مدیر اقتصادی ایمپاسکو در نشست شبکه خبر سیما اعلام کرد:

ایمیدرو و ایمپاسکو، پس از واگذاری ها، جزو 10 شرکت بالاترین واریز سود به بودجه کشور شدند

مدیر اقتصادی ایمپاسکو اعلام کرد: ایمیدرو و ایمپاسکو، پس از واگذاری شرکت ها به راهبر، جزو 10 شرکت بالاترین واریز سود به بودجه کشور شدند.

ایمیدرو و ایمپاسکو، پس از واگذاری ها، جزو 10 شرکت بالاترین واریز سود به بودجه کشور شدند

 

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، محمدرضا کریمی در نشست «میز اقتصاد» شبکه خبر ضمن بیان این مطلب گفت: کل واگذاری های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تاکنون، 75 مورد است. سودهای واریز شده از این واگذاری ها به بودجه کشور، موجب شد تا جزو 10 شرکت نخست شویم.

وی ادامه داد: این در حالی است که چنین اتفاقی طی سال 95 (قبل از واگذاری) و پیش از آن رخ نداده است.

مدیر اقتصادی ایمپاسکو با بیان اینکه خوشبختانه برخی منتقدان، با روش واگذاری ها مخالفتی ندارند، گفت: توسعه شرکت های واگذار شده به روش راهبری قابل مقایسه با قبل نیست و بدون تردید، این نوع واگذاری از نظر نیروی انسانی، سودهای بالقوه، بنگاه داری و نظارت، نسبت به روش های مرسوم اصل 44 قانون اساسی، به مراتب بهتر است.

تغییر محسوس شاخص ها در شرکت های واگذار شده

کریمی با اشاره به دیدگاه منتقدان مبنی بر حاصل نشدن اهداف مورد نظر در واگذاری ها شرکت ها به راهبر، گفت: در این زمینه، تغییرات محسوس حاصل شده در 5 شاخص شامل درآمد، سود، زیان، میزان تولید و میزان جذب نیروی انسانی قابل بررسی است. به عنوان مثال، درآمد مجتمع فروکروم جغتای، قبل از واگذاری، 51 میلیارد تومان بود و الان به 184 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: سود این شرکت قبل از واگذاری، 5 میلیارد تومان و اکنون 176 میلیارد تومان است. همچنین تعداد نیروی انسانی از 134 نفر به 385 نفر رسیده است. به گفته کریمی، در این مجتمع، 2 طرح توسعه ای شامل سیلیکون متال با حداقل 700 میلیارد تومان و طرح جدایش سرباره با 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری اجرا شده است.

مدیر اقتصادی ایمپاسکو با اشاره به تغییرات حاصل شده در مجتمع فسفات اسفوردی پس از واگذاری تصریح کرد: درآمد این مجتمع قبل از واگذاری، 9 میلیارد تومان بود و اکنون به 17 میلیارد تومان رسیده است. همچنین، این مجتمع قبل از واگذاری، 2 میلیارد و 300 میلیون تومان ضرر داشت اما اکنون 13.5 میلیارد تومان سود دارد.

وی ادامه داد: تعداد نیروی انسانی مجتمع فسفات اسفوردی قبل از واگذاری، 173 بود و در حال حاضر به 210 نفر رسیده است. ممکن است بعضی شرکت ها در برخی شاخص ها رشد داشته باشند و در برخی بخش ها، ضعیف باشند. ما بر آنها نظارت می کنیم.

کریمی با اشاره به اینکه گفته می شود روند واگذاری برای دولت اقتصادی باشد و برای بخش خصوصی اقتصادی نیست، یک ایراد فنی اقتصادی است، اذعان کرد: مگر می شود بگوییم کاری را دولت انجام دهد اقتصادی نباشد اما بخش خصوصی آن را اقتصادی کند؟ همه این ها براساس برنامه زمان بندی و نظارت است.

وی ادامه داد: هر طرح دارای یک لایحه تاخیرات است که همکاران آن را بررسی می کنند. مثلا، براساس برخی شرایط خاص مثل کرونا و غیره، یک سال برنامه زمان بندی تاخیر می دهند اما چنانچه طبق برنامه زمان بندی هر کدام از سرمایه گذاران در روند تولید و برنامه های اجرایی کنند، اخطار می دهیم و نسبت به فسخ قرارداد نیز اقدام می کنیم.

شروط تمدید قراردادهای واگذاری

مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اعلام کرد: قوانین اصل 44 دارای یکسری زیرمجموعه است. در بند (ت) ماده 35 قانون رفع موانع تولید آمده است؛ شرکت های دولتی و معادن پس از اخذ گواهی کشف می بایست اقدام به واگذاری از طریق استخراج و فروش کنند.

محمدرضا کریمی با بیان اینکه در اسناد جذب سرمایه گذاری های انجام شده چند نکته برجسته است، افزود: در این اسناد شروطی وجود دارد که قراردادهای به صورت بلندمدت با شروطی قابل تمدید است(به درخواست متقاضی و نه تایید دولت). وی ادامه داد: به این صورت که اگر شرایط اسناد رعایت شده باشد می توان از این طریق برای سرمایه گذار انگیزه ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: به طور کلی در فرایندهای واگذاری، انتهای قراردهای بلند مدت(مثلا 10 تا 15 سال)، اگر به تعهدات عمل شود با درخواست متقاضی، (قرارداد) تمدید می شود.

5تیپ قراردادی

کریمی با اشاره به مدل های واگذاری معادن و صنایع معدنی اظهار داشت: ایمیدرو بر اساس بند ت ماده 35 قانون رفع موانع تولید و مباحث مرتبط با آن در اصل 44 قانون اساسی و نیز قوانین بودجه، نسبت به واگذاری معادن و صنایع معدنی بر اساس 5 تیپ قراردادی اقدام کرده است.

وی ادامه داد: تیپ راهبری، سرمایه گذاری، استخراج و فروش، تشکیل شرکت مشترک، تامین مواد اولیه و تضمین خرید محصول جزو قراردادهایی است که با بخش خصوصی منعقد می شود.

کریمی یادآور شد: هر کدام از روش ها بر اساس نوع ماده معدنی و ارزش افزوده آن، ذخایر و تکنولوژی و... مورد استفاده قرار می گیرد که همه موارد منطبق بر قانون بوده است.

مدیر اقتصادی ایمپاسکو تاکید کرد: این روش ها مزیت هایی دارد که در مقالات داخل و حتی جهانی هم مورد اشاره قرار گرفته است. از سوی دیگر این تیپ های قراردادی بی او او، بی او تی و ... به بیانی فقط پیمان مدیریتی نیست بلکه روش ها، -با تجربیاتی که از قبل وجود داشته- در کنار هم قرار گرفته اند.-

به گفته وی، نکته برجسته این روش ها این است که دولت و شرکت های دولتی از سودهای بالقوه در این روش ها استفاده می کنند.

نظارت؛ نکته کلیدی این قراردادها

کریمی یادآور شد: پیشتر فقط معادن یا صنایعی واگذار و ریالی دریافت می شد اما پس از آن هیچ گونه نظارتی وجود نداشت اما اکنون این نظارت ها به عنوان نکته ای کلیدی در روش های فعلی وجود دارد.

وی یادآور شد: در معادنی که بهره بردار داریم دستگاه نظارتی بر اساس پیشرفت کار انجام شده و نوع کار، فعالیت خود را انجام می دهد.

مدیر اقتصادی ایمپاسکو در پایان این برنامه، تاکید کرد: به منظور روشن شدن ابعاد موضوع و اثرات این نوع واگذاری ها، صدا و سیما می تواند با حضور در این مجتمع ها، از نزدیک نسبت به عملکرد آن واحدها، گزارش تهیه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها