معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد:

سودآوری حداکثری، در اولویت نخست

عملکرد شرکت‌های تولیدی علاوه بر تولید حداکثری و ثبت رکوردهای تولید، در راستای سودآوری و کاهش‌هزینه است و تولید به همراه سودآوری مانند دو بال یک پرنده است و تولیدکننده را به سرمنزل مقصود می‌رسانند.

 سودآوری حداکثری، در اولویت نخست

فولاد هرمزگان در دو سه سال اخیر توانست با اتخاذ تدابیری همچون تأمین مواد اولیه به‌صورت پایدار، تولید با حداکثر توان اسمی، کاهش هزینه‌ها، عرضه محصولات باکیفیت به بازارهای داخلی و صادراتی، کاهش متوسط عیوب تختال، بومی‌سازی و کاهش خریدهای خارجی و راندمان بالای خطوط تولید، به یکی از سودآورترین تولیدکنندگان فولاد در کشور تبدیل شود. به‌مناسبت یازدهمین سالگرد افتتاحیه شرکت گفت‌وگویی با مصطفی متقی، معاون مالی و اقتصادی انجام شده است که متن آن در ادامه می‌آید.

در مورد عوامل تأثیرگذار بر سودسازی شرکت‌های فولادی توضیحاتی را بفرمایید.

از موارد تأثیرگذار بر سودسازی شرکت‌های فولادی می‌توان به قیمت جهانی شمش فولاد و نرخ ارز و افزایش نرخ حامل‌های انرژی و کمبود آن اشاره کرد که تأثیر مستقیمی بر میزان تولید و نرخ فروش و بهای تمام‌شده این شرکت‌ها خواهد داشت. در شرکت فولاد هرمزگان مانند هر بنگاه اقتصادی دیگری سودآوری حداکثری، در اولویت نخست قرار دارد و در این راستا افزایش نرخ ارز به‌طور مستقیم برروی افزایش صادرات تأثیر بسزایی دارد و کل فروش و سودآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی بدون در نظر گرفتن استراتژی فروش صادراتی می‌تواند اکثر شرکت‌های فولادی را به زیان‌ده بودن تبدیل نماید که سازمان بورس می‌تواند در این زمینه آینده‌پژوهی کرده و گزارش‌های خاصی را در زمینه‌هایی همچون افزایش نرخ ارز و استراتژی فروش صادراتی، افزایش قیمت و کمبود حامل‌های انرژی و تأثیر مستقیم بر تولید و استهلاک تجهیزات تهیه کند.

یکی از چالش‌هایی که تولیدکنندگان فولادی در این سال‌ها با آن روبرو هستند قطعی گاز در زمستان است. تحلیل شما در مورد اثرات سوء این مسئله بر اقتصاد کشور و تولیدکنندگان چیست؟

واحدهایی که در روند تولید از سوخت‌های زغال‌سنگ و یا کوره‌های قوس استفاده می‌کنند؛ کمتر از قطعی گاز تأثیر می‌پذیرند، ولی درمجموع باید توجه داشت که قطعی گاز برای صنعت فولاد یک چالش بزرگ به‌حساب می‌آید و قطعی گاز واحدها، روند تولید فولاد کشور را دچار آسیب‌های جدی می‌کند. ایجاد مشکل برای تولید آهن اسفنجی و فولاد علاوه بر این‌که باعث به هم خوردن تعادل بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها می‌شود، سبب مشکلات زیادی برای تعهدات فولادسازان می‌شود.

اگر مسئولین کشوری بتوانند مشکلات قطعی گاز صنایع را در فولاد مرتفع سازند، هم به ارزآوری کشور در این شرایط تحریم کمک به‌سزایی کرده‌اند و هم به اقتصاد کشور کمک شده است.

در مورد چالش تأمین مالی شرکت‌های فولادسازی نظر خود را بیان کنید.

صنعت فولاد جزو صنایع پرهزینه و سرمایه‌بر به‌شمار می‌رود که در چرخه تولید نیازمند منابع مالی قابل‌توجه و کافی است. بهای سنگین مواد اولیه، طول دوره تولید و عرضه محصول و زمان لازم جهت واریز و برگشت بهای محصولات همگی از عوامل تأثیرگذار بر نیاز تولیدکننده فولاد به نقدینگی محسوب می‌شود. روش‌های مختلفی ازجمله حمایت بانکی، حضور در بازار سرمایه، اوراق قرضه، ال‌سی داخلی و فروش سلف و … ازجمله روش‌هایی به‌شمار می‌روند که واحدهای فولادی از طریق آن‌ها می‌توانند گردش مالی خود را تأمین کنند. اما در این میان حمایت خود زنجیره فولاد به‌صورت مرحله‌به‌مرحله از صنایع پایین‌دست، می‌تواند بیش‌ازپیش به تأمین مالی واحدها در این زنجیره کمک کند.

یکی از پیشنهادات قبال ارائه این است که سازمان بورس اوراق‌بهادار، با ایجاد فرهنگ و بستر مناسب سهامداران (چه حقیقی و چه حقوقی) را ترغیب به عدم تقسیم سود بالا در مجامع نمایند و از شرکت‌ها در خصوص عدم تقسیم سود برنامه‌های توسعه بخواهند تا این حجم نقدینگی به پروسه سرمایه‌گذاری برگردد و به ارزش سهام شرکت‌ها اضافه شود.

با توجه به تأکید بر تولید دانش‌بنیان در سال جاری، سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های روز دنیا را تا چه حد برای شرکت‌هایی همچون شرکت فولاد هرمزگان ضروری می‌دانید؟

پایش مستمر محیط تکنولوژی از سوی سازمان‌ها امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است و سازمان‌هایی موفق به تداوم فعالیت تجاری خود خواهند بود که بتوانند با ارزیابی مستمر محیط تکنولوژیک خارج از سازمان و به‌روزآوری تکنولوژی‌های موجود، همچنان در عرصه رقابت باقی‌مانده و رشد و بقای خود را تضمین کنند. شرکت‌های فولادی مانند فولاد هرمزگان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای حفظ قابلیت رقابت خود باید همواره با کمک دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، محیط تکنولوژی حوزه خود را رصد و نسبت به به‌روزآوری آن برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها