مهمترین اخبار از حقوق بازنشستگان در اولین هفته بهمن 1402/ واریز بدون تأخیر حقوق ماهانه بازنشستگان/ پرداخت معوقات بازنشسته ها/ برای وام ضروری بازنشستگان ثبت نام کنید!

علی دهقان‌کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) در ارتباط با آخرین آمار پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی گفته ساست بنا بر آخرین گزارشی که از کانون بازنشستگان دریافت شده است در کل کشور ۱۷۰ هزار نفر و در تهران بالغ بر ۳۰ هزار نفر وام خود را دریافت کرده‌اند.

مهمترین اخبار از حقوق بازنشستگان در اولین هفته بهمن 1402/ واریز بدون تأخیر حقوق ماهانه بازنشستگان/ پرداخت معوقات بازنشسته ها/ برای وام ضروری بازنشستگان ثبت نام کنید!

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، یک‌ عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت که افزایش ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان در مقابل تورم انتزاعی ۴۰ درصدی قابل قبول نیست و به معنای نصف کردن سفره معیشت مردم است.

احسان ارکانی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، منابع بودجه کل کشور ۵ هزار همت (هزار میلیارد تومان) پیش بینی شده که از این میزان، ۶۰ درصد بودجه شرکت‌های دولتی و ۴۰ درصد بودجه وزارت خانه‌ها و سایر دستگاه‌هاست یعنی کل بحث‌ و بررسی های ما مربوط به ۴۰ درصد بودجه است، حال اینکه قرار بود امسال دولت تعدیلی در این قضیه انجام دهد اما باز هم ۶۰ درصد بودجه را به شرکت‌های دولتی آن هم بدون بحث و بررسی خاصی در این حوزه، اختصاص می‌دهیم.

وی ادامه داد: عمده اتفاقات نامطلوب در حوزه شرکت‌های دولتی رخ می دهد؛ از حقوق های نجومی و پاداش های بی حساب و کتاب تا برخی از زد و بندها و انتصاب های رفاقتی و سیاسی و حیاط خلوت سیاسی در شرکت های دولتی رخ می‌دهد که بودجه آن را تصویب می کنیم.

افزایش سقف ۴۰ درصدی بودجه

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سقف لایحه بودجه سال آینده نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱، ۴۰ درصد افزایش داشته است، گفت: افزایش ۴۰ درصدی سقف بودجه در سال آینده به نوعی پالس افزایش تورم ۴۰ درصدی در سال آینده را می دهد؛ با این وجود، پیش بینی دولت برای افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان ۲۰ درصد یعنی نصف تورم است که اصلا پیام خوبی ندارد.

ارکانی توضیح داد: وقتی دولت سقف بودجه را ۴۰ درصد افزایش می دهد یعنی تورم سال آینده را ۴۰ درصد می داند اما حقوق را نصف تورم انتزاعی یعنی ۲۰ درصد زیاد می کند؛ این به معنای نصف کردن سفره معیشت مردم است و مجلس به آن اعتراض دارد که چرا همواره کمبود منابع سر حقوق بازنشستگان و شاغلان پیاده می شود.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به پیش بینی درآمد ۳۱ هزار میلیارد تومانی از راه واردات خودروهای خارجی در لایحه بودجه گفت: ما با این موضوع موافقیم منتها اگر دولت واردات خودرو را به عنوان منبع درآمد خود تعریف می کند پس چرا سقف واردات خودرو برداشته نمی شود و وزرات صمت اینقدر در برابر واردات خودرو مقاومت کرده و مدام قیدهای محدود کننده برای واردات خودرو می گذارد؟

نماینده مردم نیشابور ادامه داد: با توجه به اینکه سالیانه تقریبا کمبود نیم میلیون تولید خودرو داریم پس چرا تا زمان تامین نیاز، اجازه واردات داده نمی شود که هم مشکل کمبود خودرو برطرف شده و هم درآمد بدست آمده به عنوان درآمد پایدار دولت محسوب شود.

افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲

ارکانی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه افزایش قابل توجهی داشته است، افزود: امیدوارم این موضوع به گونه‌ای مدیریت شود که فشار آن بر روی طبقات متوسط رو به پایین نباشد؛ اگر قرار بر گرفتن مالیات از خانه های لوکس و خالی و ثروتمندان باشد، نباید فشار آن به اقشار متوسط رو به پایین اعمال شود.

 اعتبارات عمرانی استانها افزایش بسیار کمی داشته است

وی همچنین با بیان اینکه اعتبارات عمرانی استانها افزایش بسیار کمی داشته است، گفت: عمده خدمات رفاهی در استانها و شهرستانها مثل بیمارستان‌ها، ورزشگاه ها، جاده ها و مسیرهای روستایی، آبرسانی ها و سایر خدمات با اعتبارات عمرانی استان ها اجرا می شود که سال به سال هم کاهش پیدا می‌کند.

ارکانی در پایان گفت: اعتبارات عمرانی استانها در سال آینده قابل قبول نیست و این با شعارهای توسعه و عدالت در شهرستانها و نقاط محروم همخوانی ندارد.

به گزارش مستقل آنلاین؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: حدود ۳۳۰ همت برای پرداخت حقوق صندوق‌های بازنشستگی در سال آینده در نظر گرفته شده است.

به نقل از خبرآنلاین، سید مسعود میرکاظمی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: حدود ۳۳۰ همت پرداخت حقوق صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری در سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین با ارائه طرحی در قانون برنامه در مورد بدهی‌های گذشته تامین اجتماعی به دنبال راهکاری هستیم تا در آینده معطل دولت نباشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سهم وام‌های خرد بودجه ۱۴۰۲ که ۲۰۰ همت در نظر گرفته شده است و این به کاهش سهمیه وام ازدواج می‌انجامد، گفت:این موضوع به گونه‌ای تنظیم شده که اختیار تقسیم وام‌های خرد به دولت واگذار شود و آئین‌نامه آن در دولت تنظیم می‌شود و انشاالله کمتر از گذشته نخواهد بود.

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ پس از مشخص شدن افزایش ۲۰ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در ماه‌های گذشته خبرهای زیادی از افزایش حقوق بازنشستگان به گوش رسید و همه موضوع افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را خبری قطعی تلقی می‌کردند.

ایلنا نوشت: در نیمه اول اردیبهشت ماه وزیر رفاه اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و به هیئت دولت ارسال شود؛ هرچند وعده‌هایی از سوی مسئولان مربوط برای تصویب و اعمال افزایش حقوق‌ بازنشستگان در پایان اردیبهشت ماه داده شده بود؛ به علت آنچه که از سوی وزیر رفاه “درگیری دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها” عنوان شد، سرانجام در ابتدای هفته جاری افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب دولت رسید. ما به تفاوت حقوق بازنشستگان قرار است به زودی پرداخت شود.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت برای حقوق کارکنان افزایش ۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته به صورت متوسط در نظر گرفته است که در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی این میزان افزایش، سال آینده اعمال خواهد شد.

در لایحه بودجه امسال، متوسط افزایش حقوق کارکنان ۱۰ درصد تعیین شد که البته دولت برای حقوق کارکنان، افزایش پلکانی را پیش‌بینی کرده بود؛ به گونه‌ای که مقرر شد افزایش حقوق بین پنج تا ۲۹ درصد متغیر باشد.

بر همین اساس، حداقل حقوق کارکنان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در لایحه بودجه امسال در نظر گرفته شده بود که در قانون بودجه حداقل حقوق به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

با توجه به افزایش تورم و وضعیت نامناسب اقتصادی بسیاری از کارمندان، لازم است تا افزایش حقوق در سال آینده با توجه به نرخ واقعی تورم تصویب شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، افزایش حقوق کارکنان و کارمندان دولت را متناسب با نرخ تورم واقعی دانست؛ نه تورم‌های محاوره‌ای و خارج از متن جامعه و تصریح کرد: مجلس قانون افزایش حقوق را بر اساس آمارهای بانک مرکزی و معیشت مردم و گرانی و تورم و… تصویب خواهد کرد

خلیل بهروزی فر، با اشاره به آخرین وضعیت قانون بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: طبق قانون، لایحه بودجه سالانه باید منطبق بر قانون برنامه باشد و در حال حاضر مدت زمان برنامه پنج ساله ششم به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه تا قانون برنامه هفتم تدوین نشود، تصویب قانون بودجه ۱۴۰۲ خلاف قانون است، افزود: با توجه به تمدید یک ساله برنامه ششم، دولت می‌تواند اذن تمدید یک سال دیگر برنامه را از مقام معظم رهبری بگیرد.

نماینده شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به امکان تصویب لایحه بودجه به صورت سه چهارم، عنوان کرد: تصویب سه چهارم قانون بودجه مشکلاتی را به همراه دارد، اما اگر دولت بر سه چهارم تاکید کند، مجلس همکاری لازم را خواهد داشت تا از قانون بودجه سال ۱۴۰۲ عقب نمانیم.

افزایش حقوق بازنشستگان بالاخره عملی شد!

بهروزی فر، در ادامه افزایش حقوق کارکنان و کارمندان دولت را متناسب با نرخ تورم واقعی دانست؛ نه تورم‌های محاوره‌ای و خارج از متن جامعه و تصریح کرد: مجلس قانون افزایش حقوق را بر اساس آمارهای بانک مرکزی و معیشت مردم و گرانی و تورم و… تصویب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی کارکنان دولت با فوریت در صحن مجلس خواهد آمد، خاطرنشان کرد: این طرح هفته آینده در مجلس مطرح می شود و تاکنون ۱۵۷ پیشنهاد در سامانه مجلس ثبت شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تصویب طرح مذکور را فاقد بار مالی برای دولت دانست و گفت: این قانون نه تنها هزینه‌های دولت را افزایش نمی‌دهد، بلکه شرایط برای پرداخت مناسب حقوق و دستمزد فراهم می‌شود.

وی هدف طرح ساماندهی کارکنان دولت را امنیت شغلی در کنار افزایش حقوق دانست و اضافه کرد: فضای کنونی مجلس حامی طرح مذکور بوده و اکثر نمایندگان به دنبال تصویب این طرح هستند و به فضل الهی امیدواریم تا قبل از قانون برنامه هفتم و قانون بودجه ۱۴۰۲ به تصویب برسد.

تصویب افزایش حقوق بازنشستگان

پیشتر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۸ آبان ۱۴۰۱ جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری را با ۱۹۸رای موافق، ۹رای مخالف و ۸رای ممتنع از مجموع ۲۴۶نماینده حاضر تصویب کردند.

ماده واحده: علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ ۱/ ۷/ ۱۴۰۱ افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ /۷/ ۸۶ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ /۶/ ۷۰ و سایر مشمولین جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود.

مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاه‌های موضوع این بند به‌کارگیری می‌شوند، نیز اعمال می‌گردد. در اجرای این بند درخصوص نیروهای مسلح تبصره ۳ ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می‌شود. شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه مشمول این بند می‌باشند.

بدهی ۲۵ درصدی تامین اجتماعی به بازنشستگان

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از ماه جاری اظهار کرد: درباره متناسب‌سازی حقوق‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال جاری تکلیف آن مشخص شود. البته هنوز با مدیر عامل تامین اجتماعی مذاکرات مستقیمی در این رابطه نداشتیم و به دنبال فرصت هستیم تا بتوانیم با او جلسه‌ای بگذاریم.

این موضوع جز مطالبات اصلی بازنشستگان و زیر مجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. اگر متناسب‌سازی به سال بعد کشیده شود، برنامه هفتم مطرح خواهد شد. بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که شخص مدیرعامل مستقیم به این قضیه ورود کند و وعده‌هایی مبنی بر پذیرش بدهی ۲۵ درصدی به بازنشستگان و سایر سطوح را عملی کنند.

البته لازم مدیر عامل تامین اجتماعی در این باره یکبار مصاحبه کنند و جواب مردم را بدهند تا خیالشان راحت شود. در رابطه با معوقات نیز مشاهده کردیم که وعده مدیر عامل مبنی بر پرداخت از آبان‌ماه، عملی شد.

به گزارش مستقل آنلاین؛ مدیرعامل سازمان ‌تأمین‌ اجتماعی از بازپرداخت بی‌سابقه مطالبات صندوق‌های بازنشستگی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق‌های بازنشستگی در دو سال اخیر با همراهی دولت و حمایت رئیس‌جمهور با هدف تقویت صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شد.

به نقل از پایگاه خبری سازمان تأمین اجتماعی، «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نخستین همایش سالانه «مدیران، افق بهره‌وری و اشتغال» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، با اعلام افزوده شدن ۲ میلیون نفر به بیمه‌پردازان صندوق‌های بازنشستگی در دولت سیزدهم و بی‌سابقه توصیف کردن اقدام دولت در پرداخت بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق‌های بازنشستگی در دو سال اخیر از همراهی دولت و حمایت رئیس‌جمهور محترم از تقویت صندوق‌های بازنشستگی تشکر کرد و خواستار اجرای تعهدات جاری دولت در قبال صندوق‌ها و استمرار رویکرد پرداخت بدهی‌های قبلی و انباشته دولت به صندوق‌ها و نیز دستور تسریع در زمینه تصمیم‌گیری و اجرای تدریجی طرح‌ها و لوایح مربوط به ساماندهی و اصلاحات فنی، ساختاری و سنجه‌ای صندوق‌ها شد. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی که در این همایش در حضور رئیس‌جمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رؤسا و مدیران سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه و به‌عنوان نماینده صندوق‌های بازنشستگی کشور، گزارشی از آخرین وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، چالش‌های این حوزه و نیز اقدامات و دستاوردهای صندوق‌ها در دولت سیزدهم ارائه کرد، گفت: براساس اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی؛ اصل ۲۹ قانون اساسی و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، مأموریت اصلی و عمده حوزه تأمین اجتماعی کشور، فراگیرسازی پوشش تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، ازکارافتادگی، پیری و خدمات درمانی است. 

موسوی افزود: سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی که در فروردین‌ماه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و چراغ راهی برای همه دستگاه‌ها و مدیران و فعالان و تصمیم‌گیران در این حوزه است، هم ضرورت تحول و هم جهت تحول در نظام بازنشستگی و بیمه‌های اجتماعی و تأمین اجتماعی را مشخص کرده است که این تحول باید منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی کشور شود. 

وی افزود: به‌رغم وجود برخی مشکلات و کاستی‌ها، دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه تأمین‌اجتماعی بسیار قابل توجه بوده است. پوشش بیمه‌های اجتماعی از ۲۰ درصد جمعیت در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اکنون به حدود ۷۲ درصد افزایش یافته و بالغ بر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، از پوشش بیمه‌های اجتماعی برخوردار هستند. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ارائه روزانه حدود یک میلیون مورد خدمات سرپایی و حدود ۱۳ هزار مورد خدمات بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش این سازمان، گفت: پوشش بیمه‌های درمان با اقدام انقلابی دولت سیزدهم در این حوزه، به ۱۰۰ درصد رسیده است و حدود ۵۰ درصد از خدمات درمانی کشور از سوی صندوق‌های بازنشستگی این وزارتخانه مدیریت می‌شود. 

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح آخرین وضعیت و دستاوردهای نظام در حوزه بیمه اجتماعی، در مورد برنامه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی افزود: صندوق‌های بازنشستگی کشور در حوزه صنعت و تولید در ۱۷ صنعت راهبردی کشور ازجمله پتروشیمی، انرژی، سیمان، حمل‌ونقل و دارو فعالیت دارند و برنامه‌های متعددی در جهت ارتقای ارزش دارایی بین‌النسلی صندوق‌ها و ارتقای بهروری و تولید در این صنایع در حال پیگیری است. 

وی در مورد چالش‌های عمده نظام بازنشستگی و بیمه‌های اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم، برنامه و اولویت اصلی ما این بوده که ابتدا چالش‌ها را شناسایی و ضمن توقف و کنترل چالش‌ها، در مرحله بعد برای غلبه بر آن‌ها، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. یکی از عمده‌ترین این چالش‌ها، ناپایداری منابع و به تبع آن کسری نقدینگی در صندوق‌ها ناشی از بی‌توجهی به اصلاحات توانمندساز سنجه‌ای ساختاری و تحمیل هزینه‌های خارج از محاسبات بیمه‌ای به صندوق‌ها است. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: پایین‌بودن نرخ بازدهی در حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی متأثر از ناکارآمدی مدیریتی و برخی مداخلات سیاسی، از دیگر چالش‌های جدی در این حوزه است. 

موسوی در مورد اقدامات تحولی و مقابله با چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی در دولت سیزدهم افزود: با شروع فعالیت دولت سیزدهم، ضمن انجام تعهدات جاری صندوق‌ها، برنامه‌های متنوعی برای مقابله با چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی آغاز شد که طرح اصلاح و ساماندهی فنی ساختاری و سنجه‌ای نظام بیمه‌ای و طراحی و تدوین لوایح توانمندسازی صندوق‌ها معطوف به سیاست‌های ابلاغی تأمین‌اجتماعی از جمله این اقدامات بوده است. 

وی همچنین گفت: توسعه و فراگیرسازی پوشش بیمه اجتماعی به افراد فاقد این پوشش، تکلیف دولت براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و پنجره فرصت برای تأمین منابع پایدار و مدیریت ناترازی صندوق‌ها است. از ابتدای دوره فعالیت دولت سیزدهم با پیگیری جدی طرح‌های توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی در صندوق‌های بازنشستگی ازجمله طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۲ میلیون نفر به افراد تحت پوشش و بیمه‌پرداز به صندوق‌های بیمه اجتماعی افزوده شده است. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مورد اقدامات تحولی حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری گفت: با تأکید بر شاخص‌های افزایش سود و افزایش تولید و همچنین خروج از بنگاه‌داری، در سال اول در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) شاهد رشد ۴۵ درصدی سود تجمیعی و رشد ۷۲ درصدی فروش تجمیعی بودیم. در این حوزه، تمرکز راهبردی ما بر صیانت از اموال از طریق جلوگیری از مداخلات غیرحرفه‌ای و مبارزه جدی با فساد بدون ایجاد هیاهو و جنجال بوده است. 

وی همچنین در مورد اقدامات مهم و دستاوردهای صندوق‌های بیمه‌ای در دولت سیزدهم افزود: بزرگترین تسویه تاریخ نظام بانکی کشور در این دولت و در سازمان تأمین اجتماعی با بازپرداخت بدهی ۸۸ هزار میلیارد تومانی سازمان به نظام بانکی اتفاق افتاد و علاوه بر آن در همه صندوق‌های بازنشستگی، شاهد توسعه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان و مستمری‌بگیران بودیم و در کنار افزایش ۸۰ درصدی سطح خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی و نیز افزایش ۱۲۰ درصدی سهم مشارکت این سازمان در هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان تحت پوشش، برای اولین بار فرآیند بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر در این دوره آغاز شده است. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی ۱۷۰ کلینیک دیابت و فشار خون رایگان در مراکز درمانی از آغاز دولت سیزدهم و توسعه خدمات درمان رایگان با پیگیری ۱۳۳ پروژه عمرانی و بهره‌برداری از ۲۰ پروژه عمرانی در مناطق محروم، افزود: افزایش تعهدات و پوشش بیمه‌ای ۲۳۴ قلم داروی جدید، مشارکت جدی و مؤثر در اجرای طرح دارویار و پوشش هزینه‌های بیماران خاص و نیز درمان ناباروری ازجمله اقدامات مهم در دولت مردمی سیزدهم بوده است. همچنین در این دوره شاهد پیشرفت ۹۵ درصدی نسخه الکترونیک و نیز توسعه خدمات غیرحضوری بودیم. 

 

پرداخت بدون تأخیر حقوق ماهانه بازنشستگان

 

وی افزود: در کنار استمرار اجرای تعهدات در مورد بازنشستگان عزیز و پرداخت بدون تأخیر حقوق ماهانه این قشر فرهیخته، برنامه‌های افزایش تعداد و مبلغ وام‌های قرض‌الحسنه بازنشستگان و نیز اعزام بازنشستگان به سفرهای زیارتی نیز در این دوره پیگیری شده است و ان‌شاءالله استمرار و توسعه خواهد یافت. 

موسوی با بی‌سابقه توصیف‌کردن اقدام دولت سیزدهم در پرداخت بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق‌های بازنشستگی در دو سال اخیر از همراهی دولت و حمایت رئیس‌جمهور محترم از تقویت صندوق‌های بازنشستگی تشکر کرد و گفت: برای غلبه بر چالش‌های این حوزه، امیدوار به اجرای تعهدات جاری دولت در قبال صندوق‌ها و استمرار رویکرد پرداخت بدهی‌های قبلی و انباشته دولت به صندوق‌ها و نیز دستور تسریع در زمینه تصمیم‌گیری و اجرای تدریجی طرح‌ها و لوایح مربوط به ساماندهی و اصلاحات فنی، ساختاری و سنجه‌ای صندوق‌ها مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی هستیم. از ابتدای دوره فعالیت دولت سیزدهم با پیگیری جدی طرح‌های توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی در صندوق‌های بازنشستگی ازجمله طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۲ میلیون نفر به افراد تحت پوشش و بیمه‌پرداز به صندوق‌های بیمه اجتماعی افزوده شده است. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مورد اقدامات تحولی حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری گفت: با تأکید بر شاخص‌های افزایش سود و افزایش تولید و همچنین خروج از بنگاه‌داری، در سال اول در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) شاهد رشد ۴۵ درصدی سود تجمیعی و رشد ۷۲ درصدی فروش تجمیعی بودیم. در این حوزه، تمرکز راهبردی ما بر صیانت از اموال از طریق جلوگیری از مداخلات غیرحرفه‌ای و مبارزه جدی با فساد بدون ایجاد هیاهو و جنجال بوده است. 

وی همچنین در مورد اقدامات مهم و دستاوردهای صندوق‌های بیمه‌ای در دولت سیزدهم افزود: بزرگترین تسویه تاریخ نظام بانکی کشور در این دولت و در سازمان تأمین اجتماعی با بازپرداخت بدهی ۸۸ هزار میلیارد تومانی سازمان به نظام بانکی اتفاق افتاد و علاوه بر آن در همه صندوق‌های بازنشستگی، شاهد توسعه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان و مستمری‌بگیران بودیم و در کنار افزایش ۸۰ درصدی سطح خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی و نیز افزایش ۱۲۰ درصدی سهم مشارکت این سازمان در هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان تحت پوشش، برای اولین بار فرآیند بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر در این دوره آغاز شده است. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی ۱۷۰ کلینیک دیابت و فشار خون رایگان در مراکز درمانی از آغاز دولت سیزدهم و توسعه خدمات درمان رایگان با پیگیری ۱۳۳ پروژه عمرانی و بهره‌برداری از ۲۰ پروژه عمرانی در مناطق محروم، افزود: افزایش تعهدات و پوشش بیمه‌ای ۲۳۴ قلم داروی جدید، مشارکت جدی و مؤثر در اجرای طرح دارویار و پوشش هزینه‌های بیماران خاص و نیز درمان ناباروری ازجمله اقدامات مهم در دولت مردمی سیزدهم بوده است. همچنین در این دوره شاهد پیشرفت ۹۵ درصدی نسخه الکترونیک و نیز توسعه خدمات غیرحضوری بودیم. 

وی افزود: در کنار استمرار اجرای تعهدات در مورد بازنشستگان عزیز و پرداخت بدون تأخیر حقوق ماهانه این قشر فرهیخته، برنامه‌های افزایش تعداد و مبلغ وام‌های قرض‌الحسنه بازنشستگان و نیز اعزام بازنشستگان به سفرهای زیارتی نیز در این دوره پیگیری شده است و ان‌شاءالله استمرار و توسعه خواهد یافت. 

 

پرداخت بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق‌های بازنشستگی

 

موسوی با بی‌سابقه توصیف‌کردن اقدام دولت سیزدهم در پرداخت بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق‌های بازنشستگی در دو سال اخیر از همراهی دولت و حمایت رئیس‌جمهور محترم از تقویت صندوق‌های بازنشستگی تشکر کرد و گفت: برای غلبه بر چالش‌های این حوزه، امیدوار به اجرای تعهدات جاری دولت در قبال صندوق‌ها و استمرار رویکرد پرداخت بدهی‌های قبلی و انباشته دولت به صندوق‌ها و نیز دستور تسریع در زمینه تصمیم‌گیری و اجرای تدریجی طرح‌ها و لوایح مربوط به ساماندهی و اصلاحات فنی، ساختاری و سنجه‌ای صندوق‌ها مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی هستیم.

به گزارش مستقل آنلاین؛ بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می دهد، دولت در طول یک سال بیش از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان فقط حقوق و دستمزد به کارکنان و بازنشستگان پرداخت می کند.

تسنیم نوشت: طبق لایحه بودجه سال 1402 ، حداقل هزینه های دارای ماهیت مستمر دولت با عناوین مشخص در لایحه بودجه سال 1402 بیش از 1293 هزار میلیارد تومان است که بیش از 1100 هزار میلیارد تومان آن فقط پرداخت حقوق و مستمری به کارکنان و بازنشستگان دولت است.

 

سهم حقوق کارمندان و بازنشستگان (2)

 

سهم حقوق کارمندان و بازنشستگان (1)

 

 

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می دهد، دولت در طول یک سال بیش از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان فقط حقوق و دستمزد به کارکنان و بازنشستگان پرداخت می کند.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ، حداقل هزینه های دارای ماهیت مستمر دولت با عناوین مشخص در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۲۹۳ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن فقط پرداخت حقوق و مستمری به کارکنان و بازنشستگان دولت است.

 

بودجه

 

منبع: اقتصادآنلاین

به گزارش مستقل آنلاین؛ به نقل از ایلنا، نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بررسی بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد دولت قادر به کنترلِ هزینه‌ها و برقراری انضباط مالی نیست، از طرفی با کاهشِ هزینه‌‎ها و کسریِ بودجه مواجه خواهیم شد و این کسری از جامعه و از جیبِ طبقاتِ پایین جبران خواهد شد.

جلسه‌ی ماهانه‌ی اتحادیه‌ی پیشکسوتان جامعه کارگری صبح امروز، ۳ بهمن، در خانه کارگر برگزار شد. علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این جلسه گفت: از آنجا که تغییری در سیاست‌های پیشینِ دولت صورت نگرفته است، در نتیجه پیش‌بینیِ ما برای سال آینده بدتر شدنِ اوضاع معیشت است. اگر شرایط همین باشد، ما سال ۱۴۰۲ را بد شروع می‌کنیم و در ادامه به وضعیتِ بدتری خواهیم رسید. در چنین شرایطی وعده‌ی بهبودِ اوضاع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. 

وی ادامه داد: بررسی بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد دولت قادر به کنترلِ هزینه‌ها و برقراری انضباط مالی نیست، از طرفی با کاهشِ هزینه‌‎ها و کسریِ بودجه مواجه خواهد شد و این کسری را از جامعه و از جیبِ طبقاتِ پایین جبران خواهد کرد. 

حیدری در ادامه به برخی از جزئیاتِ لایحه بودجه‌ی ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: یک نمونه از تخصیص منابع بودجه در تبصره‌ی ۱۴ را بیان می‌کنم تا وضعیتِ سایر مسائل مشخص شود؛ در سال ۱۴۰۱ یارانه نان ۷۱ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که این یارانه امسال به ۵۶هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. با این اوصاف حتی اگر سایرِ عوامل تولیدِ نان، یعنی هزینه‌ی نیروی کار و سوخت و انرژی و غیره ثابت بماند، باز برای سال آینده یا قیمت نان افزایش پیدا می‌کند یا اندازه‌ی آن کوچکتر می‌‍‌شود. 

 

قیمتِ سایر کالاهای اساسی نیز افزایش خواهد داشت

 

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: وضعیتِ نان را باید به سایر کالاهای اساسی تعمیم بدهید. با این وضعیتِ قیمتِ سایر کالاهای اساسی نیز افزایش خواهد داشت.

حیدری همچنین به احتمال افزایش هزینه‌ی درمان و دارو اشاره کرد و گفت: بودجه‌ی دارو در سال جاری ۱۵هزار میلیارد تومان بود که این بودجه برای سال آینده ۶۹هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در واقع از اعتباراتِ سایرِ موراد تبصره ۱۴ زده و به یارانه‌ی دارو اضافه شد اما باز نمی‌توان اوضاع بخش دارو را در سال آینده مثبت ارزیابی کرد. در واقع وارداتِ این بخش در بهترین حالت قرار است با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شود و این هزینه‌های درمان را برای سال آینده افزایش خواهد داد. 

 

دولت با چه منطقی دستمزد را ۲۰ درصد افزایش داده است؟

 

وی به رقم افزایش دستمزدِ کارمندان و بازنشستگان دولت در بودجه اشاره کرد و گفت: درحالیکه تورم دی ماه ۴۶درصد عنوان شده، دولت افزایش حقوق بیست درصدی برای کارمندان و بازنشستگان بخش خود پیش‌بینی کرده است. دولت با چه منطقی دستمزد را ۲۰ درصد افزایش داده است؟ با این اوصاف حقوق‌بگیران سال آینده باید از خیلی از هزینه‌های اساسی خود صرف نظر کنند.

حیدری در پایان به بودجه صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: برای صندوق‌های کشوری و لشکری ۳۳۰هزار میلیارد تومان و برای صندوق تامین اجتماعی ۱۶هزار میلیارد تومان درنظر گرفته است. این در حالیست که در بودجه تامین اجتماعی سهم دولت حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و اگر دولت نخواهد بودجه سازمان را افزایش دهد سال آینده تأمین اجتماعی با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش مستقل آنلاین؛ رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: در مورد ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی ما کارها را تقسیم کرده‌ایم؛ از کانون عالی خواستیم در میز مذاکره این موضوع را پیگیری کند اگر آن‌ها در مذاکراتِ خود به نتیجه نرسیدند باید موضوع را در میدان پیگیری کرد. ما هزینه‌ی میدان را به جان می‌خریم تا از حق بازنشستگان دفاع کنیم.

حسن صادقی در جلسه‌ ماهانه اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که صبح امروز در خانه کارگر برگزار شد، گفت: اولین چیزی که در مورد بودجه ۱۴۰۲ می‌توان گفت این است که نگاه دولت به جیب فقرا است و ما آن را سرقتِ پنهان از جیب فقرا می‌دانیم. 

وی با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۲ تورم‌زاست، اظهار داشت: تا زمانی که اقتصاد ما بر اساس واقعیت‌های جهانی نباشد و تا زمانی که نتوانیم در ساختار اقتصاد جهانی با کشورهای دیگر در ارتباط باشیم، مشکلاتِ اقتصادی ما حل نخواهد شد. 

این فعال کارگری با بیان اینکه سهم ما از اقتصاد جهانی نزدیک به صفر است، تصریح کرد: سیاست‌های بین‌المللی دولت، مبادلاتِ خارجیِ ما را به حداقل رسانده، امکانِ فروش نفت را از ما گرفته، جذب سرمایه را صفر کرده و در نتیجه درآمدها را کاهش و دولت را دچار کسریِ بودجه کرده است. کسری بودجه سال جاری حدود ۴۷۶ هزار میلیارد تومان است که این کسری، باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد. 

صادقی با بیان اینکه درآمد مالیاتی در بودجه افزایشِ ۴۷ درصدی داشته است، خاطرنشان کرد: دولت بودجه ۱۴۰۲ را به نفع ثروتمندان و اغنیاء تدوین کرده است و مردم و طبقه‌های پایین جامعه را فراموش کرده است. 

وی با بیان اینکه گرفتنِ مالیات از مردم تورم پنهان است، ابراز داشت: مردم را بین دو اهرم تورم و مالیات قرار داده‌اند و این فشاری که به مردم وارد می‌شود در نهایت صدای آنها را در خواهد آورد. ما با دست خودمان پشتوانه‌های نظام را از دست می‌دهیم. باید برای تحول این فضا، فکر کرد. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به سهم دولت به تامین اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت: نتیجه کسری بودجه، بدهکاری دولت به بانک‌ها و صندوق‌هاست. پس مشکل صندوق‌ها را باید فراتر دید و نقش سیاست‌های کلان را نباید نادیده گرفت. 

صادقی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۲ تورمی است، عنوان کرد: پیش‌بینیِ ما در مورد تورمِ منبعثِ از بودجه چیزی حدود ۴۷ درصد است در حالی که حقوق کارمندان و بازنشستگان را ۲۰ درصد اضافه کرده‌اند. یعنی دستمزد حدود ۲۷ درصد با تورم پیش‌بینی شده فاصله دارد. 

معاون خانه کارگر ادامه داد: عده‌ای به دنبال این هستند تا افزایش ۲۰ درصدی را برای حقوق کارگران و بازنشستگان نیز اضافه کنند که اگر این اتفاق بیفتد، شکافِ بین دستمزد و تورم برای این گروه بسیار بیشتر خواهد بود. در حال حاضر، کف‌ حقوق  بگیر ما تنها ۱۳ روز می‌تواند با حقوق زندگی کند و بالای ۶۰ درصد کسری حقوق دارد. 

 

می‌گوییم قدرتِ خرید سال ۹۸ را برگردانید

 

صادقی با تاکید بر اینکه دستمزد باید مطابق با سبد معیشت اضافه شود به شکلی که قدرت خرید ما حفظ شود، یادآور شد: خواسته‌ی ما زیاد نیست. ما می‌گوییم قدرتِ خرید سال ۹۸ را برگردانید. سخن اصلی گروه کارگری در شورای عالی کار این است که مزد مجازی را رها و قدرت خرید دو سال قبل را بر اساس سبد معیشت مورد توافق شرکای اجتماعی، برای کارگران احیا کنید نه چیز دیگر. 

وی در مورد مسائل بازنشستگان بیان کرد: در مورد بازنشستگان دو موضوع مطرح است؛ اول ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی و دوم افزایش عائله‌مندی بازنشستگان. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: در مورد ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی ما کارها را تقسیم کرده‌ایم؛ از کانون عالی خواستیم در میز مذاکره این موضوع را پیگیری کند. اگر آنها در مذاکراتِ خود به نتیجه نرسیدند، باید موضوع را در میدان پیگیری کرد. ما هزینه میدان را به جان می‌خریم تا از حق بازنشستگان دفاع کنیم. 

صادقی در مورد افزایش حق عائله‌مندی بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز گفت: طبق قانون، حق عائله‌مندی بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی باید مطابق با سایر صندوق‌های کشوری و لشکری افزایش یابد. از آنجا که دولت، مهر ماه حق عائله‌مندی را در این صندوق‌ها افزایش داد بنابراین باید این سهم برای ما نیز افزایش یابد. در غیر این صورت باید ۲۸ درصد مابه‌التفاوت را به حق عائله‌مندی اضافه کند. 

وی با بیان اینکه حتی اگر نمی‌خواهند به همان میزان بازنشستگانِ دولتی، حق عائله‌مندی را افزایش دهند، هر آنچه برای مزد مبنا در نظر گرفته شده برای حق عائله‌مندی نیز اعمال شود، اظهار داشت: ما این موضوع را در نامه‌ای به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری پیگیری کردیم. همچنین در جلسه‌ای با رئیس کانون عالی، قرار شد این موضوع از طریق دیوان نیز پیگیری شود. 

این فعال کارگری با بیان اینکه بی‌پولی سازمان تامین اجتماعی مشکل ما نیست، تصریح کرد: اگر این سازمان به تعهدات خود در قبال بازنشستگان عمل نکند، اعتراض خواهیم کرد. ضمن اینکه اگر مجلس و دولت در بودجه سال آینده، سهم تامین اجتماعی را نبینند باز هم اعتراض خواهیم کرد. 

صادقی اضافه کرد: با اتحاد می‌توانیم به مطالباتِ خود برسیم و باید تفرقه را کنار بگذاریم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از تخصیص پنج مرحله سرانه برای مدارس تا کنون خبر داد و گفت: حق‌الزحمه اردیبهشت و خرداد سال تحصیلی گذشته را به معلمان خرید خدمات بدهکاریم که با تخصیصی که از سوی سازمان برنامه انجام می‌شود مطالبات باقی مانده از سال تحصیلی گذشته را نیز به زودی تسویه می‌کنیم.

با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

صادق ستاری‌فرد درباره روند واریز سرانه برای مدارس جهت تامین هزینه‌های جاری که در مدارس وجود دارد اظهار کرد: تا امروز پنج مرحله واریزیِ سرانه داشتیم.

وی افزود: آخرین واریزی که انجام شد مربوط به ماه گذشته  است که ۱۰۰ میلیارد تومان به منظور هزینه های جاری مدارس و ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز وسایل ورزشی مدارس بود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های ما معوقات معلمان خرید خدمات بود گفت: خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی با ما در این ماه داشت و تلاش می‌کنیم بتوانیم مطالبات سال تحصیلی گذشته همکاران خرید خدمات را تسویه کنیم.

ستاری‌فرد درباره میزان این معوقات گفت: ما حق‌الزحمه اردیبهشت و خرداد سال تحصیلی گذشته را بدهکاریم و با این تخصیصی که انجام می‌شود مطالبات باقی مانده از سال تحصیلی گذشته تسویه می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: پاداش پایان خدمت بازنشستگان نیز به طور کامل تسویه شده است و تنها مطالبات مربوط به مرخصی نیروهای اداری باقی مانده که آن هم انجام می‌شود.

برخی از بازنشستگان به زودی واریزی جدیدی خواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته ۱۴۰۰ از امروز خبر داد.

رضا حاجی پور، با اشاره به پیگیری‌های خود و کمیسیون آموزش در خصوص پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته ۱۴۰۰ عنوان کرد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده بود پس از واریز ۲۰ درصد از پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته ، مابقی رقم پاداش در اسرع وقت پرداخت شود که این موضوع با تأخیر مواجه شد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته از وزیر آموزش و پرورش این موضوع تأمین اعتبار شده و رقم مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت به خزانه داری کل کشور واریز شده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: بنابراین از امروز پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ به طور کامل پرداخت خواهد شد و حق این عزیزان به آنها داده خواهد شد. (منبع: اقتصاد 100)

زمان واریز معوقات بازنشستگان

معوقات تمام بازنشستگان طی چند روز گذشته واریز شده است.اداره کل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری در اطلاعیه ای از پرداخت و تسویه کامل کسور دستگاه‌های اجرایی مربوط به حقوق آبان ماه بازنشستگان این صندوق خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: کسورات حقوق آبان ماه سال ۱۴۰۱ بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری برای واریز به حساب بانک‌ها و سایر فروشندگان اعتباری به ذیحسابی دستگاه‌های اجرایی طی روزهای ۱۳ و ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ پرداخت و به طور کامل تسویه شد.

براساس این اطلاعیه، صندوق بازنشستگی کشوری درحال حاضر درخصوص مطالبات دستگاه‌های اجرایی، هیچگونه تعهد “پرداخت نشده‌ای” ندارد.

دراین گزارش تصریح شده است: در ابتدای آذرماه امسال نیز کسورات بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق، مربوط به ماه های پیش از آن تا انتهای مهرماه ۱۴۰۱ پرداخت و تسویه شده بود و کسورات آبان ماه نیز طی روزهای ۱۳ و ۱۴ آذرماه به طور کامل پرداخت شد.

صندوق بازنشستگی کشوری دومین صندوق بازنشستگی کشور پس از تامین اجتماعی است که به بازنشستگان و دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها، شهرداری‌های کشور به جز شهرداری تهران، کارمندان سیاسی وزارت امور خارجه، قضات قوه قضاییه و در مجموع به هفت گروه مشخص حقوق و خدمات بازنشستگی ارائه می‌دهد.

صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۶۶۳ هزار بازنشسته خدمات متعددی شامل افزایش وام‌های ضروری و وام ازدواج فرزندان، خدمات بیمه و پرداخت هزینه بیمه‌های تکمیلی، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی و گردشگری را در دولت سیزدهم به منظور رفاه حال بازنشستگان ارائه کرده است.

براین‌اساس بازنشستگان تأمین اجتماعی که در سال گذشته سه تا چهار میلیون دریافت می‌کردند، امسال ۲ میلیون و ۲۶۹ میلیون تومان به حقوق آنان اضافه شد.

به گزارش مستقل آنلاین؛ رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه با وجود تحقق بیش از ۱۰۰درصدی منابع، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام نشده است،گفت: سهام عدالت جاماندگان شامل سه دهک پایینی جامعه و افراد تحت پوشش با وجود مصوبه مجلس عملیاتی نشده است.

حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه با تشکر از دولت برای تحقق بودجه عمومی در سال 1401 گفت: کمیسیون برنامه و بودجه قرار است که سه گزارش را به مجلس ارائه کند. یکی واگذاری دارایی های مالی است که امروز تقدیم شد. موارد دیگر نیز شامل واگذاری دارایی‌های سرمایه و درآمدهای دولت به ویژه مالیات و گمرک است.

وی در مورد گزارش دارایی‌های مالی گفت: دولت در سال 1401، 176 همت واگذاری دارایی مالی داشته است. از این رقم 103 همت مربوط به اوراق و مابقی مربوط به واگذاری شرکت های دولتی است. به اضافه بند ی تبصره 2 که 130 همت برای تهاتر بدهی های دولت در نظر گرفته است.

در سال 1402، 176 همت واگذاری در سال جاری به 294 همت افزایش پیدا کرده است. در کمیسیون تلفیق باید بتوانیم بودجه سال 1402 را یک بودجه قابل قبول‌تر کنیم. اگر چه کسری‌های دولت از این طریق جبران می‌شود اما فروش اوراق و شرکت‌ها به عنوان استقراض در نظر گرفته می‌شود و باید بودجه را به نحوی در نظر بگیریم که منابع را از محل درآمدهای واقعی تامین کنیم.

حاجی بابایی ادامه داد: در بند ی تبصره 2، 130 همت برای فروش سهام شرکت‌ها در نظر گرفتیم. وزیر اقتصاد گفتند که این یک نکته مثبت است و 119 همت از این رقم تحقق پیدا کرده است. این به این معنا است که در 10 ماهه بیش از 100 درصد تحقق پیدا کرده است. سوال این است که با وجود تعیین 14 همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چرا این مصارف تحقق پیدا نکرده است. از این رقم 9 همت مربوط به بازنشستگان کشوری و مابقی لشگری است.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل عشایری و روستایی نیز 6 همت منابع در نظر گرفته شده بود که باید محقق شود، گفت: باید بتوانیم این موارد را به مردم گزارش کنیم. گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در اختیار کلیه نمایندگان قرار خواهد گرفت. قسمت عمده‌ای از مصوبات مجلس در دولت پیگیری و عملیاتی شده است اما برخی از موارد متاسفانه عملیاتی نشده است.

در بحث سهام عدالت مجلس مصوبه داشته است اما هنوز عملیاتی نشده است. در خصوص 20 شرکت که قرار بوده که کار واگذاری آنها براساس اصل 44 انجام شود، تنها یک شرکت که آن هم هلدینگ خلیج فارس (با سهم 12 درصدی دولت) واگذار کنیم. این شرکت نیز در واقع سکه بهار آزادی است که ما توانستیم این سهم را با 142 همت واگذار کنیم. دولت محترم باید با همانگی مجلس قوانین را به خوبی اجرا کند.

به گزارش مستقل آنلاین؛ طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری و ارائه گزارشی از مرکز پاسخگویی تلفنی این صندوق در سه ماهه پاییز، کسورات حقوق بازنشستگان کشوری و مطالبات مراکز درمانی پرداخت شده است.

در مرکز پاسخگویی تلفنی این صندوق ۲۵۰۰ به دلیل پرداخت مطالبات مراکز درمانی و کسورات حقوق، میزان تماس‌های بازنشستگان با مرکز پاسخگویی کاهش یافته است.

بر اساس گزارش سه ماهه مرکز پاسخگویی تلفنی ۲۵۰۰ تعداد تماس‌های پاسخ داده شده به بازنشستگان کشوری و سایر مخاطبان در آبان ۵۷ هزار و ۷۹۳ تماس، در آذر ۵۴ هزار و ۳۶۱ تماس و در دی نیز ۳۳ هزار و ۵۸۲ تماس بوده است.

بررسی مقایسه‌ای آمار پاسخگویی تلفنی این مرکز در ماههای آبان، آذر و دی ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که درصد تغییر تعداد تماس‌های تلفنی در آذر ۱۴۰۱ در مقایسه با آبان امسال ۵.۹۴ درصد کاهش و در دی نیز در مقایسه با ماه قبل از آن معادل ۳۸.۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ که علت عمده کاهش این آمار «پرداخت به موقع کسور حقوق و بروز شدن این بخش از پرداختی‌ها» و همچنین «پرداخت مطالبات مربوط به طرح جبران هزینه خسارت درمان» بوده است.

بر اساس این گزارش، پرسش‌های مربوط به «میزان افزایش حقوق»، از ۱۹ هزار و ۳۱۳ مورد در آبان به ۳ هزار و ۶۸۵ مورد در آذر و ۵۹۲ مورد در دی ماه رسیده است.

همچنین پرسش درباره پرداخت «کسورات حقوق» در آبان یک هزار و ۵۰۷ مورد بوده که به ۶۶۴ مورد در آذر و ۳۸۰ مورد در دی رسیده است.

پرسش‌های بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری از مرکز تماس ۲۵۰۰ درباره «زمان واریز حواله‌های طرح جبران خسارت درمان» نیز از هشت هزار و ۲۸۹ پرسش در آبان، به ۶ هزار و ۳۰۱ پرسش در آذر و یک هزار و ۷۵۱ پرسش در دی رسیده است.

این گزارش حاکی است که کسب اطلاع درباره زمان واریز حقوق، اطلاع از جزییات حکم، حکم ترمیم ۱۴۰۱، وام ضروری، افزایش حقوق بازنشستگان علوم پزشکی، فیش حقوقی، شیوه بهره مندی از طرح بیمه عمر و حادثه صبا، گواهی کسر از حقوق و متناسب سازی حقوق بیشترین موضوعات مورد سوال بازنشستگان در تماس با این مرکز بوده که به طور میانگین در طول سه ماه اخیر کاهش یافته است.

از سوی دیگر، موضوع «بیمه اکمل درمان» که در آبان ۴۰۴ بار مورد سوال تماس گیرندگان بوده است، در آذر یک هزارو ۶۰۴ بار و در دی نیز ۸۷۵ بار پرسیده شده است.

همچنین پرسش‌های مربوط به «بیمه سلامت» که در آبان ۳۸۴ مورد بوده، در آذر به ۳۵۵ مورد رسیده و با طی روندی افزایشی در دی به ۴۵۶ مورد تماس تلفنی رسیده است.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که به منظور توسعه خدمات پاسخگویی و ارتباط با ذینفعان، مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری می توانند درخواست خود را از طریق رسانه های مختلف این صندوق از جمله تماس تلفنی با مرکز ۲۵۰۰ یا ارسال پیام صوتی به این مرکز به ویژه در زمان های خارج از ساعات اداری یا ارسال درخواست کتبی از طریق نرم افزار صبااپ و سایت صندوق (بخش ارتباط با ذینفعان) برای کارشناسان ارسال کنند که دریافت پاسخ آن از طریق «کد رهگیری» قابل پیگیری است.

همچنین هنگامی که اپراتور مرکز پاسخگویی اطلاع کافی از پرسش تماس گیرنده نداشته باشد، پرسش به صورت پیام متنی در سامانه ثبت شده و در قالب یک تیکت به لایه دوم که شامل کارشناسان واحدهای مختلف صندوق بازنشستگی است ارجاع می‌شود؛ پس از ثبت پاسخ توسط کارشناسان لایه دوم، پاسخ مربوطه به صورت پیامک برای به شماره همراه تماس گیرنده ارسال می‌شود.

برهمین اساس، پاسخگویی به درخواست خدمت از طریق پیام صوتی مرکز ۲۵۰۰، ثبت درخواست در نرم افزار صبااپ و درگاه خدمات الکترونیک در آبان ۲ هزار و ۸۴۳ مورد (۲ هزار و ۵۸۰ پاسخ)، در آذر سه هزار و ۲۲۰ مورد (پاسخ به تمام موارد) و در دی ۲ هزار و ۷۲۷ مورد (با ۲ هزار و ۵۸۰ پاسخ) انجام شده است.

تلاش مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری بر آن است که با اطلاع‌رسانی هرچه دقیق تر و با استفاده از روش ها و ابزار مختلف، پاسخگویی غیرحضوری و برخط به پرسش‌های بازنشستگان و ذینفعان را افزایش و مراجعه حضوری این افراد به مدیریت‌های استانی را کاهش دهد.

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ هنوز تعداد زیادی از بازنشستگان کارگری موفق به دریافت وام ضروری نشده‌اند.

ایلنا نوشت: بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی ۱۷۷ هزار فقره وام به بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای سال تاکنون  پرداخت شده و با توجه به اینکه مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بارها  در مصاحبه‌های خود اعلام کرده که امسال ۴۰۰ هزار بازنشسته وام ۱۲ میلیون تومانی می‌گیرند  با این حساب در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هزار بازنشسته در نوبت دریافت وام خود هستند.

پیش از این، علی دهقان‌کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) در ارتباط با آخرین آمار پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی گفته بود بنا بر آخرین گزارشی که از کانون بازنشستگان دریافت شده است در کل کشور ۱۷۰ هزار نفر و در تهران بالغ بر ۳۰ هزار نفر وام خود را دریافت کرده‌اند.

از قرار، رقم وام پرداختی ۱۲ میلیون تومان بوده و ثبت نام و پرداخت به سایر بازنشستگان و متقاضیان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها