مهمترین اخبار حقوق بازنشستگان در سومین هفته بهمن 1401/ اقدامات لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان/ میزان عیدی و افزایش مستمری برای سال 1402 چقدر است؟ انجام فقط 75 درصد متناسب سازی حقوق بازنشستگان/ 25 درصد باقی مانده چه شد؟

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر)درباره مساله مطالبات مردم از تامین اجتماعی گفت در بحث افزایش مستمری ناشی از ۲۵ درصد باقی‌مانده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، باتوجه قرارداشتن در سال آخر برنامه توسعه مسئولان باید بدانند که نباید بدعهدی کنند و کار را به فردا بیندازند. امسال نیز در بودجه هیچ ردیفی به سازمان تامین اجتماعی اختصاص نیافته است و سال آینده صندوق تامین اجتماعی مانند ما کارگران بی پول خواهد بود.

مهمترین اخبار حقوق بازنشستگان در سومین هفته بهمن 1401/ اقدامات لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان/ میزان عیدی و افزایش مستمری برای سال 1402 چقدر است؟ انجام فقط 75 درصد متناسب سازی حقوق بازنشستگان/ 25 درصد باقی مانده چه شد؟

به گزارش مستقل آنلاین؛ علیرضا محجوب گفت: توصیه‌ها در زمینه بیمه کارگران ساختمانی پاسخ دریافت نکرد لذا مجبور به استفاده از دو وکیل برای پیگیری شدیم.

نهمین روز مراسم بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در محل دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر با حضور اعضا و فعالان این تشکیلات برگزار شد.

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در این مراسم با اشاره به مشکلات برخی اقشار کارگران در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب گفت: توصیه‌های ما درمورد بیمه کارگران ساختمانی پاسخی دریافت نکرد لذا پیگیری کردیم تا دو وکیل شکایتی در مورد تعویق بیمه و خسارات آن بکنند. دادستان در این زمینه مهلت خواست تا رسیدگی کلی انجام شود و از انبوه شکایات جلوگیری شود. 

وی افزود: لذا به اطلاع می‌رسانیم که بنا بر ضمانت دادگستری به شکایات رسیدگی شود. لذا ما در خانه کارگر و دفاتر در روزها اسامی افراد و مشکلات شان در حوزه کارگران ساختمانی افراد با کارت مهارت و کپی مدارک مثل کارت ملی و.. مراجعه کنند تا بتوانیم این مشکلات را برای کارگران ساختمانی رسیدگی کنیم. 

محجوب درباره مساله مطالبات مردم از تامین اجتماعی گفت در بحث افزایش مستمری ناشی از ۲۵ درصد باقی‌مانده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، باتوجه قرارداشتن در سال آخر برنامه توسعه مسئولان باید بدانند که نباید بدعهدی کنند و کار را به فردا بیندازند. امسال نیز در بودجه هیچ ردیفی به سازمان تامین اجتماعی اختصاص نیافته است و سال آینده صندوق تامین اجتماعی مانند ما کارگران بی پول خواهد بود. 

دبیرکل خانه کارگر در پایان گفت: در مجلس انتظار داریم حق سازمان تامین اجتماعی از دولت مطالبه شود و ۳ درصد سهم دولت که عقب افتاده مطالبه شود. ما در این زمینه باید مطالبه گری کنیم و به سایر کارگران و بازنشستگان در زمینه حقوق‌شان اطلاع رسانی کنیم‌. 

منبع: ایلنا

 

 

انتقاد مجلسی‌ها از وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان

نماینده مردم رامیان اظهار کرد: افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان نمی‌تواند تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی را جبران کند.

جمعی از نمایندگان مجلس امروز در نشست علنی صحن خانه ملت در تذکر شفاهی به دولت، قوه مجریه را به افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت در حد هزینه‌های حداقلی زندگی و تورم موجود فراخواندند.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان نمی‌تواند تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی را جبران کند

 غلامعلی کوهساری (نماینده رامیان و آزادشهر) در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۰ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: رئیس جمهور در مرداد سال جاری در شورای اداری کرمان بیان کردند که مدیران ناکارآمد باید کنار گذاشته شوند، همچنین ایشان در شورای اداری رباط کریم گفتند که مسئولانی که موجب نارضایتی مردم هستند باید از بدنه دولت خارج شوند، چرا که اعتماد عمومی از مهمترین مولفه‌های عزت عمومی است. حال سوال این است که آیا در شرایط فعلی کشور مردم از مسئولان کنونی به ویژه بدنه دولت راضی هستند؟ 

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس یازدهم افزود: آیا کمبود نان و صف‌های طولانی نانوایی، افزایش قیمت مایحتاج عمومی، عدم اجرای کامل طرح رتبه‌بندی فرهنگیان، افزایش نرخ ارز، کمبود نهاده‌های کشاورزی ودامی، افزایش قیمت خودرو، مشکل مسکن، سرعت پایین و قطع اینترنت، قطعی گاز، افزایش قیمت قبوض گاز و… باعث نارضایتی مردم نیست؟ 

وی اضافه کرد: سوالات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و استیضاح وزرا که با لابی‌های نیروهای دولتی پس گرفته می‌شود! نشان از چیست؟ لطفا رئیس جمهور نیروهای ناکارآمد را شناسایی و برکنار کند. 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه سال قبل که مربوط به تصویب بودجه ۱۴۰۱ بود، میرکاظمی، ساداتی نژاد و عین الهی از حذف ارز ترجیحی از طرف دولت دفاع کردند، اما اکنون که به مشکل برخوردند، این موضوع را به مجلس ربط می‌دهند. 

کوهساری با بیان اینکه در چند ماه گذشته تقاضای عزل و جابجایی تیم اقتصادی را داشتم، آنقدر گذشت تا رئیس بانک مرکزی عزل شد! بیان کرد: با بودجه ۱۴۰۲ مشکلات مردم در سال آینده بیشتر می‌شود. افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان نمی‌تواند تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی را جبران کند، بماند افرادی که حقوق بگیر نیستند. 

اقدامات لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شود

روح الله متفکر آزاد (نماینده مردم تبریز) نیز در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و آرزوی سلامتی برای مردم زلزله زده خوی و تاکید بر رسیدگی به امورات مردم این منطقه گفت: رئیس جمهور و هیات دولت، آذربایجان قطب تولید و صنعت کشور است، اما اکنون سرمایه گذاران به دلیل نداشتن برق کافی به استان‌های دیگر می‌روند که نمی‌توان از این موضوع به راحتی عبور کرد. 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم ادامه داد: توسعه آذربایجان، توسعه ایران است، هر چه سریعتر فکری برای تاسیس نیروگاه‌های جدید برق در استان ما داشته باشید و در مگا پروژه‌های ملی تاسیس نیروگاه‌های جدید را در نظر بگیرید و هرچه سریعتر انرژی‌های نو را پیشران قرار دهید. 

وی خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: حضرتعالی وعده استقلال مس آذربایجان را دادید، اما پیشرفت جدی در این حوزه مشاهده نمی‌شود، خواهشمندم اقدامات لازم در این خصوص انجام شود. 

متفکرآزاد گفت: بازنشستگان آیینه ما هستند و به سرعت باید اقدامات لازم برای همسان‌سازی آن‌ها صورت گیرد.

همچنین آرش زره تن (نماینده مردم اورامانات) در نشست علنی امروز  مجلس در تذکر شفاهی پیرامون وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی و دیگر بازنشستگان، گفت: علیرغم اینکه در جامعه ما بازنشسته منزلت اجتماعی بالایی دارد اما به دلیل مشکلات معیشتی در دوران بازنشستگی، شاغلین تمایلی به بازنشستگی ندارند بنابراین نباید ساده از کنار این موضوع بگذریم این در حالی است که ماده شش قانون برنامه ششم توسعه عدالت و تعادل در پرداخت حقوق و رفاهیات پرسنل شاغل و بازنشسته را تسریع کرده است اما باید پرسید چرا این مهم رعایت نمی شود.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به چند نمونه از مواردی که حقوق بازنشستگان در آن رعایت نشده است را اشاره می کنم به عنوان مثال فوق العاده مناطق جنگی حق بازنشستگان است ضمن آنکه طی نامه مشترک سال گذشته سازمان برنامه و اداره استخدامی، باید معادل ریالی یک گروه شغلی به بازنشستگان پرداخت می شد اما چرا پرداخت نمی شود.

وی افزود: همچنین ماده هشتاد و پنجم قانون خدمات کشوری، دستگاه های اجرایی را مکلف به پرداخت بیمه تکمیلی به بازنشستگان و نیروهای شاغل به صورت توامان کرده است اما در بسیاری از دستگاه ها از انجام این مهم سر می زنند لذا از دیوان محاسبات می خواهم به موضوع ورود کرده و متخلفان را به دادسرای دیوان معرفی کنند.

 

 

میزان عیدی و افزایش حقوق بازنشستگان برای سال 1402 چقدر است؟

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ به نقل از منیبان، پیش‌بینی می‌شود که میزان عیدی همانند فرمول سنوات گذشته به بازنشستگان پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در ارتباط با رقم و زمان پرداخت عیدی به بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: آنچه را که سازمان تامین اجتماعی تاکید دارد، این است که میزان عیدی به بازنشستگان بر مبنای رقمی است که در زمان شاغل بودن فرد پرداخت شده است البته ما انتظار داریم در این زمینه میزان عیدی بیشتر باشد، اما به هر ترتیب پیش‌بینی می‌شود که میزان عیدی همانند فرمول سنوات گذشته به بازنشستگان پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: در خصوص زمان پرداخت عیدی هم هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است و باید منتظر اعلام سازمان تامین اجتماعی باشیم، اما پیش‌بینی می‌شود که طبق سنوات گذشته پرداخت شود.

وی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: در این خصوص از هفته‌های آتی جلسات برگزار می‌شود و انتظار ما از رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که عنایت ویژه‌ای را به شرایط اقتصادی و زندگی بازنشستگان داشته باشند.

دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که میزان وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سال آتی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، گفت: در این بخش صحبتی نشده، ولی ما انتظار داریم که این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند، اما به طور کلی هنوز در بحث رقم جلسه و مبحثی نداشته‌ایم.

کانون بازنشستگان ورامین در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اجرایی نشدن باقیمانده متناسب‌سازی انتقاد کردند.

در این نامه که به امضای سیدعلی حسینی (رئیس کانون بازنشستگان قرچک) رسیده، از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درخواست شده در دو ماه باقیمانده تا پایان سال، دستور اجرای بیست و پنج درصد متناسب‌سازی را صادر کند؛ در این نامه آمده است که نهصد هزار بازنشسته در انتظار تصمیم مدیرعامل هستند.

در نامه‌ی کانون بازنشستگان قرچک تاکید شده که کانون‌ها زیر فشار بازنشستگان هستند و بایستی حتماً باقیمانده متناسب‌سازی به سرعت اجرایی شود؛ در این نامه خواسته شده مطالبات بازنشستگان از ابتدای سال محاسبه و به حساب‌شان واریز شود.

 

حقوق بازنشستگان در سال 1402 با تورم هخوانی خواهد داشت؟!

به گزارش مستقل آنلاین؛ برای بسیاری از کارگران و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی مطرح است که‌ آیا میزان افزایش حقوق در سال آینده به اندازه امسال، یعنی ۵۷ درصد خواهد بود؟

حقوق کارگران باید مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت در شورای‌عالی کار تعیین شود. افزایش حقوق بازنشستگان نیز تحت‌تاثیر همین تعیین دستمزد مصوب شورای‌عالی کار خواهد بود.

بر همین اساس، بنا به آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴۶.۳ درصد رسیده است. از سوی دیگر، برآوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که خط فقر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد حدود ۵۰ درصدی داشته و به عدد یک میلیون و ۶۸۲ هزار تومان سرانه در ماه رسیده که بر این اساس خط فقر یک خانوار سه و چهار نفره به ترتیب ۳ میلیون و ۷۰۰ و ۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان خواهد بود.

 عدم اجرای قانون کار در تعیین مزد

البته آخرین اعداد خط و نرخ فقر بر اساس آخرین داده‌های موجود، برای سال ۱۴۰۰ بوده و خط فقر برای سال ۱۴۰۱ بر اساس برآوردها به طور متوسط در کل کشور به طور سرانه ۲.۸۵ میلیون تومان برای خانوار چهارنفره در حدود ۷.۷ میلیون تومان است. این عدد برای خانوار چهارنفره و سه‌نفره در شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۴.۷ و ۱۱.۹ میلیون تومان برآورد می‌شود.با توجه به این شرایط، فعالان کارگری معتقدند دستمزد کارگران و به تبع آن دستمزد بازنشستگان باید به گونه‌ای تعیین شود که بتواند قدرت خرید کارگران را حفظ کند.

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار درباره احتمالاتی که در تعیین دستمزد ۱۴۰۲ وجود دارد، در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: به نظر من امسال شرایط تعیین دستمزد نسبت به سال‌های گذشته به مراتب سخت‌تر است و دلیل آن هم این است که پیش‌بینی می‌شود که روند تورم تصاعدی باشد.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد که دولت توانایی لازم را برای مدیریت و ثبات اقتصاد از دست داده است، می‌افزاید: یکی از علائم جدی و مشهودی که می‌توان به آن اشاره کرد، نرخ دلار است که مرز ۴۱ هزار تومان را رد کرده است. با توجه به‌ پیش‌بینی‌هایی هم که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده و هم‌ بانک جهانی در خصوص نرخ تورم ایران دارد، نرخ تورم بالای ۴۰ درصد را برای سال آینده خواهیم داشت. این نشان می‌دهد که روند افزایشی قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار کار تصریح می‌کند: دولت هم براساس هدف‌گذاری‌هایی که انجام داده، رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را برای نرخ دلار در خصوص قیمت کالاها تعیین کرده است. این عدد چند برابر رقمی است که در گذشته در خصوص کالاهای اساسی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تعیین می‌شد. این علائم نشان‌دهنده رشد قیمت‌ها در سال آینده خواهد بود.

حاج‌اسماعیلی عنوان می‌کند: با این رویکردی که دولت در خصوص افزایش دستمزد و مستمری کارمندان و بازنشستگان دولت در بودجه داشته که ۲۰ درصد است، به نظر می‌رسد ما با یک چالش اساسی در کشور برای تعیین دستمزد روبه‌رو هستیم و این روند تعیین دستمزد را کاملا برای کارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی متذکر می‌شود: مقاومت دولت برای عدم افزایش منطقی دستمزدها به نظر من یکی از کارهای سختی است که کارگران و بازنشستگان در روزهای آینده تا پایان سال روبه‌رو خواهند بود.

این کارشناس بازار کار می‌گوید: پیش‌بینی من این است که دولت نمی‌تواند با توجه به شرایط و شاخصه‌های اقتصادی که در کشور وجود دارد، مانع افزایش دستمزد برای کارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی شود.

حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: مجلس هم من فکر می‌کنم که این رقم ۲۰ درصدی را که دولت پیشنهاد داده، حتما تغییر خواهد داد و آن را افزایش می‌دهد.

وی عنوان می‌کند: ما نمی‌توانیم کمتر از ۱۰ میلیون تومان دستمزد را برای سال آینده تعیین کنیم و این واقعیتی انکارناپذیر است و دولت باید انعطاف لازم را در خصوص آن نشان دهد.

این کارشناس بازار کار عنوان می‌کند: کارگران هم باید کاملا هوشیار باشند و این شرایط سختی است که امسال با آن روبه‌رو هستند. باید با حوصله و کار کارشناسی دقیق و منطقی دولت را مجاب کنند که دستمزدها را متناسب با شرایط اقتصادی افزایش دهد.

حاج‌اسماعیلی یادآور می‌شود: من حتی رقم تعیین دستمزد را از رقم ۵۷ درصد سال گذشته بالاتر می‌دانم و ما باید رقم‌های بالاتر از این را برای کارگران و بازنشستگان مطالبه کنیم تا بتوانیم رقم ۱۰ میلیون تومان را به عنوان حداقل دستمزد و حداقل مستمری بازنشستگان تامین‌اجتماعی در کشور تعیین کنیم.

این یک واقعیت است و باید برای آن تلاش و مبارزه کنیم و راهی است که کارگران باید در روزهای آینده با صبوری طی کنند.

وی می‌گوید: دولت هم باید کاملا شفاف با این مسئله برخورد کند. این یک واقعیت است که الان در شرایط سخت اقتصادی کشور با آن روبه‌رو هستیم و باید موقعیت شرایط معیشتی کارگران و حداقل‌بگیران را در کشور درک کنیم و اگر حقوق کمتر از این تعیین شود، به نظر من مشکلات بیشتر از این خواهد شد.

این کارشناس بازار کار عنوان می‌کند: در کنار این‌ها باید به چند عامل اساسی دیگر توجه کنیم که نشان‌دهنده شرایط بحرانی تورم در کشور است. یکی کسری بودجه است‌ که‌ در کشور وجود دارد و امسال حتما بیشتر خواهد شد و در سال آینده این رقم به دلیل محدودیت‌هایی که به لحاظ سیاسی در حوزه تحریم‌ها اتفاق افتاده، پیچیده‌تر خواهد شد.

حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: از سوی دیگر، افزایش قیمت‌هایی که روند آن درحال‌حاضر در کشور آغاز شده، با حرکت به سمت پایان بیشتر خواهد شد و در سال آینده هم به دلیل تعیین افزایش دستمزدها و مستمری‌ها، این روند باز هم مضاعف خواهد شد.

وی عنوان می‌کند: بر این اساس، پیش‌بینی من این است که تعیین دستمزدها با رقم‌های کاملا بالاتر از سال گذشته و بیشتر از ۵۷ درصد در کشور باید مدنظر قرار گیرد.

این کارشناس بازار کار تصریح می‌کند: به نظر من نتیجه مذاکرات میان کارگران و کارفرمایان و دولت برای تعیین حداقل دستمزد کارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی و همین‌طور سایر سطوح به روزهای پایانی سال برسد، چون این روند بسیار سخت خواهد بود و اختلاف‌نظرهای شدید و شرایط سختی کارگران برای مذاکره و متقاعد کردن دولتپیش رو دارند تا قبول کند تعیین دستمزد مطابق نرخ تورم و خط فقر باشد.

حاج‌اسماعیلی متذکر می‌شود: شما می‌دانید که در روزهای گذشته خود دولت و بخش رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر را برای کلانشهرهایی مثل تهران در حدود ۱۵ میلیون تومان تعیین کرده است، بنابراین رقم ۲۰ درصدی که دولت در بودجه پیشنهاد داده و تمایل دارد که بتواند روی مذاکرات شورای‌عالی کار هم تاثیر بگذارد، کاملا غیرواقعی است و مغایرت‌های جدی با شاحص‌های اقتصادی، نرخ تورم و خط فقر دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: بر این اساس، حتما باید این اتفاق از طرف نمایندگان مجلس زودتر با واکنش روبه‌رو شود و آنها این رقم را تغییر بدهند تا راه برای مذاکرات منطقی در شورای‌عالی کار باز شود.

 

 

انجام فقط 75 درصد متناسب سازی حقوق بازنشستگان/ 25 درصد باقی مانده چه شد؟

 

به گزارش مستقل آنلاین، به نقل از ایلنا، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در مراسم بزرگداشت دهه فجر، که بعد از ظهر امروز (شنبه ۱۵ بهمن) برگزار شد، گفت: نگاه انقلابها همواره به تحول است؛ انقلاب اسلامی هم با همین نگاه تحولی شکل گرفت. انقلاب کردیم تا از قِبَلِ این تحول، شرایط در تمام عرصه‌ها بهبود یابد. حضرت امام نیز به دنبال ایجاد رفاه، برای مردم بودند. انقلاب برای برقرای آزادی بیان و زندگیِ عزتمند اتفاق افتاد، قرار بود کشور ایران به عنوان یک الگو در سطح جهان مطرح شود. 

وی ادامه داد: البته در حوزه‌ی نظامی پیشرفت کرده‌ایم؛ امروز اقتدار کشور به حدی است که دیگران از این اقتدار نگران هستند اما در سایر جنبه‌ها دچار مشکل هستیم و اگر بدی‌ها را نگوییم به مسیر خطا رفته‌ایم و دیگر برای اصلاح امور تلاش نخواهیم کرد. 

صادقی تاکید کرد: در حوزه‌ی اقتصاد و اشتغال و آزادی بیان مانند حوزه‌ی نظامی پیشرفت نکرده‌ایم که این وضعیت باید اصلاح شود. ما انقلاب نکردیم که «استوار» برود، «تیمسار» بیاید! ما انقلاب کردیم که دیگر اداره‌ی امور در دستِ درجه‌دارها نباشد و هر کس در جای خود بنشیند. انقلاب کردیم تا آزادانه از مصائب و رنج‌ها بنویسیم و این خود مسیرِ توسعه و پیشرفت را باز کند. 

 

برای رفاه انقلاب کردیم، نه اینکه اقتصاد به مسیری برود که فقر افزایش یابد

 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: برای رفاه انقلاب کردیم، نه اینکه اقتصاد به مسیری برود که فقر افزایش یابد. هم نگاه امام ایجادِ ر فاه بیشتر بود و هم رهبری چنین نگاهی دارند، اما اقتصاد کشور امروز چنین مسیری را نمی‌رود. ، اقتصاد ما در حال حاضر کارگرِ کش و فقیرپرور است. 

صادقی افزود: قرار بود انقلاب ساختارهای اقتصادی را به گونه‌ای متحول کند تا کشورهای دیگر نیز به تاسی از این ساختار عمل کنند، نه اینکه ارزش پول ملی به قدری پاین بیاید که کشورها از آن گریزان باشند. قرار بود ریالِ ما در مقابلِ دلار آمریکایی قدرتمند باشد نه اینکه هر روز تنزل پیدا کند. 

وی ادامه داد: انقلاب کردیم تا صنعت مملکت پیشرو و اشتغال‌زا باشد و کارگر ارزش داشته باشد اما امروز اینگونه نیست. این ارزش‌ها قابل دسترسی است و باید تلاش کنیم تا به آن‌ها برسیم. همانطور که در حوزه‌ی نظامی پیشرفت کردیم در این حوزه‌ها هم می‌توانیم پیشرفت کنیم. 

 

ما باید قطار انقلاب را در مسیری قرار دهیم که امام بنیان نهاد و رهبری بر آن تاکید کرد

 

صادقی گفت: ما پای انقلاب مانده‌ایم و به دنبال اصلاحِ این امور هستیم. ما باید قطار انقلاب را در مسیری قرار دهیم که امام بنیان نهاد و رهبری بر آن تاکید کرد. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ما باید مشکلات را بگوییم تا خیال نکنیم آنچه امروز بنا شده یک مدینه‌ی فاضله است. باید اوضاع را بهبود ببخشیم. انقلاب ما انقلابِ ارزش‌ها و انقلابِ حاکمیتِ کوخ نشینان بر کاخ نشینان بود و قرار نبود برعکس شود! بنا بود کوخ نشینان اداره امور را به دست بگیرند و آزادیِ بیان و گردش نخبگان حاکم باشد. 

وی به برنامه چشم‌انداز بیست‌ساله اشاره کرد و گفت: بنا بود در پایانِ این برنامه ایران در اوج اقتدار باشد و برای کشورهای منطقه الگو باشد. انقلابِ ما مقدس است اما چرا نتواسنتیم در همه‌ی اضلاع پیشرفت کنیم؟ برای پاسخ به این چرا باید کارِ کارشناسی کرد. 

 

عدم پرداختِ ۲۵ درصدِ متناسب‌سازی بازنشستگان

 

صادقی در ادامه صحبتهایش به‌ عدم پرداختِ ۲۵ درصدِ متناسب‌سازی بازنشستگان اشاره کرد و گفت: انقلابی‌گری یعنی فاصله نگرفتنِ از اصلِ خدمت به محرومان، پس چرا برای پرداختِ این حقِ مسلمِ بازنشستگان تعلل می‌کنید؟ قرار بود در سال 1400، 75 درصد از متناسب‌سازی پرداخت شود و ۲۵ درصد باقیمانده در سال ۱۴۰۱ پرداخت شود اما هنوز این ۲۵درصد پرداخت نشده است؛ چگونه دم از انقلابی‌گری می‌زنید وقتی در مقابل این قشرِ محرومِ بازنشسته گارد بسته دارید؟ 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به وظیفه‌ای که در طول سال‌ها بر روی دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته شده اشاره کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی موظف به برقراریِ بیمه‌ی برخی از اقشار و مشاغل ضعیف شده و در قبال آن قرار بود دولت حق بیمه‌ی آن‌ها را به سازمان پرداخت کند، اما دولت‌ها از پرداختِ این حق شانه خالی کرده‌اند. 

وی به بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: دولت امسال سهمی برای سازمان در بودجه ندیده است و وقتی تامین اجتماعی نمی‌تواند طلب خود را از دولت بگیرد مجبور است بیمه‌ی این اقشار و گروه‌ها را حذف کند. اینها با اصولِ انقلاب منافات دارد؛ مهم‌ترین اصلِ انقلاب، خدمتگزاری به قشر ضعیف بود و باید بر اصول انقلاب پایبند باشیم. 

صادقی در پایان تاکید کرد: انقلاب ما ایران را از کشور مستعمره به کشور مستقل تبدیل کرد و به ما خودباوری داد تا روی پای خود بایستیم، اما هر چه از اصولِ انقلاب فاصله گرفتیم زیان دیدیم و برای اینکه زیان نبینیم باید به اصل انقلاب برگردیم.

 

 

پول متناسب سازی حقوق بازنشستگان رسید! چرا 25 درصد باقیمانده را پرداخت نکردند؟! 90 هزار میلیارد تومان در بودجه شد؟!

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ ایلنا نوشت: سلطانی‌کیا گفت: منابع پرداختِ ۲۵درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ در قانون بودجه‌ی سال ۱۴۰۱ دیده و برای آن ۹۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته و پرداخت شد. همچنین در زمانِ واگذاری سهام شرکت شازند به تامین اجتماعی، قید شده که این بدهیِ سازمان برای تکمیل متناسب‌سازی است اما بازنشستگان تا امروز به حق خود نرسیده‌اند.

عباسعلی سلطانی‌کیا (رئیس هیات مدیره کانون عالی کارمندان بازنشسته تأمین اجتماعی) گفت: تعداد زیادی از بیمه‌پردازان اجباری سازمان تامین اجتماعی را کارکنان دولت تشکیل می‌دهند که این افراد یا در پیمانِ دولت هستند یا در سازمان‌های دولتی به صورتِ قراردادی کار می‌کنند.

وی در مورد مهم‎‌ترین مسائلِ مربوط به صندوق تأمین اجتماعی بیان کرد: نکته‌ی اولِ پذیرشِ استقلال سازمان تأمین اجتماعی است. ساختار سازمان تأمین اجتماعی باید از فرودست به فرادست ارتقا پیدا کند. این سازمان با گستردگی‌ای که از لحاظ مخاطب، امکانات و سرمایه دارد باید جایگاهی بالاتر از آنچه امروز دارد داشته باشد.

سلطانی‌کیا با اشاره به انتخابِ مدیر سازمان تامین اجتماعی از سوی وزیر کار گفت: تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیر دولتی است و صاحبانِ اصلیِ آن بیمه شدگانِ شاغل و بازنشسته و کارفرمایان هستند. در تصمیمات نیز باید حقوق این سه گروه در نظر گرفته شود.

رئیس هیأت مدیره کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته تأمین اجتماعی به بارِ تعهداتی که در طیِ سال‌ها از سوی دولت‌ها ومجالسِ مختلف روی دوش این صندوق گذاشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت وظیفه‌ی حاکمیتی خود در برقراری نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی را به گردنِ این صندوق انداخته و خود از زیر بار تعهدات شانه خالی کرده است.

وی افزود: در واقع تحمیلِ بی‌شمار گروه‌های حمایتی به این صندوق بدونِ آنکه دولت بدهیِ خود را در رابطه با آن‌ها با صندوق صاف کند، یکی از اصلی‌ترین مشکلات است. سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر مبلغ زیادی از دولت طلبکار است و به همین دلیل نمی‌تواند آنطور که باید به بیمه‌شدگان و صاحبانِ اصلیِ خود خدمات ارائه دهد.

رئیس هیأت مدیره کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته تأمین اجتماعی با اشاره به ضعفِ ارائه‌ی خدماتِ بهداشتی و درمانی از سوی سازمان بیان کرد: قانون الزام و درمان رایگان به بیمه‌شدگانِ این سازمان از وظایفی است که اجرایی نمی‌شود و یکی از مهم‌ترین دلایلِ آن نیز همین باری است که روی دوش سازمان افتاده و آن را ناتوان کرده است.

سلطانی‌کیا گفت: سال ۱۴۰۰ در نامه‌ای از رئیس جمهور خواستیم صندوقِ جداگانه‌ای برای بیمه‌شدگانِ تحمیلی به سازمان ایجاد شود تا هم مشکلاتِ این بیمه‌شدگان حل شود و هم مشکلاتِ صندوق تامین اجتماعی کاهش پیدا کند.

وی همچنین گفت: درخواست ما از دولت این است که همانطور که کمک بلاعوض به صندوق کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های تحت پوشش خود ارائه می‌دهد، صندوقِ تامین اجتماعی را نیز از منابع عمومی بی‌بهره نگذارد؛ به طور مثال وزارت بهداشت در پرداختِ سرانه‌ای درمانِ بیمه شدگانِ تامین اجتماعی کوتاهی می‌کند. هرچند که تا امروز دولت حتی در پرداختِ بدهیِ خود به این صندوق کوتاهی کرده است.

رئیس هیأت مدیره کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته تأمین اجتماعی همچنین به ۲۵درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ذی حق اشاره کرد و گفت: منابع پرداختِ ۲۵درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ در قانون بودجه‌ی سال ۱۴۰۱ دیده و برای آن ۹۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته و پرداخت شد. همچنین در زمانِ واگذاری سهام شرکت شازند به تامین اجتماعی، قید شده که این بدهیِ سازمان برای تکمیل متناسب‌سازی است اما بازنشستگان تا امروز به حق خود نرسیده‌اند.

وی گفت: همچنین ضریبی که برای بازنشستگان سال ۸۷ و ۸۶ در متناسب‌سازی ۱۴۰۰در نظر گرفتند درست نبود و احکام این بازنشستگان باید اصلاح شود.

سلطانی‌کیا به افزایش حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: حقوق بازنشستگان باید متناسب با حق بیمه‌ای که آن‌ها در طول دوران کاری خود پرداخت کرده‌اند، باشد. همچنین حقوق باید مطابق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی افزایش پیدا کند. طبق این اصل «سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.»

وی تاکید کرد: قانون مشخص است و باید طبق قانون عمل کرد اینکه هر سال بر سرِ افزایشِ میزانی کمتر از هزینه‌های زندگی چانه‌زنی می‌شود درست نیست. ضمن اینکه درخواست ما این است که قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب شود تا ترمیم حقوق مطابق با هزینه‌های زندگی و تورم هرساله انجام شود و ارزش حقوق بازنشستگان پایین نیاید.

سلطانی‌کیا گفت: نسبتِ اولین حقوق فرد بازنشسته به حداقل حقوق مشمول بیمه پردازی، همه‌ساله باید رعایت شود؛ به عبارتی دیگر اگر فردی موقع بازنشستگی، حقوقش سه برابر حداقل حقوق مشمول بیمه‌پردازی باشد باید در همه‌ی سال‌ها حقوق او به همین نسبت باقی بماند اما متاسفانه افزایش پلکانی معکوس حقوق این نسبت را به هم می‌زند و در طی سال‌ها ارزش حقوق و قدرت خرید را کاهش می‌دهد و حقوق را به کف نزدیک می‌کند. این نوع افزایش حقوق با عدالت بیمه‌ای فاصله دارد.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش به ترمیم حق اولاد و همسر بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: مطابق با مصوبه‌ای که در سال ۷۱ تصویب شد، حق اولاد و حق همسر بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی تابع تغییراتی است که کارمندان شاغل دولتی و بازنشستگان صندوق کشوری مشمول آن می‌شوند. از آنجا که مجلس مهرماه حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری را تغییر داد و به تبع آن حق اولاد و همسر هم افزایش پیدا کرد این افزایش باید در مورد بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی نیز اعمال شود.

 

مخالفتِ کارگران و بازنشستگان نسبت به واگذاری سهام بانک رفاه

 

رئیس هیأت مدیره کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته تأمین اجتماعی در پایان به مخالفتِ کارگران و بازنشستگان نسبت به واگذاری سهام بانک رفاه اشاره کرد و گفت: بانک رفاه متعلق به کارگران و بازنشستگان است و دولتی نیست که دولت اختیارِ آن را واگذار کند.

سلطانی‌کیا تأکید کرد: اگر سهام این بانک به بخش خصوصی واگذار شود جدا از نادیده گرفتنِ حق کارگران و بازنشستگان، در سرمایه و ارائه‌ی خدمات سازمان نیز خلل جدی به وجود خواهد آمد. بانک رفاه به عنوان صندوق اندوخته بازنشستگان است و در مواقع نیاز، سازمان کسری خود را از این بانک جبران می‌کند بنابراین واگذاری آن همه جوره سازمان را دچار مشکل می‌کند.

 

حرکت جدید برای افزایش حقوق بازنشستگان! 

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، از عدم اجرای باقیمانده متناسب‌سازی انتقاد کرد.

ایلنا نوشت: در نامه‌ی حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی آمده است:

«احتراماً، به استحضار می‌رساند اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری هم اکنون بیش از ۱۲۰ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را تحت عضویت خود دارد که به واسطه حضور فعال و مطالبه گرایانه اعضای خود نیز به یکی از پرچمداران حوزه مطالبه‌گری جامعه کارگری بازنشسته مبدل شده است و تا تحقق مطالبات نیز لحظه‌ای آرام نخواهد نشست. پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تثبیت جایگاه بانک رفاه کارگران در پیکره تأمین اجتماعی و تعیین‌ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از جمله مهم‌ترین مطالبات جامعه کارگری بازنشسته می‌باشد که این اتحادیه به واسطه حضور فعال بازنشستگان و مستمری بگیران عضو اتحادیه، تلاش حداکثری خود را جهت تحقق آنها به کار خواهد بست.

 شایان ذکر است در حال حاضر یکی از مطالبات برجای مانده‌ی این قشر زحمتکش و انقلابی، پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب سازی سال ۱۴۰۰ است که تاکنون محقق نگردیده است. اعضای هیئت مدیره اتحادیه پیشکسوتان نیز در راستای بررسی و تحقق این مطالبه برجای مانده، جلسه‌ای مشترک با حضرتعالی داشته‌اند که در آن جلسه صریحاً پیرامون عملیاتی نمودن ۲۵ درصد از مانده بدهی متناسب سازی سال ۱۴۰۰، وعده داده بودید. اما متأسفانه پس از گذشت نزدیک به دو سال همچنان شاهد گردش درب بر یک پاشنه هستیم و آن هم بی‌پاسخ ماندن این خواسته قانونیِ مربوط به بیش از ۹۰۰ هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است.

برادر ارجمند جناب آقای موسوی عزیز و بزرگوار، با توجه به تأکیدات حضرتعالی در جلسات متعدد و از جمله جلسه مشترک با هیئت مدیره اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و اعلام رسمی از سوی جنابعالی در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما مبنی بر اینکه این ۲۵ درصد معوقه متناسب سازی سال ۱۴۰۰، حقوق مکتسبه بازنشستگان تأمین اجتماعی است و ما نیز اقدام خواهیم کرد؛ لیکن تاکنون شاهد تحقق آن نبوده‌ایم! چه دلیلی دارد که نسبت به اعمال فرمول و حتی مذاکره با نمایندگان بازنشستگان که همانا هیئت مدیره کانون عالی هستند، عکس العمل مثبتی ارائه نمی‌دهید. این بی توجهی نسبت به مطالبه قانونی مربوط به بیش از ۹۰۰ هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و کم اهمیت جلوه دادن خواسته جامعه هدف مذکور، این موضوع را در ذهن ما متبادر می‌کند که سازمان در پی اجرای قانون نیست و ما نیز علیرغم میل باطنی جز اعتراض، راه دیگری پیش روی خود متصور نیستیم.

 مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی آگاه باشید که آستانه تحمل ۹۰۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی به مرز هشدار رسیده است. لذا خواستاریم ترتیبی اتخاذ فرمائید تا بعد از پایان دهه مبارک فجر، پاسخ روشنی را پیرامون پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب سازی سال ۱۴۰۰ به جامعه هدف ارائه دهید تا ما در این وضعیت خاص کشور، مجبور به لشکرکشی به خیابان ها نباشیم. امید است که با درایت، موضوع را مدیریت و تصمیم درستی را اتخاذ نماییم. پیشاپیش از اهتمام حضرتعالی نسبت به امور کارگران شاغل و بازنشسته کمال امتنان را داریم و سربلندی و بهروزی حضرتعالی را آرزومندیم.»

 

Image+(30)

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ یک بازنشسته‌ی کارگری در واکنش به اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: قانون را اجرا کنید.

مروتی (بازنشسته‌ی کارگری) در واکنش به اظهارات روز گذشته‌ی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: می‌خواهند با کوچک‌سازی مساله، عدم اجرای قانون را لاپوشانی کنند؛ حق و حقوق قانونی بازنشستگان کارگری باید به رسمیت شناخته شود، حالا هرچقدر هم این حقوق دامنه‌ی شمول محدودی داشته باشد یا تاثیرش ناچیز باشد.

روز گذشته، میرهاشم موسوی در مورد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی بازنشستگان کارگری گفت: یکی از دغدغه های ما، معیشت بازنشستگان است، ۷۰ درصد بازنشستگان ما حداقل بگیر هستند. افزایش ۵۷ درصدی و ۳۸ درصدی برای دو گروه درآمدی ما یک افزایش بی سابقه در سال جاری بوده و ما به قانون عمل کردیم. متناسب سازی ۲۵ درصد حقوق بازنشستگان در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ رقم خورده و آن ۲۵ درصد باقی مانده برای سایر سطوح است که ۹۰۰ هزار نفر هستند و در کل حقوقشان ۵ درصد اثر دارد.

مروتی می‌گوید: چرا این پنج درصد را بیش از ده ماه معطل گذاشتید؛ شما که اول سال گفتید منابع دارید، چرا اجرای آن اینهمه تاخیر داشت؟

این بازنشسته افزود: بایستی قانون را اجرا کنند و قانون می‌گوید باقیمانده متناسب‌سازی از ابتدای سال لازم‌الاجراست؛ لذا باید معوقات آن به بازنشستگان پرداخت شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها