راهبر مجتمع اعلام کرد:

رشد اشتغال، استخراج، تولید و اجرای طرح های توسعه در پتاس خور و بیابانک

راهبر مجتمع پتاس خور و بیابانک اعلام کرد: این مجتمع پس از واگذاری به روش راهبری، با افزایش استخراج، تولید و اجرای طرح های توسعه ای مواجه بوده است.

رشد اشتغال، استخراج، تولید و اجرای طرح های توسعه در پتاس خور و بیابانک

 

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مرتضی عزیزی، ضمن بیان این مطلب گفت: در ابتدای دوره واگذاری به دلیل وجود تحریم‌های کشورهای غربی، ذخیره کلکتور فرآیند فلوتاسیون کارخانه پتاس -که به‌صورت انحصاری توسط شرکت آکزونوبل سوئد ساخته می‌شد، رو به اتمام بود و امکان واردات آن وجود نداشت. به‌نحوی‌که در مدت کوتاهی پس از شروع به کار این شرکت، موجودی انبار، مصرف و حتی موجب تعطیلی خط تولید کارخانه پتاس شد.

وی ادامه داد: با تلاش متخصصان مجتمع و با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی، موفق به بومی‌سازی این ماده استراتژیک شدیم و در حال حاضر، بی‌نیاز از واردات این ماده هستیم.

تکمیل برنامه تعمیرات اساسی

راهبر مجتمع پتاس خور و بیابانک بیان داشت: پس از استقرار شرکت فسفات کارون، مهندسی معکوس و بومی‌سازی، بسیاری از لوازم ‌یدکی های‌تک، یک برنامه مدون تعمیرات اساسی تجهیزات بخش معدن و کارخانه که توسط کارشناسان مجتمع در حال انجام بود، تکمیل و پس از آن هم برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفته است.

رشد 45 درصدی تولید در سال 1400

راهبر مجتمع پتاس خور و بیابانک با بیان اینکه طبق برنامه بلندمدت مندرج در قرارداد راهبری، این شرکت موظف به افزایش ظرفیت سالانه به 100 هزار تن تا سال 1406 است، گفت: در این راستا طی 3 سال گذشته، راهبر فراتر از تعهدات قراردادی نسبت به تولید محصول اقدام کرده و این مهم باعث افزایش حق السهم و درآمد دولت از محل فروش محصولات تولیدی مجتمع شده است.

وی ادامه داد: به رغم تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های مصرف برق در فصل تابستان، این مجتمع طی سال 1400 با تولید 37 هزار تن کلرید پتاسیم، رشد 45 درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ را ثبت کرد.

اجرای 7 طرح توسعه ای

عزیزی با اشاره به اجرای 7 طرح توسعه ای پس از واگذاری مجتمع پتاس خور و بیابانک به راهبر، گفت: این طرح ها شامل «گسترش پلایای خور و بیابانک»، «طرح بهره‌برداری از معدن ترود»، «افزایش ظرفیت تولید کارنالیت»، «افزایش ظرفیت و بهره‌وری تولید»، «تولید کودهای ترکیبی (NPK)»، «طرح‌های گردشگری» و نیز طرح «افزایش ماشین‌آلات معدنی و صنعتی مورد نیاز» است.

وی ادامه داد: مجموع سرمایه گذاری پیش بینی شده حدود 40 هزار میلیارد ریال است که از این میزان، تاکنون حدود 3 هزار و 100 میلیارد ریال محقق شده است.

عزیزی تاکید کرد: میزان اشتغال این واحد تولیدی در ابتدای واگذاری مجتمع پتاس به بخش خصوصی، حدود 280 نفر بوده که با توسعه فعالیت‌ها از زمان استقرار راهبر، این رقم به 370 نفر افزایش یافته است. همچنین، 100 نفر به اشتغال غیرمستقیم پیمانکاران مجتمع افزوده شده است.

ایجاد تشکیک در واگذاری ها؛ ناشی از نبود اطلاعات کافی

عزیزی درباره ادعا و تخریب برخی افراد مبنی بر وجود اشکالات فراوان در واگذاری به روش راهبری، اظهار داشت: به نظر می‌آید روال واگذاری به روش راهبری آن گونه که باید برای افکار عمومی و حتی کارکنان واحدهای واگذارشده تببین نشده و ایجاد تشکیک برخی افراد برای عموم در مورد روش واگذاری راهبری بیشتر ناشی از نبود اطلاعات کافی آنهاست.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه، انجام امورات اجرایی مجتمع پتاس خور و بیابانک تا اوایل سال 98 بر عهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بود. پس از آن، با توجه به تکالیف و الزامات قانونی و در راستای عمل به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و همچنین اجرای بند «ت» ماده 35 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به شرکت فرآورده‌های فسفات کارون واگذار شد.

راهبر مجتمع پتاس خور و بیابانک اذعان کرد: ایمیدرو به عنوان نماینده دولت به‌منظور استفاده از توان مالی و مدیریتی بخش خصوصی، این مجتمع را طی قراردادی 25 ساله به‌صورت پیمان مدیریت به شرکت خصوصی واگذار کرد.

وی یادآور شد: این در حالی است که مالکیت مدیریت این مجتمع به صورت 100 درصدی در اختیار دولت است.

وی افزود: شرکت مذکور، علاوه بر راهبری امورات اجرایی، سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنایع پایین‌دستی باارزش افزوده بالا، ظرفیت تولید پتاس در این مجتمع تا سال 1406 به 100 هزار تن در سال افزایش خواهد داد. در واقع مجتمع پتاس به‌صورت اجاره در اختیار بخش خصوصی قرارگرفته و بدون تحمیل هرگونه بار مالی جدید برای دولت، این شرکت موظف به فعالیت در بخش جاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای مجتمع شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها