افزایش 20 درصدی حقوق برای سال 1402 غیرمنصفانه است! حقوق 7 میلیون تومانی با تورم فعلی به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم نیست!

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی نرخ تورم در کشور گفت: افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با نرخ تورم همخوانی نداشته و غیرمنصفانه است.

افزایش 20 درصدی حقوق برای سال 1402 غیرمنصفانه است! حقوق 7 میلیون تومانی با تورم فعلی به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم نیست!

به گزارش مستقل آنلاین؛ به نقل از ایلنا، کاظم دلخوش گفت: افزایش ۴۰ درصدی تورم با افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد همخوانی نداشته و غیرمنصفانه است و مشکلات کارکنان را حل نخواهد کرد. همچنین بازنشستگان به هیچ عنوان در شورای عالی کار نماینده ندارند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی نرخ تورم در کشور گفت: افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با نرخ تورم همخوانی نداشته و غیرمنصفانه است. 

کاظم دلخوش (نماینده مردم صومعه سرا و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس) در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، ۲ بهمن ماه) در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: نکته اول در رابطه با لایحه بودجه این است که نه تنها گزارش عملکرد برنامه به مجلس ارائه نشده بلکه مستحضرید گزارش بودجه سال آتی هم در واقع با تأخیر به مجلس ارائه شده است یعنی ما زمان و فرصت لازم را در این بخش از دست داده‌ایم و این بی‌انضباطی بعد از انقلاب سابقه نداشته است. 

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه موارد متعددی وجود دارد که باید در بودجه سال آتی لحاظ شود، عنوان کرد: ایجاد ثبات در قیمت ها، نرخ ارز، تک نرخی کردن تورم در بودجه سال آتی دیده نشده همچنین دائمی کردن یک سری احکام در این بودجه خلاف آیین نامه است چرا که ماهیت بودجه یک‌ساله است. 

وی با بیان اینکه قیمت فروش نفت در بودجه بشکه‌ای ۸۵ دلار دیده شده بیان کرد: این در حالی است که نفت در شرایط فعلی ۶۸ دلار به فروش می‌رسد؛ این جای سوال دارد که اگر قیمت نفت پایین بیاید، کسری بودجه چگونه باید جبران شود. بنابراین باید مشخص شود چرا این مسأله واقعی دیده نشده است. 

دلخوش اباتری با بیان اینکه ما همانند سال گذشته بودجه را سنتی نوشته ایم، تأکید کرد: از سوی دیگر ما آمده‌ایم قیمت نفت را بالا بردیم بدون اینکه از آینده آن خبر داشته باشیم. 

 

درآمدهای مالیاتی رشد ۴۷ درصدی در بودجه داشته است که باید گفت تأمین این مسأله غیرممکن بوده

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: همچنین نرخ ارز در بودجه ۲۳ هزار تومان ذکر شده در حالی که امروز ارز بالای ۴۰ هزار تومان است. ما به التفاوت نرخ ارز در بازار واقعی که فعلا وجود دارد با ۲۳ هزار تومان درج شده در لایحه، ارز ترجیحی می‌شود که آقایان به آن اشکال وارد می‌کردند. 

وی با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آتی گفت: درآمدهای مالیاتی رشد ۴۷ درصدی در بودجه داشته است که باید گفت تأمین این مسأله غیرممکن بوده و ما نمی‌توانیم همیشه دست در جیب مردم کرده و از کیسه آن‌ها برداریم. 

دلخوش اباتری با اشاره به سیاست دولت در زمینه اجرای طرح‌های ملی در بودجه سال آتی گفت: در این لایحه طرح‌های ملی تبدیل به استانی شده یعنی اختیارات طرح‌های ملی به استان داده شده و این یعنی تزریق قطره چکانی بودجه به طرح‌های ملی در استان‌ها و این یعنی اگر یک طرح ملی ظرف دو سال به اتمام می‌رسید، با این کار این طرح ملی ظرف ۱۰ سال به پایان می‌رسد. 

وی با اشاره به موضوع قیر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: موضوع قیر در بند ک تبصره یک لایحه بودجه درج شده و این مسأله به هیچ وجه شفابخش این موضوع نیست و به نوعی باز همان سرکار گذاشتن است. 

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به موضوع آرد و نان در لایحه بودجه گفت: منابع ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی تمام شده برای کشاورزی و قیمت خرید تضمینی گندم کافی نیست و ما لااقل ۱۳۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم ضمن اینکه ساماندهی آرد در لایحه بودجه به درستی منظور نشده است. به واقع قرار بود میزان قاچاق آرد از ۱۲ میلیون تن به ۸ میلیون تن برسد لذا با این شرایط قاچاق آرد حتما به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید. 

وی تأکید کرد: همچنین افزایش ۴۰ درصدی تورم با افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد همخوانی نداشته و غیرمنصفانه است و مشکلات کارکنان دولت را حل نخواهد کرد. همچنین بازنشستگان به هیچ عنوان در شورای عالی کار نماینده ندارند. 

 

حقوق ۷ میلیون تومانی با تورم فعلی به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم نیست

 

دلخوش افزود: همچنین حقوق ۷ میلیون تومانی با تورم فعلی به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم نبوده و این موضوعات از مسائل مهمی است که باید دقت لازم درباره آن لحاظ شود. همچنین مسئولان گفته‌اند مالیات تولیدکنندگان ۲ درصد کاهش یافته که این جای سوال دارد که آیا زمینه لازم برای اینکه سایر هزینه‌های تولیدکنندگان کاهش یابد فراهم شده یا خیر. 

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در مورد موضوع سم و کود کشاورزی، پول آب و برق کشاورزان تدابیر مناسبی در بودجه سال آتی دیده نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها