تحریم، بیمه باربری را به چالش کشیده است

آمار عملکرد صنعت بیمه در ۸ ماهه اول ۱۴۰۱ از رشد ۸۱ درصدی حق بیمه تولیدی رشته باربری حکایت دارد، در حالی که متوسط رشد حق بیمه تولیدی کل صنعت ۵۷ درصد بوده است.

تحریم، بیمه باربری را به چالش کشیده است

 این رشد چشمگیر، شاید در نگاه اول بسیار مطلوب به نظر برسد، اما نگاهی تخصصی به ماجرا، از چیز دیگری حکایت دارد.

به گزارش روابط عمومی بیمه تعاون به نقل از پایگاه خبری خرد و کلان، خبرنگار این رسانه در این باره و مسائل دیگر حوزه بیمه های باربری، کشتی و هواپیما، با «سهیلا شرفی» مدیر بیمه های باربری، کشتی و هواپیمای شرکت بیمه تعاون به گفت و گو نشسته است؛ جایی که مشخص شد «اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان» چه نتایج مشهودی در بر داشته است.

 

در حالی که کشور با تحریم دست و پنجه نرم می کند و حمل و نقل کالا با مشکلاتی مواجه است، رشد قابل توجه حق بیمه تولیدی رشته باربری در آمار عملکرد صنعت بیمه، ناشی از چیست؟

سه علت را می توان در رشد حق بیمه تولیدی رشته باربری دخیل دانست. بخشی از این رشد، طبیعی و ناشی از عملکرد شرکت ها در فروش بیمه نامه باربری است. بخش دیگر ناشی از روش آمارگیری مربوط به این رشته در شرکت های مختلف است.

برخی شرکت ها، همه آمارهای مربوط به حوزه ترانزیت، باربری، کشتی و هواپیما را در یک فقره متمرکز می کنند، اما در برخی شرکت ها، با قراردادن مدیریت های مجزا، آمار این رشته ها هم تفکیک می شود. از این رو، اختلاف آماری باعث عدم سنجش دقیق حق بیمه تولیدی در این رشته ها می شود.

علت سوم رشد حق بیمه تولیدی این رشته را هم می توان در تغییرات نرخ ارز و آثار تورمی افزایش قیمت کالا ها دانست که سبب افزایش حق بیمه می شود.

 

اگر ارزیابی دقیقی داشته باشیم و این موارد را به درستی تفکیک کنیم، از نظر شما رشد واقعی حق بیمه رشته باربری چقدر بوده است؟

اگر آمار ترانزیت و تغییرات قیمت کالاها را در نظر نگیریم، حداکثر رشد حق بیمه تولیدی در رشته باربری، بیشتر از 20 درصد نخواهد بود که رقمی معقول و منطقی برای این رشته بیمه ای در شرایط کنونی است.

 

در بیمه های باربری، تعداد بیمه نامه های صادره هم می تواند ملاک قرار بگیرد؟

تعداد بیمه نامه صادره در رشته باربری شاخص مناسبی برای ارزیابی نیست، چون این بیمه نامه مانند بیمه نامه های زمانی نیست که یک سال اعتبار داشته باشد. در رشته باربری، بیمه نامه برای یک ارزش مشخص صادر می شود و پس از پایان عملیات حمل و نقل کالا و تعهد بیمه گر خاتمه می یابد. شاید بتوان تعداد پروفرماها و ثبت سفارش ها را برای شمارش مورد استفاده قرار داد، اما در نهایت ارزش کالا یا سرمایه های تحت پوشش بیمه نامه های صادره و حق بیمه تولیدی ملاک مناسبتری برای ارزیابی در این رشته است.

 

آیا برای ایجاد رشد در رشته باربری به نوآوری خاصی نیاز داریم؟

رشته باربری، به لحاظ قدمت مادر همه رشته های بیمه ای در عصر حاضر محسوب می شود است و به دلیل قدمت زیاد، بیشتر ابعاد این رشته شناخته و عملیاتی شده است. رشد بیمه نامه های این رشته متاثر از عوامل خارجی و محیطی است. تحریم های ظالمانه، بر عملکرد این رشته موثر است. عملیات و نحوه انتقال وجه بین کشورها روی این رشته موثر است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که نیاز مشتری سبب نوآوری و تولید محصول متفاوت است که اگر چنین نیازی محیاشود قطعا بیمه نامه و محصول خلاقانه آن نیز برای رفع نیاز مشتری ایجاد می شود.

 

در شرایط کنونی که به هر حال با وجود سختی ها، باز هم بیمه نامه های باربری تا حدودی فروخته می شوند، شرکت های دولتی بیشتر در این حوزه موفق بوده اند یا شرکت های خصوصی؟

در شرایط کنونی وضعیت فعالیت شرکت های خصوصی بهتر از شرکت های دولتی و یا شبه دولتی است، اما به طور کلی شرایط تحریم، همه شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است.

 

در حوزه بیمه کشتی و هواپیما هم همین شرایط حاکم است؟

بله، مالکان کشتی هایی که می خواهند به ایران بیایند، وارد محدوده تحریمی می شوند. به طور کلی تمایل عمومی برای نقل و انتقالات در سطح بین المللی کاهش یافته و بیمه نامه ها را هم تحت تاثیر قرار داده است.

 

در بیمه تعاون شرایط چگونه است؟

در بیمه تعاون اقداماتی به منظور بهبود وضعیت انجام داده ایم که به دلیل حفظ استراتژی های سازمانی قابل بیان نیست. در حوزه بیمه باربری، کشتی و هواپیما، بازارهای جدیدی اضافه کرده ایم. ما سعی کرده ایم به جای این که به سهم محدود کنونی بازار بیمه اکتفا کنیم، وارد بازارهای دیگری شویم و از این محل هم درآمد خوبی داریم.

 

در بخش بین المللی هم با وجود همین تحریم ها، بیمه تعاون به عنوان یک بیمه گر خوشنام شناخته می شود.

بیمه تعاون در این رشته ها بر اساس استراتژی های سازمانی خود ، صرفا بر تولید حق بیمه تمرکز ندارد بلکه بر تولید حق بیمه و سودآوری و جلب رضایت مشتریان متمرکز است . پرداخت سریع خسارت برای بیمه تعاون یک اصل مهم است. همین عوامل هم باعث شده است که رشد حق بیمه تولیدی این رشته ها در شرکت بیمه تعاون، نسبت به متوسط صنعت بیشتر باشد.

 

آیا سرمایه ای در کشور هست که تحت پوشش بیمه کشتی، باربری و هواپیما نباشد؟

طبق ماده 70 قانون بیمه بیمه نامه کالای وارداتی ، باید اجبارا از یک بیمه گر ایرانی تهیه شود . در بخش صادرات صادرکنندگان ایرانی عمدتا تلاش می کنند هزینه ها را کاهش دهد و از این رو اغلب تهیه بیمه نامه را بر اساس نوع خرید و فروش به عهده خریدار خارجی می گذارد و چون اجباری در این بخش وجود ندارد ، بیمه نامه ای تهیه نمی کنند یا با پوشش های حداقل با توجه به انتخاب خود تهیه می نماید در بخش داخلی نیز اجباری برای صاحب کالا در تهیه بیمه نامه باربری داخلی وجود ندارد و اغلب صاحبین کالا به بیمه نامه های تهیه شده توسط متصدیان حمل و نقل اکتفا می کنند که البته در موارد فوق نیاز برای تهیه بیمه وجود دارد لیکن چون اجباری نیست تهیه نمی شود . این نشان می دهد که فرهنگ بیمه در کشور ما نیازمند رشد است.

 

نرخ وقوع خسارت در رشته باربری چقدر است؟

در بخش واردات و صادرات، تعداد خسارت کمتر است، ولی شدت آن بالاست. عمده خسارات زمانی رخ می دهد که کالا از گمرک خارج شده و وارد چرخه حمل و نقل جاده ای می شود. استانداردهای حمل کالا توسط کشتی و هواپیما در بخش بین المللی، بسیار بالا و متفاوت با جاده است، اما در بخش حمل و نقل جاده ای، استانداردها نیاز به بهبود دارند بطور مثال تنوع کالا و انطباق وسیله حمل با کالا، باید در فرایند حمل رعایت شود، که در اغلب مواقع مورد توجه واقع نمی شود . همین عوامل باعث بروز خسارت هایی می شود که در نهایت پرداخت آن بر عهده شرکت بیمه گر است. شرکت های بیمه نیز حداکثر تلاش برای پرداخت خسارت مطابق بیمه نامه صادره و ضوابط بیمه گری را دارند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها