.

۷. حذف شرط رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶ در خودروهای وارداتی، آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی را تشدید می‌کند.

۸. پلیس راهور فراجا، در راستای وظایف خود پیگیر ارتقای ایمنی وسایل نقلیه خواهد بود.

اگر قصد خرید ماشین وارداتی دارید حتما آن را از شعب قابل اعتماد خریداری کنید و سعی کنید از افراد کار بلد با توان تشخیص خودرو تصادفی کمک بگیرید.

واردات خودرو از طریق مرزهای دریایی ایران

واردات خودرو از طریق مرزهای دریایی ایران

اولین خودروهای خراجی وارداتی شامل چه برندهایی هستند؟

بر اساس شنیده‌ها حضور خودروسازان ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای و چینی تا بدین جا قطعی شده است. اولین خودروهای وارداتی فیات ۵۰۰، فیات تیپو، هیوندای النترا، هیوندای کونا، هیوندای i10، دانگ فنگAeolus Yixuan Max و سه محصول چانگان خواهند بود.

اولین خودروهای خارجی وارداتی که مجوز ورود پیدا کردند، در بندر لنگه تخلیه شدند

بر اساس اخبار منتشره، اولین محموله خودروهای خراجی وارداتی در شب ۳ دی ۱۴۰۱ در بندر لنگه تخلیه شده‌اند که جزئیاتش بدین شرح است:

۱. اولین خودروهای وارداتی از محصولات کیا و شامل سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج و همگی تولید ۲۰۲۳ هستند.

۲. این خودروها به گمرک شهریار تهران ترانزیت می‌شوند.

۳. واردکننده خودروهای کیا، ثبت سفارش ۷۰۰ دستگاه خودرو از این برند را انجام داده است. باقیمانده این سفارش، ماه آینده وارد کشور خواهند شد.

آیا واردات خودروهای فرانسوی ممنوع است؟

درمورد واردات خودروهای فرانسوی، منوچهر منطقی، معاون صنایع و حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است:

محدودیت ورود خودروهای فرانسوی به دلیل عمل‌نکردن به تعهداتشان در گذشته است. محدودیتی برای واردات خودروهای فرانسوی به کشور وجود ندارد. خودروسازان فرانسوی باید به تعهدات خود عمل کنند یا شیوه همکاری‌شان را تغییر دهند.

هزارتوی واردات خودروی خارجی

پس از بررسی سیر واردات خودروهای خارجی و دلایل ممنوعیت واردات خودروی خارجی به نحوه و رند آزادسازی واردات این خودروها پرداختیم. شرایط و روند خودروهای خارجی را مورد بررسی قرار دادیم و نهایتاً اینکه چه خودروهایی و با چه کیفیتی می‌توانند وارد شوند و اولین محموله وارداتی کی وارد شد را مورد بررسی قرار دادیم. اگر هم شرایط خرید خودروی خارجی را ندارید می‌توانید با بررسی شرایط و قیمت ماشین‌های داخلی مثل ماشین ساینا گزینه‌های دیگرتان را هم بسنجید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها