گفتگوی مستقل با علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بحث جدید میان مجلس و دولت؛ اول بودجه ارائه شود یا برنامه هفتم؟

شهبازی می‌گوید: دولت به نظر نهایی نرسیده که بودجه را به مجلس بدهد. اختلافاتی نیز در این بین وجود دارد که اول بودجه ارائه شود یا برنامه هفتم و این بحث نیز در عدم ارسال بودجه به مجلس توسط دولت بی‌تاثیر نبوده است.

بحث جدید میان مجلس و دولت؛ اول بودجه ارائه شود یا برنامه هفتم؟

امیرحسین جعفری

ضعف اقتصادی یکی از انتقادات اصلی و جدی به دولت رئیسی است زیرا افکار عمومی بر این باور است که دولت او تخصص چندانی در مواجهه با بحران‌های اقتصادی ندارد و عملکرد دولت تا به اینجای کار از جراحی اقتصادی گرفته تا اداره کشور بدون برجام، همه و همه فشارهای بی‌سابقه‌ای را بر طبقات متوسط و فرودست جامعه وارد کرده است. به این ترتیب نه تنها رضایت مردم نسبت به شعار‌های دولت جلب نشده بلکه فشارها موجب افزایش نارضایتی‌های پنهان در زیر پوست جامعه نیز شده است.

در حوزه اقتصاد یکی از راه‌های سنجش دولت توسط مردم نحوه‌ی برخورد دولت و مجلس با بودجه است. به احتمال زیاد بودجه سال ۱۴۰۲ با کسری قابل توجهی مواجه است و عدم ثبات قیمت دلار در تعیین قیمت آن برای بودجه، با توجه به افزایش روزانه قیمت ارز و در کنار فشار تحریم‌های نفتی و گازی شرایط را سخت و پیچیده کرده است. دولت رئیسی در این بین چاره‌ای جز تامین بودجه، از طریق مردم و با دریافت مالیات ندارد. اگرچه دولت مدعی است که در حوزه مالیات سراغ فراریان این عرصه رفته و فشار مضاعفی بر مردم وارد نخواهد شد.

به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با علیرضا شهبازی نماینده نهاوند و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در ادامه مشروح آنرا می‌خوانیم:

در مورد بودجه سال آینده اخبار نگران کننده‌ای از جمله کسری بودجه نزدیک به سیصد هزار میلیارد تومان به گوش می‌رسد؛ بودجه سال آینده در چه وضعیتی است و این اخبار تا چه حد درست است؟

در مورد ارقام نظراتی هست اما ما در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معقتدیم کسری بودجه جدی برای سال آینده نداریم.

ولی دولت در پرداخت یارانه‌ها بیشتر از حد مشخص پرداختی داشته است و اختلاف نظر روی تبصره ۱۴ است. ولی اگر درآمدهای دولت بخصوص در فروش اموال محقق شود مشکلی در بودجه سال آینده نخواهیم داشت.

رقم کسری بودجه دقیقا چقدر است و این کسری ناشی از کدام اقدام دولت است؟

بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان متغیر است و بین کمیسیون برنامه مجلس و سازمان برنامه و بودجه اختلاف وجود دارد که در مبلغ یارانه‌ها چگونه به توافق برسند. چون دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است که بالاتر از حجم معین بوده است.

 دولت برای بودجه سال آینده چه رقمی را در نظر گرفته است و تا چه حد شاهد افزایش بودجه خواهیم بود؟

تاکنون متاسفانه این عدد و رقم و نظر را به مجلس نداده‌اند و باید هم تا هفته گذشته دولت بودجه را به مجلس ارائه می‌کرد اما از برنامه زمانی عقب افتاده‌اند. البته امیدواریم زودتر به وعده خود عمل کنند و بودجه به مجلس ارائه شود.

دولت در نظر دارد که از چه بخشی عمده بودجه خود را تامین کند؟ نفت در کدام اولویت دولت برای تامین بودجه قرار دارد؟

بیشتر در حوزه مالیات قرار است که بودجه را تامین کنند. البته خوشبختانه وصول مالیا‌ها خوب بوده است و طبق پیش‌بینی‌ها حرکت کرده‌اند. بخش دوم تامین بودجه فروش اموال و دارایی‌هاست و وزیر اقتصاد در حوزه‌های مختلف از جمله بانک‌ها برنامه دارد که دارایی‌های دولتی واگذار شود و همینطور بر فروش نفت و فرآورده‌های گاز تمرکز سوم دولت برای تامین بودجه است.

با این وجود مهم‌ترین چالش بودجه ۱۴۰۲ در کدام بخش است؟

مهم‌ترین مسئله بحث فشار تحریم‌ها بر روی فروش نفت است اما درباره مالیات، تقریبا پیش‌بینی‌های مجلس و دولت تحقق یافته و شاهد وصول مالیات‌ها و کاهش فرار مالیاتی هستیم. اما در فروش امول و دارایی‌ها مسئله این است که دولت موفق باشد یا خیر! این چالش وجود دارد که دولت چه رفتاری در زمینه فروش اموال خود نشان دهد.

مسئله عدم ثبات قیمت دلار در بودجه سال آینده نیز یکی دیگر از حاشیه‌های بودجه است، این خبر مبنی بر درنظر گرفتن دلار ۲۳ تا ۲۷ هزار تومانی برای بودجه سال آینده تا چه حد درست است؟ آیا عدم ثبات دلار، بودجه سال آینده را نیز دچار بحران می‌کند؟

الان مشخص نیست و این‌ها همه برآوردهاست که می‌گویند دلار در بودجه چقدر است تا زمانی‌که دولت به مجلس بودجه را ارائه ندهد هیچ چیز معلوم نیست.

دولت نیز به نظر نهایی نرسیده که بودجه را به مجلس بدهد. اختلافاتی نیز در این بین وجود دارد که اول بودجه ارائه شود یا برنامه هفتم و این بحث نیز در عدم ارسال بودجه به مجلس توسط دولت بی‌تاثیر نبوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها