طلب برخی بازنشستگان بابت متناسب‌سازی حقوق‌ها از سال 1400! زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان چه شد؟

طبق گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برخی بازنشستگان ۲۵ درصد متناسب سازی مطالبه دارند.

طلب برخی بازنشستگان بابت متناسب‌سازی حقوق‌ها از سال 1400! زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان چه شد؟

به گزارش مستقل آنلاین؛ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تبیین دستاوردها و اقدامات انجام شده در این سازمان در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: امروز بیش از ۷۰ درصد مردم جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند.

به نوشته ایسنا، میرهاشم موسوی در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه ۴۴ سال تجربه سرشار از اقتدار، پیروزی و پیشرفت در عرصه‌های مختلف را پشت سر گذاشته‌ایم گفت: امروز مفتخریم خدمتگزار مردم در عرصه حکمرانی تامین اجتماعی باشیم.

 

۷۰ درصد ایرانیان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی

سهم ۵۴ درصدی تامین‌اجتماعی در پوشش بیمه‌های درمانی مردم کشور 

وی افزود: قبل از انقلاب حدود ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند، امروز سیاست بیمه فراگیر را دنبال می‌کنیم و بیش از ۷۰ درصد جامعه ما تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند. در بخش بیمه درمان تقریبا ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه سلامت و بیمه درمان قرار گرفتند که حدود ۵۴ درصد آن بر دوش تامین اجتماعی است.

افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای در تامین‌اجتماعی به ۶۵ درصد 

۱۵ میلیون از ۲۳ میلیون شاغل کشور تحت پوشش تامین‌اجتماعی قرار دارند 

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه‌ای تامین اجتماعی قبل از انقلاب ۱۹.۵ درصد بوده است و از ۹ میلیون شاغل، ۱.۷ میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی بوده‌اند گفت: امروز ۶۵ درصد ضریب نفوذ بیمه‌ای در تامین اجتماعی داریم و از ۲۳ میلیون شاغل کشور، بیش از ۱۵ میلیون شاغل تحت پوشش ما قرار دارند.

موسوی ادامه داد: سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته داریم و ضریب پشتیبانی ما ۴.۲ است. بعد از انقلاب کمک‌های دولت برای بیمه اقشار خاص را داریم که قبل از انقلاب سابقه نداشته است.

 

مطالبات تامین‌اجتماعی از دولت بابت پوشش بیمه‌ای رانندگان

وی با اشاره به اینکه بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در قالب کارگاه‌های زیر پنج نفر کمک‌های حمایتی دولت را دریافت می‌کنند که کمک بزرگی برای اقشار کم درآمد در حوزه تولید است گفت: ۷۶۰ هزار راننده تحت پوشش داریم که ۵۰ درصد حق بیمه را دولت می دهد، اگرچه مطالباتی از دولت در این زمینه داریم. ۲۷۰ هزار قالیباف نیز در قالب بیمه اقشار خاص، حمایت دولت را دارند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به دستاوردهای حوزه درمان اظهارکرد: اکنون بالغ بر ۴۰۰ مرکز درمانی بیمارستانی، تخصصی و فوق تخصصی ملکی داریم و با ۵۰ هزار مرکز درمانی طرف قراردادیم. روزانه به یک میلیون نفر خدمات سرپایی ارائه می‌دهیم و روزانه حدود ۱۳ هزار نفر خدمات بستری دریافت می‌کنند.

موسوی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی، انقلابی در ارائه خدمات اجتماعی و رفاهی در تامین اجتماعی رقم خورده، البته با سیاست‌های کلی گام دوم انقلاب فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه از بدو ورودم به سازمان تامین اجتماعی بر روی چالش‌های حوزه‌های مختلف تمرکز و هشت هدف راهبردی را مدنظر قرار دادیم اظهار کرد: سه مفهوم تحول، عدالت و اعتماد سرلوحه ایفای ماموریت‌های ماست. توسعه پوشش بیمه همگانی برای آحاد جامعه یکی از اهداف راهبردی ما بود. معتقد بودیم اگر امروز ناترازی منابع داریم باید از ۳۰ درصد افراد باقی مانده فاقد بیمه به عنوان یک پنجره فرصت استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ضمن آنکه بیمه همگانی از اهداف کلان و اساسی مندرج در قوانین بالادستی است. سال گذشته یک میلیون بیمه شده جدید تحت پوشش بیمه فراگیر خانواده ایرانی رفتند. برای امسال و تا به امروز نیز ۷۸۰ هزار نفر بیمه شده جدید به جمعیت بیمه شدگان افزوده شده است.

پوشش بیمه‌ای ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی جدید در انتظار ابلاغ 

 

موسوی به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان ایرادی گرفته بود که اصلاح شده و ابلاغ خواهد شد. برآورد ما این است که ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر پشت نوبتی داریم که بدون محدودیت همه این افراد پس از ابلاغ قانون تحت پوشش قرار می‌گیرند.

متوسط دریافت مستمری بعد بازنشستگی در ایران ۲۴ سال و سایر کشورها ۱۲ سال است

 

وی با بیان اینکه پنج لایحه در قالب اصلاحات فنی و ساختاری تقدیم دولت شده است که می‌تواند مشکلات اساسی صندوق را حل کند افزود: ۱۹ درصد بازنشستگان ما در سال ۹۱ پیش از موعد بودند که امروز به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. متوسط سن زندگی و دریافت مستمری بعد از بازنشستگی‌ در کشورهای دیگر ۱۰ تا ۱۲ سال است در حالی که در کشور ما ۲۴ سال است. سن امید به زندگی افزایش یافته، اما سن بازنشستگی اصلاح نشده است.

 

بازنشسته‌ای نداریم که بگوید حقوقش واریز نشده است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به راهبرد توسعه خدمات درمانی در بخش درمان و بیمه نیز اشاره کرد و گفت: به رغم مشکلات، تعهدات ما به موقع انجام پذیرفته و بازنشسته‌ای نداریم که بگوید حقوقش واریز نشده است. بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی بابت تعهدات داریم.

افتتاح دو بیمارستان در دهه فجر

 

موسوی افزود: تعهدات ما در بخش بیمه تکمیلی بازنشستگان قابل توجه بوده‌است و به ازای هر نفر ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان از مبلغ حق بیمه تکمیلی را می‌پردازیم. در ایام دهه فجر دو بیمارستان هدایت و لنگرودی را افتتاح خواهیم کرد و ۲۵۶ تخت به تخت های بیمارستانی و ۶۴ تخت ویژه به تخت‌های ویژه ما اضافه می‌شود. همچنین چند درمانگاه در مناطق محروم افتتاح می‌شوند.

اعلام خبرهای خوش «درمانی» در آینده نزدیک 

 

وی به توسعه پوشش بیمه‌ای در این دولت اشاره کرد و گفت: دولت طرحی در دست دارد و خبرهای خوبی در حوزه درمان در آینده نزدیک خواهیم داشت. پوشش بیمه ناباروری و بیماری‌های خاص چون اوتیسم در سال جاری محقق شد و ۲۴۳ قلم دارو در قالب طرح دارویار تحت پوشش قرار گرفت.

 

زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان را فعلا اعلام نمی‌کنم 

موسوی درباره زمان واریز «عیدی» بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: میزان عیدی را طبق اعلامی که صورت پذیرفته و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است پرداخت می‌کنیم. بنای ما براین است که قبل از اینکه عیدی زیرمجموعه و کارکنان اداری خودمان را بپردازیم، حقوق بازنشستگان را واریز کنیم که امسال هم همین کار را انجام می‌دهیم اما اجازه بدهید فعلا زمان دقیقی را اعلام نکنم تا بررسی‌ها برای تامین منابع نهایی شود.

طلب تامین‌اجتماعی از دولت۴۰۰ هزار میلیاردتومان؛ اختلاف با سازمان برنامه در چگونگی محاسبه این بدهی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره تادیه بدهی‌های دولت و پیش بینی آن در لایحه بودجه سال آتی گفت: در تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده از محل استفاده از میعانات نفتی و گازی و تادیه بدهی از طریق واگذاری نفت، مبالغی دریافت کنیم. در ردیف بودجه برای اولین بار در این زمینه پیش بینی‌هایی شده که ناچیز است و امیدواریم افزایش یابد تا بتوانیم بخشی از تعهدات را انجام دهیم. در تلاش و در حال گفت وگو هستیم که سال آینده مسیر تادیه بدهی‌ها همانند امسال باشد.

موسوی ادامه داد: برآورد ما این است که طلب ما از دولت تا پایان سال ۴۰۰ هزار میلیاردتومان باشد. اختلافاتی با سازمان برنامه و تامین اجتماعی در چگونگی محاسبه‌ این بدهی ها داریم و معتقدیم روند عادلانه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه سال آینده پیش‌بینی بودجه سازمان ۶۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود گفت: اگر دولت بدهی هایش را پرداخت کند کسری نقدینگی در سال آینده نخواهیم داشت. برای سال آتی برآورد ما این است که ۲۱۴ هزار میلیارد تومان مطالبات ما از دولت در سال آینده خواهد بود که در بودجه ۱۶ هزار میلیارد تومان دیده شده و قابل توجه نیست.

۷۰ درصد بازنشستگان حداقل‌ بگیر هستند

برخی بازنشستگان ۲۵ درصد متناسب سازی مطالبه دارند

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره ۲۵ درصد باقی مانده از متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در سال جاری با توجه به اتفاقاتی که در زمینه محاسبه افزایش حقوق ها داشتیم تاکید این بود که معیشت بازنشستگان تحت الشعاع قرار نگیرد. یکی از دغدغه‌های اصلی ما معیشت بازنشستگان است. ۷۰ درصد بازنشستگان ما حداقل‌ بگیر هستند. آنچه که تاکنون اتفاق افتاده و بعد از این هم اتفاق می افتد فرصت و شرایطی است که قانون در اختیار ما قرار داده است. افزایش ۵۷ درصدی و ۳۸ درصدی حقوق برای دو گروه درآمدی ما یک افزایش بی سابقه در سال جاری بوده و ما به قانون عمل کردیم. بازنشستگان ۲۵ درصد متناسب سازی هم بر اساس اتفاقاتی که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ رقم خورده مطالبه دارند. آن ۲۵ درصد باقی مانده برای سایر سطوح است که ۹۰۰ هزار نفر هستند و در کل حقوقشان ۵ درصد اثر دارد.

موسوی ادامه داد: در خردادماه امسال قبل از اعمال افزایش ۳۸ درصدی گفتیم ظرفیت ۲۵ درصدی را داریم و اعمال می‌کنیم اما وقتی افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان اعمال شد، در متنی که به موجب قانون ابلاغ شده بود، گفته شد سقف پرداختی به موجب ماده ۹۶ خارج از این ۳۸ درصد نباید باشد و فرصت قانونی اعمال ۲۵ درصد را نداریم. اگر ظرفیت قانونی ایجاد شود آن را در راستای ارتقای معیشت بازنشستگان به کار می بندیم.

۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه ارز ترجیحی گرفته‌ایم؛ این رقم کفایت تعهدات طرح دارویار را نکرده است

 

وی در پاسخ به سوالی درباره حذف یارانه ارز ترجیحی دارو گفت: تاکنون ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه ارز ترجیحی گرفته‌ایم اما کفایت تعهدات طرح دارویار را نکرده و در حال پیگیری هستیم. سازمان برنامه وعده داده منابعی را در اختیار ما قرار دهد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: تعهد خدمات دارویی ما درباره داروهایی که در فاماکوپه دارویی است ۱۰۰ در صد برقرار است و اگر بیمارستان ملکی بیمار را برای تهیه این داروها به بیرون از بیمارستان بفرستد، برخورد می‌کنیم.

بسیج امکانات برای رسیدگی به درمان زلزله‌زدگان

در کنار تولیدکنندگان آسیب‌دیده از زلزله هستیم 

 

موسوی به صدور دستور رسیدگی درمانی و بسیج امکانات درمانی در شهرستان خوی برای زلزله زدگان نیز اشاره کرد و گفت: همچنین در کنار تولیدکنندگانی هستیم که از زلزله آسیب دیده‌اند.

پیشنهاداتی در صورت واگذاری بانک رفاه کارگران 

 

 وی در ادامه به سوالات دیگری پاسخ داد و درباره واگذاری بانک رفاه کارگران گفت: مولدسازی ارتباطی با بانک رفاه کارگران ندارد. واگذاری بانک رفاه در راستای اصل ۴۴ و الزامات و تکالیف قانونی مطرح است ولی می‌توانیم قانونا ۳۳ درصد سهام را نگه داریم و باید ۶۷ درصد را واگذار کنیم. ما هم مسیر قانونی را برای اینکه این مورد اصلاح شود طی می‌کنیم. این بانک تخصصی و عمومی است و صاحبان اصلی‌اش بیمه‌شدگان و کارگران هستند و شاید همین باعث شود که بانک مذکور از این قوانین استثنا قلمداد شوند.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اما اگر به مرحله واگذاری هم برسد پیشنهادی از سوی کانون عالی بازنشستگان مطرح شده که واگذاری به غیر بازنشستگان نباشد. بنابراین همچنان در تلاشیم و پیشنهادهای مختلفی برای اینکه این واگذاری در قالب خانواده بزرگ تامین اجتماعی اتفاق بیفتد ارائه دادیم.

تسویه مطالبات داروخانه‌ها از محل طرح دارویاری تا انتهای آذرماه

موسوی همچنین با اشاره به اینکه مطالبات داروخانه‌ها از محل طرح دارویار تا انتهای آذر ماه تسویه شده است عنوان کرد: برای دی ماه نیز منابعی از سوی سازمان برنامه درخواست کرده‌ایم که اگر در اختیار ما قرار بگیرد به فوریت پرداخت می‌کنیم.

وی درباره اقدامات انجام شده در شستا اظهار کرد: شستا را باید با رویکرد حرفه‌ای اداره کنیم. حوزه اقتصادی حوزه‌ای نیست که خارج از نگاه تخصصی و حرفه‌ای به آن پرداخته شود. تلاش ما برای انتصابات در ۹ هولدینگ تخصصی بر این بوده که علاوه بر شاخص‌های عمومی و تعهدی، شاخص‌های حرفه‌ای و تخصصی مدنظر قرار بگیرد.

ارزش دارایی‌های امروز شستا ۱۶۸ هزار میلیارد و سود آن ۲۳ هزار میلیارد تومان است

جلوی باج‌خواهی‌ها از شستا گرفته شد 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: ممکن است در زیرمجموعه‌ها اشکالاتی هم بوده باشد و ما مطلع نشده باشیم، اما هرجا اشکالی بوده و اطلاع یافتیم رسیدگی کردیم. در شستا اولویت ما ایجاد ارزش افزوده از محل دارایی‌های سازمان است. گاهی اوقات شستا واقعی دیده نمی‌شود و برخی اینگونه تحلیل می‌کنند که دارایی شستا کفاف کل نظام بیمه‌ای کشور را می‌دهد. در حالی که در صندوق‌های تعهدی بیمه‌ای، ۱۷ تا ۲۰ درصد از محل سود دارایی ها در اختیار مصارف صندوق‌ها قرار می‌گیرد. امروز سهم ما از محل دارایی‌هایمان حدود شش درصد است و اگر سال گذشته ۲۳ هزار میلیارد تومان از شستا به عنوان سهم، سود گرفته‌ایم این رقم در بهترین حالت باید به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد.

موسوی ادامه داد: ارزش دارایی‌های امروز شستا ۱۶۸ هزار میلیارد و سود آن ۲۳ هزار میلیارد تومان بوده است. چگونه می‌شود همه نظام بیمه‌ای را شستا اداره کند؟ در حالی که بودجه سازمان تامین اجتماعی سال آینده ۶۴۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه انواع باج خواهی‌ها از شستا مرسوم بوده که جلوی آن گرفته شده است گفت: همچنین جلوی ورودهای غیرحرفه‌ای، سیاسی و منطقه‌ای و بومی گرفته شده و از مجموعه فعلی شستا احساس رضایت دارم. مدیریت به سمت حرفه‌ای شدن رفته و یک برنامه راهبردی کلان برای پاکسازی وضعیت موجود و بهبود آینده در دستور اجرا دارد. بیش از ۹۰ پروژه با سرمایه گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی برای چهار سال آینده‌اش پیش بینی کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها