بازگشت سرمایه‌ها به سمت مس؛

سرمایه‌گذاران به بهبود اقتصادی چین چشم دوخته‌اند

مس روزهای معاملاتی سال جدید میلادی را در روندی افزایشی آغاز کرده و همین موجب بازگشت سرمایه‌ها به بازار این فلز معدنی شده و انتظار می‌رود که بهبود سریع اقتصاد چین پس از یک سال قرنطینه به بهبود تقاضا در این کشور به عنوان بزرگترین خریدار فلزات جهان شناخته می‌شود، تبدیل شود.

سرمایه‌گذاران به بهبود اقتصادی چین چشم دوخته‌اند

 

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو، معاملات سه ماهه مس در بورس فلزات لندن LME هفته گذشته برای نخستین بار از ماه ژوئن به سطح ۹ هزار دلار در هر تن رسید و در حال حاضر حدود ۹هزار و ۱۳۰ دلار معامله می‌شود. قیمت فلز سرخ از ابتدای ژانویه تاکنون ۹.۶ درصد افزایش یافته است.

بازگشت ناگهانی سرمایه‌ها به سمت بازار مس آن هم پس از یک وقفه حدودا یک ساله نشانه آن است که بسیاری بر روی چشم‌انداز آفتابی‌تر مس شرط بندی می‌کنند.

به گفته تحلیل‌گران سیتی، پویایی قابل توجهی در بازار معاملات مس در بورس کالای شیکاگو و همزمان در بازار فلزات لندن جریان دارد.

با این وجود افزایش علاقه سفته بازی به بازار مس برای چندین ماه گذشته مشهود بوده و فعالیت‌های تجاری جهانی نیز نشانه‌هایی از بهبود پس از رکود طولانی را نشان می‌دهد.

هر سه بازار اصلی مس شامل بورس کالای شیکاگو، بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای، شاهد کاهش مداوم حجم و علاقه در بیشتر ماه‌های سال ۲۰۲۱ و نیمه اول سال ۲۰۲۲ بودند.

انقباض بازار مس در حوالی ماه جولای سال ۲۰۲۲ متوقف شد به طوری که هم بازار فلزات لندن و هم بورس کالای شیکاگو رشد ثابتی را در پایان سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ ثبت کردند.

در حالی که حجم معاملات مس در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۱ تنها ۱.۹ درصد کاهش یافت، به نظر می‌رسد بازار مس پس از یک سال بی رونق، بار دیگر به راس رادار سرمایه‌گذاران بازگشته است.

شور و شوق مجدد سرمایه‌گذاران برای چشم‌انداز مس با تصویر تا حدی تاریک کنونی رکود صنعتی در اروپا و کندی شدید اقتصادی در ایالات متحده کاهش می‌یابد.

بانک جهانی هفته گذشته پیش‌بینی رشد جهانی خود را برای سال جاری از ۳ درصد به ۱.۷ درصد کاهش داد که کندترین نرخ رشد اقتصادی خارج از رکودهای ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰، از بازه زمانی سال ۱۹۹۳ تاکنون است.

با این حال، واضح است که بهبود وضعیت بازار مس در درجه اول به دلیل چشم‌انداز بهبود اقتصادی چین است که زیربنای اقداماتی برای احیای بخش دارایی بنیان‌گذار و زیرساخت‌های سبز متمایل به فلزات است.

شایان ذکر است که سیر صعودی مس تا حدودی تحت الشعاع سیر صعودی سنگ آهن قرار گرفته که به دلیل از سرگیری ساخت و ساز املاک در چین جهش صعودی در پیش گرفته است. معاملات آتی سنگ آهن دالیان جمعه گذشته با جهش ۳ درصدی به بالاترین سطح قیمت خود در طول ۱۷ ماه گذشته رسید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها