پیشروی در بازدهی گروه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات فراتر از بازار

سهام شرکت توسعه معادن و فلزات یکی از سهم‌هایی است که بازدهی آن در مدت اخیر از بازدهی صنعت مربوطه و حتی شاخص بورس بالاتر بوده است.

پیشروی در بازدهی گروه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات فراتر از بازار

 

در بازه زمانی کوتاه مدت یک ماهه، «ومعادن» بازدهی جالب توجه ۲۰ درصدی را عاید سهامداران و همراه خود کرده است؛ این در حالی است که بازدهی صنعت استخراج کانه‌های فلزی، ۱۷ درصد بوده و شاخص کل بورس تهران در یک ماهه اخیر رشد ۱۶ درصدی داشته است.

در چند روز اخیر که بازار سرمایه هم گام با دلار استارت رشد خود را زده، روند صعودی این سهم سرعت گرفته و در مدتی کوتاه از قیمت ۴۵۰ تومان، هم اکنون به ۵۵۰ تومان نزدیک شده است و انتظارات از تداوم رشد قیمت آن حکایت می‌کند.

از منظر نسبت P/E این سهم نسبت به گروه خود وضعیت بهتری دارد؛ P/E ومعادن در حال حاضر حدود ۷.۵ است و P/E گروه بیش از ۸.۴ است. بنابراین، اگر ملاک معامله سهام را نسبت P/E قرار بدهیم، در گروه استخراج کانه‌های فلزی «ومعادن» می‌تواند یکی از گزینه‌های اول خرید باشد.

از این نکته نیز نباید غافل شد که این سهم جزو سهام بنیادی بازار سرمایه به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و سهامداران با سابقه بازار سرمایه، همیشه نیم نگاهی به آن دارند. به همین جهت است که در بازه زمانی بلندمدت هیچ گاه سهامداران خود را متضرر نکرده و حتی در روزهای سرخ و منفی بازار روند سهم متعادل و آرام بوده و دچار جوزدگی نشده و هیجان بر معاملات آن غلبه نکرده است.

در حال حاضر، ارزش بازار شرکت توسعه معادن و فلزات بالغ بر ۱۰۳ هزار میلیارد تومان است که از سقف تاریخی خود فاصله چندانی ندارد؛ جایی که در بیستمین روز مرداد ماه سال ۱۳۹۹ ارزش این شرکت از ۱۱۲ هزار میلیارد تومان فراتر رفته بود. در واقع، این موضوع نشان می‌دهد در دو سال اخیر که بازار سرمایه روزهای سخت و بی رمقی را سپری می‌کرده و روز به روز سهامداران شاهد آب رفتن سرمایه خود بودند، «ومعادن» پا پس نکشیده و توانسته سرمایه سهامداران خود را حفظ کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خالص ارزش دارایی‌های این شرکت بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان (به ازای هر سهم ۷۸۱ تومان) است. بنابراین با توجه به قیمت کنونی سهام آن، نسبت P/NAV ومعادن حدود ۶۸ درصد است و می‌توان فضای رشد بیشتری برای این سهم قائل بود.

در واقع، سرمایه‌گذاران و سهامدارانی به سمت «ومعادن» کشیده می‌شوند که نگاه بلندمدت به معاملات سهام خود دارند و در مقابل، عملکرد این سهم نیز به گونه‌ای است که ضمن آن که سهامداران خود را از مخاطرات بازار سرمایه حفظ می‌کند، بازدهی مورد انتظار آن‌ها را نیز عایدشان می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها