سهم بیمه تعاون در توسعه صنعت بیمه کشور

صنعت بیمه یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری می باشد و کشورهای توسعه یافته اغلب صنعت بیمه توسعه یافته تری دارند تا زمانی که صنعت بیمه نتواند بسترهای لازم برای حضور ایمن و توأم با اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در بخش‌های مختلف اقتصادی فراهم آوردنمی‌توان انتظار داشت که یک کشور به بالندگی و تعالی اقتصادی دست یابد. از این رو صنعت بیمه را می‌توان مهمترین عامل شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی هر کشور به حساب آورد.

سهم بیمه تعاون در توسعه صنعت بیمه کشور

به گزارش روابط عمومی بیمه تعاون به نقل از پایگاه خبری برداشت روز، اهمیت فزاینده نقش بیمه در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی و همچنین تامین رفاه اجتماعی ایجاب می‌کند امکان توسعه صنعت بیمه در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ایران بررسی و شناسایی شود تا امکان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جامع برای رفع موارد بازدارنده و تقویت موارد بسط دهنده توسعه بیمه فراهم شود. دستیابی به شاخص‌های ضریب نفوذ بیمه یکی از شاخص های رفاه اجتماعی است که می‌تواند نشان‌دهنده رشد ،پیشرفت و بالندگی بیمه در یک کشور و ارتباط مانوس یا غیر مانوس فعالیت صنعت بیمه و اقتصاد یک کشور باشد .

با این رویکرد مروری می‌کنیم بر دستاوردها و پیشرفت های اخیر بیمه تعاون عرضه عمده سهام غیر مدیریتی «وتعاون»در فرابورس شرکت بیمه تعاون تعداد ۲۳۵ میلیون سهم معادل ۴.۷ درصد را به طور عمده و نقد از طریق بازار دوم فرابورس به فروش می رساند .گفتنی است ، نماد شرکت بیمه تعاون در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۲ به عنوان یکصد و پنجاه و دومین نماد معاملاتی بازار پایه فرابورس در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی فعالیت خود را آغاز کرده و نخستین شرکتی بود که تمام پذیره نویسی آن تنها از طریق فرابورس و شبکه کارگزاری انجام شد.

این مهم سبب شد تا رئیس وقت اداره عملیات بازار فرابورس ایران در خرداد ۱۳۹۴ با اشاره به استقبال معاملات صورت گرفته شرکت بیمه تعاون مطرح کند :«معاملات بیمه تعاون به عنوان نماینده شرکت های تعاونی در فرابورس ایران حاکی از آمادگی فرابورس برای ورود دیگر شرکت‌های تعاونی به بازار پایه است.»

همچنین در روز چهاردهم دی ماه ۱۴۰۰ شرکت بیمه تعاون با سرمایه اسمی ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان یکصد و نودمین شرکت در بازار دوم فرابورس ثبت شد.

تمدید رتبه اعتباری داخلی -BBB بیمه تعاون از سوی موسسه اعتبارسنجی برهان شرکت بیمه تعاون با توجه به ماموریت سازمان مبنی بر تعالی سازمانی و بهبود مستمر فعالیت‌های شرکت با شرکت در اعتبارسنجی موسسه برهان موفق به کسب رتبه اعتباری -BBB شد.

ارزیابی این موسسه در محور هایی نظیر جایگاه رقابتی ،مدیریت ریسک ،عوامل تعدیلگر با زیر شاخه های متعدد صورت پذیرفته است.

ساختار ترکیب درآمدی بیمه تعاون از لحاظ حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۰:

-تمرکز شرکت بر رشته های شخص ثالث و مازاد (۳۵ درصد)

-درمان (۲۳ درصد)

-زندگی (۱۳ درصد) و این رشته‌ها ۷۱ درصد از کل حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده اند.

گفتنی است با توجه به آخرین سالنامه منتشر شده بیمه مرکزی مربوط به سال ۱۴۰۰ ،بیمه تعاون ۵۳۷ هزار و ۸۷۵عدد بیمه نامه صادر کرده است.

بیمه تعاون برای ارزیابی رضایت مشتریان خود نیز از استانداردها و فرآیند مشخصی استفاده کرده است ؛برای رضایت سنجی مشتریان طبق استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ و برای رسیدگی به شکایات طبق استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ عمل می‌کند.

بر اساس گزارش های نظرسنجی مشتریان در سال ۱۴۰۰ میزان رضایت بیمه شدگان بر اساس شاخص هایی نظیر سرعت صدور بیمه نامه ،اطلاعات ارائه شده و نحوه برخورد کارشناسان بیش از ۹۰ درصد بوده است.

بیمه تعاون چگونه موفق به کسب رتبه اعتباری داخلی برای نخستین بار در صنعت بیمه شد

بیمه تعاون علاوه بر دفتر مرکزی و وب سایت خدمات آنلاین دارای ۳۲ شعبه، ۸۹۲ نمایندگی، ۹۰۲ کارگزاری، ۱۱۴ نمایندگی عمر و ۱۰ باجه بوده و در ۲۸ استان کشور فعالیت موثر دارد. این شرکت در سراسر کشور اقدام به جذب نماینده جنرال کرده و سیاستی اتخاذ کرده که در شهرها و شهرستانهای کوچک حداقل یک نماینده فعال داشته باشد .هدف این شرکت برای تعداد نمایندگی ها در سال ۱۴۰۱، جذب ۲۰۰۰ نمایندگی بوده که تاکنون بالغ بر یک هزار نفر از این تعداد جذب شده‌اند.

کارایی عملیاتی بیمه تعاون نیز با معیار ترکیب هزینه‌ها سنجیده می شود که بر این اساس در بازه ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰، هزینه های عمومی ،اداری و فروش و هزینه‌های کارمزد و کارمزد منافع، بیشترین سهم از هزینه های جاری شرکت را به خود اختصاص داده‌اند و سهم آنها در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۳ و ۳۰ درصد بوده است .گفتنی است روند هزینه کارمزد و کارمزد منافع نیز در بازه ۵ ساله ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به جز در سال ۱۳۹۷ صعودی بوده است.

در باب موضوع کفایت سرمایه و توانگری همین بس که طی سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ میانگین نسبت اهرم عملیاتی در حدود ۱.۲۶ بوده که بیانگر آن است که شرکت به ازای هر یک ریال حقوق صاحبان سهام به طور متوسط ۱.۲۶ ریال درآمد خالص در سال ایجاد کرده است.

از دیگر سو با بررسی روند سودآوری در سال ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ میانگین موزون ۳.۶ واحدی حاصل شده که بیانگر آن است که وضعیت شرکت از لحاظ کیفیت سودآوری در سطح مناسبی ارزیابی می‌شود.

بیمه تعاون در آزمون رتبه ها

در ارزیابی بیمه گری شرکت، به بررسی روند و سطح نسبت ناخالص خسارات ،نسبت ترکیبی کل و نسبت واگذاری در بازه زمانی ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ پرداخته شده که به طور کلی وضعیت شرکت از لحاظ بیمه‌گری بالاتر از متوسط ارزیابی می‌شود.

گفتنی است بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط بیمه مرکزی ظرفیت مجاز نگهداری ریسک بیمه تعاون افزایش یافته و به ۱۴۴۰ میلیارد ریال رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها