اخبار مهم حقوق بازنشستگان در دومین هفته مهر 1401/ از تاخیر در پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان تا نحوه پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان

سازمان تامین اجتماعی ۳.۶ میلیون بازنشسته دارد. در مصوبه جدید، حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت. براین اساس ۱.۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی ۵ ماه مابه التفاوت طلبکار هستند.

اخبار مهم حقوق بازنشستگان در دومین هفته مهر 1401/ از تاخیر در پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان تا نحوه پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان

به گزارش مستقل آنلاین؛ دیده‌بان ایران نوشت :بر اساس گزارش‌ها، افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان که قرار بود از شهریور ماه اعمال شود انجام نشده و اکثریت این افراد، همان عدد ماه قبل خود را دریافت کرده‌اند. موضوعی که یک عضو پارلمان نیز در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران به آن اشاره کرده و از عدم انجام تعهدات سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرده است.

سازمان تامین اجتماعی ۳.۶ میلیون بازنشسته دارد. در مصوبه جدید، حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت. براین اساس ۱.۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی ۵ ماه مابه التفاوت طلبکار هستند.

این سازمان قبلا افزایش ۱۰ درصدی حقوق به اضافه مبلغ ۶۵۰ هزار تومان را مطابق آنچه دولت ابلاغ کرده بود که اجرا کرد ولی پس از آن قرار شد افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان از شهریور ماه برای تمام بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی لحاظ شود.

بیست‌و سوم مرداد اعلام شد سازمان‌های امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در پیشنهادی مشترک، افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارائه کرده‌اند. در توجیه این پیشنهاد گفته شد که هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری و ارتقای قدرت خرید آنهاست. قرار است مجددا حقوق افراد مشمول، افزایش یابد.

قرار بود افزایش حقوق بازنشستگان از شهریور اعمال شود

در همین رابطه ولی اسماعیلی، نائب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیمات لازم در این زمینه در هیئت مربوطه اتخاذ شده و احکام افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح از سوی سازمان تامین اجتماعی صادر شده است.

وی افزود: قرار بود افزایش حقوق‌ها از شهریور ماه اعمال شود ولی گویا خلف وعده کرده‌اند و افزایش حقوق بازنشستگان از مهرماه اعمال و معوقات آنها نیز به حسابشان واریز خواهد شد.

نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: حقوق بازنشستگان سایر سطوح(غیر حداقل بگیران) در ماه آینده مطابق احکام صادره ،با افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان مطابق قانون شورای عالی کار پرداخت خواهد شد.

پیشتر میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته بود احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی صادر شده و از ۲۰ شهریور پرداخت حقوق این افراد بر اساس افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان اعمال می‌شود.

وی درباره پرداخت معوقات بازنشستگان عنوان کرده بود، برای معوقات فروردین تا اول شهریور، یعنی پنج ماه، برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ این احتمال وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی همزمان با پرداخت مستمری مهرماه، مابه التفاوت فروردین ماه را نیز پرداخت کند. به نظر می‌رسد در ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن تکرار خواهد شد و بدین ترتیب مابه‌التفاوت مربوط به افزایش مستمری‌های ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نیز تا پیش از فرارسیدن ماه اسفند و موعد پرداخت عیدی پایان سال پرداخت خواهد شد./ خبرآنلاین

 

مبلغ دقیق مانده حقوق بازنشستگان پس از افزایش 38 درصدی

به گزارش مستقل آنلاین؛ بازنشستگان کارگری خواستار روشن شدن زمان پرداخت مطالبات پنج ماهه خود هستند.

حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح در شهریور براساس مصوبه شورایعالی کار پرداخت شد: ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت.

این بازنشستگان پنج ماه ابتدای سال را با ده درصد افزایش حقوق سر کرده بودند و حالا باید مابه التفاوت این ماه‌ها را دریافت کنند اما مساله اصلی این است: این پرداخت کی و چگونه صورت می‌گیرد.

در روزهای ابتدای شهریورماه، مقامات سازمان تامین اجتماعی پس از ابلاغ مصوبه شورایعالی کار، از برگزاری نشست‌هایی با نمایندگان بازنشستگان و مشخص شدن زمانبندی پرداخت معوقات در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر دادند؛ به طور مشخص در روزهای ابتدای شهریور، موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) گفت «قرار است از دولت سهام دریافت کنیم و از این طریق منابع نقدی فراهم می‌شود؛ به زودی زمان پرداخت مابه التفاوت پنج ماهه بازنشستگان سایر سطوح را اعلام می‌کنیم.»

حالا به نیمه مهرماه نزدیک می‌شویم و هنوز از جدول پرداخت مابه التفاوت‌ها و زمانبندی این پرداخت رونمایی نشده است؛ قرار است چه اتفاقی بیفتد و بازنشستگان چه انتظاری دارند؟

قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

در پاسخ به سوال اول، اعضای کانون‌های بازنشستگان احتمال پرداخت بخشی از معوقات در مهرماه را مطرح کردند و گفتند: احتمال آن هست که بخشی از مطالبات پنج ماهه بازنشستگان کارگری در مهرماه به همراه مستمری این ماه به حساب‌شان واریز شود. به گفته‌ی آن ها، رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و پرداخت بخشی از مطالبات در ماه جاری دور از انتظار نیست اما جدول پرداخت کل معوقات هنوز مشخص نشده است.

نمایندگان بازنشستگان اطمینان می‌دهند که قبل از پایان سال، مطالبات بازنشستگان سایر سطوح کامل تسویه می‌شود و به صفر می‌رسد به عبارتی تا اسفند تمام معوقات پرداخت می‌شود.

بازنشستگان چه انتظاری دارند؟

اما اینکه «بازنشستگان چه انتظاری دارند» موضوع جداگانه‌ای است که سیداحمد حسینی (بازنشسته و فعال صنفی بازنشستگان اهواز) در این رابطه می‌گوید: هر بازنشسته برای هر ماه، به طور متوسط یک میلیون تومان یا حتی بیشتر از سازمان طلبکار است؛ این معوقه را باید در پنج ضرب کنیم؛ بنابراین ممکن است مطالبه‌ی هر بازنشسته‌ی سایر سطوح برای پنج ماه اول سال، ۵ یا ۶ میلیون تومان یا حتی بیشتر باشد؛ اگر این مطالبات را تکه تکه نکنند و یکجا بپردازند، خیلی بیشتر به کار بازنشستگان می‌آید؛ فرض کنید ۶ یا ۷ میلیون تومان را یکجا به بازنشسته بدهند، او با این پول می‌تواند لااقل بخش کوچکی از مشکلات زندگی خود را حل کند؛ این شیوه خیلی بهتر از آن است که هر ماه یک میلیون تومان بگیرد و تا پایان سال معوقات به صفر برسد.

به گفته وی، اگر سازمان بتواند مطالبات را یکجا بپردازد خیلی بهتر و موثرتر است اما به نظر می‌رسد سازمان چنین قصدی ندارد؛ پس لااقل جدول زمانبندی پرداخت را قبل از نیمه مهر مشخص کنند و با اطمینان بگویند که آیا بخشی از مطالبات –لااقل یک ماه آن- در مهر همراه مستمری پرداخت می‌شود یا خیر.

حسینی تاکید می‌کند که بازنشستگان باید تکلیف خود را بدانند و اگرچه این پول ناچیز است اما بایستی بتوانند برای آن برنامه ریزی کنند.

 

بیشتر بخوانید:

اینترنت ماهواره‌ای در ایران قابل استفاده است! + جزییات
تلگرام ضد فیلتر آمد! + عکس
محدودیت‌ اینترنت برطرف می‌شود
اینترنت ایران کجا بیشتر اختلال دارد؟ + عکس
رفع فیلتر واتساپ انجام نشد، یکی دیگر هم فیلتر شد! + عکس
قطعی اینترنت در ایران و خسارت عجیبش!
مهمترین خبر برای خرید خودرو: سامانه یکپارچه فروش حذف شد
نحوه پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان و 25 درصد باقی مانده همسان سازی

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری: 20 درصد!

 

در نهایت از موضع گیری سازمان تامین اجتماعی چنین برمی‌آید که پرداخت یکباره معوقات بازنشستگان به دلیل کمبود نقدینگی ظاهراً فراهم نیست؛ صحت و سقم این ادعا را نمی‌توان چندان تایید کرد، حداقل تا زمانیکه یک تحقیق و تفحص شفاف و مستقل از سازمان تامین اجتماعی به سرانجام نرسیده است. اما با این حال، حتی اگر این ادعا را بپذیریم، باید بازنشستگان بدانند چه زمانی قرار است معوقات آن‌ها پرداخت شود؛ آیا در مهر منتظر دریافت بخشی از این مطالبات باشند یا خیر؛ پاسخ به این سوالات، کمترین کاری است که سازمان تامین اجتماعی می‌تواند انجام دهد. باید قبل از فرارسیدن زمان پرداخت مستمری مهر، یعنی قبل از بیستم مهر، زمانبندی پرداخت مابه‌التفاوت پنج ماهه بازنشستگان مشخص و به طور شفاف رسانه‌ای شود./ ایلنا

 

نحوه پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان و 25 درصد باقی مانده همسان سازی

به گزارش مستقل آنلاین، به نقل از ایلنا، عیدعلی کریمی گفت: نه فقط معوقات مربوط به دستمزد امسال، بلکه تامین اجتماعی باید هر چه سریع‌تر ۲۵درصد باقیمانده همسازی را هم پرداخت کند.

بعد از گذشت شش ماه از سال بالاخره حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی مانند هر سال مطابق با مصوبه‌ی شورایعالی کار پرداخت شد؛ موضوعی که در ابتدا دولت زیر بار آن نمی‌رفت اما با گسترشِ اعتراضات به افزایشِ ده درصدیِ حقوق، سرانجام دولت از مصوبه‌ی مزدی شورایعالی کار و پرداخت ۳۸ درصد به علاوه‌ی ۵۱۵ تومان به بازنشستگان سایر سطوح تبعیت کرد. با پذیرش این موضوع، سازمان تأمین اجتماعی که حقوق بازنشستگان سایر سطوح را بر اساس مصوبه‌ی دولت تنها ده درصد افزایش داده بود، باید معوقه‌ی این ماه‌ها را بپردازد. 

عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، در این خصوص می‌گوید: این معوقه بدون فوت وقت و با حقوق شهریورماه باید پرداخت می‌شد. بازنشستگان به دلیلِ تصمیم اشتباه دولت، نزدیک نیمی از سال از حقوق خود محروم ماندند حالا دیگر نباید برای رسیدن به این حقِ مسلمشان مانند پنج ماه اول سال اعتراض کنند تا دولت و سازمان راضی به پرداخت حقوقشان شود. 

وی ادامه می‌دهد: نه فقط معوقات مربوط به دستمزد امسال، بلکه تامین اجتماعی باید هر چه سریع‌تر ۲۵درصد باقیمانده همسان سازی را هم پرداخت کند. همچنین باید ۲۵درصد را روی حقوق امسال حساب کنند؛ اگر قرار است این ۲۵درصد روی حقوق ۹۹ دیده شود پس معوقات این مدت را هم باید بپردازند. یعنی این ۲۵ درصد را از هر زمانی که پرداخت کردند، معوقات آن را هم از ابتدای سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند. 

این فعال کارگری می‌گوید: امیدواریم تصمیمی که امسال دولت در حق بازنشستگانِ سایر سطوح گرفت، تکرار نشود و بازنشستگان برای افزایش حقوقشان مطابق با مصوبه‌ی شورایعالی کار مشکل نداشته باشند. 

کریمی بیان می‌کند: بازنشستگان پنج ماه اول سال دائم از ما جویایِ حقوقشان بودند وحالا باید دنبال معوقاتِ حقوقشان باشند. سازمانِ تأمین اجتماعی و دولت هرچه سریع‌تر این مطالباتِ به حقِ بازنشستگان را پرداخت کنند و اجازه ندهند بازنشستگان برای رسیدن به حداقل حقوقشان دائم مجبور به پیگیری باشند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین در ادامه به نحوه‌ی پرداختِ این حقوق اشاره کرد و گفت: ما از سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم این معوقات را یکجا به کارگران پرداخت کنند تا  مشکلی از آن‌ها حل شود و کمتر از ارزشِ پولشان کاسته شود.

کریمی تصریح می‌کند: با تورم امروز، همین افزایش حقوق هم کفافِ هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد. اکثر کالاهای اساسی افزایش چند برابری داشته‌اند. در چنین وضعیتی انصاف نیست که کارگران معوقاتِ ماه‌های قبل خود را ماه به ماه بگیرند.

 

 

مشکلات برای  در سال 1401

به گزارش مستقل آنلاین؛ آرمان ملی نوشت: معوقات پرداخت نشده و افزایش حقوق بازنشستگان از آغاز سال‌جاری تاکنون از جمله دغدغه‌های مهم بازنشستگان محسوب می‌شود این درحالی است که به گفته یکی از فعالان صنف بازنشستگان خدمات درمانی هر روز به دلیل افزایش سقف بدهی دولت به تامین اجتماعی کاهش یافته است از سوی دیگر به گفته مسئولان در این حوزه، اگر بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت نشود دیگر توانی برای حمایت از بازنشستگان باقی نمی‌ماند. 

 مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان گرفتار بدقولی

علی دهقان کیا رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در این خصوص گفت: در باره افزایش حقوق‌ها برای بازنشستگان، مشکل از یک «ویرگول» ایجاد شد که دولت بر اساس آن در بودجه افزایش ده درصدی حقوق سایر سطوح را در نظر گرفت و بعد از حدود دو هفته تلاش، ویرگولی که نابجا به کاررفته بود برداشته شد و در نهایت با تعامل هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی افزایش معادل 38 درصد و 515 هزار تومان سایر سطوح تصویب شده و توسط شورای عالی کار تایید و تصویب و به دولت ابلاغ شد. او ادامه داد: بر این اساس از شهریور ماه سالجاری حقوق بازنشستگان بر اساس احکام جدید صادر و پرداخت شده است اما در حال حاضر دغدغه اصلی بازنشستگان بحث مابه‌التفاوت آنهاست که با وجود وعده انجام آن از مهرماه سالجاری هنوز هیچ پرداختی صورت نگرفته و تاریخ دقیقی نیز در این زمینه اعلام نشده است و این عزیزان امیدوارند که حداقل با تعیین زمان پرداخت معوقات بتوانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای خانواده‌های خود داشته باشند. 

 کاهش خدمات درمانی بازنشستگان

دهقان‌کیا افزود: حل مشکل درمانی و پرداخت بدهی دولت یکی دیگر از مشکلات بازنشستگان است که هر روز به جمعیت آنها افزوده می‌شود و در نتیجه هزینه‌های درمان آنها نیز افزایش می‌یابد این در حالی است که دولت بدهی خود در این حوزه را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است و از این رو هر سال بر مبلغ بدهی دولت به تامین اجتماعی افزوده می‌شود و از سویی حجم مشکلات درمان بازنشستگان نیز افزایش می‌یابد. تا حدی که در حال حاضر دولت ماهانه در حدود 6 هزار و 70 میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی خدمات دریافت می‌کند اما هزینه‌ای برای این امر پرداخت نمی‌کند و در نتیجه خدمات هم به تدریج از نظر کمی و کیفی به این عزیزان کمتر می‌شود. این مسئول در حوزه بازنشستگان گفت: هزینه‌های درمان بازنشستگان بسیار بالاست و یکی از دغدغه‌های اصلی آنها نیز نبودِ خدمات درمانی مناسب و ضعف بیمه تکمیلی است همچنین افزایش قیمت خدمات درمانی در حالی رخ می‌دهد که بازنشستگان توقع دارند خدمات درمانی رایگان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و تامین اجتماعی دریافت کنند و بیمه درمان آنها بسامان برسد. 

 ورشکستگی صندوق بازنشستگان را تهدید می‌کند

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی بیان کرد: ورشکستگی همواره صندوق‌ها و اموال تامین اجتماعی را تهدید می‌کند در این راستا مقام معظم رهبری با درک صحیح از این مساله به سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کردند با تعامل و به ویژه افزایش نیافتن بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی، این صندوق را از ورشکستگی نجات دهند و اگر مسئولان سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغ شده مقام معظم رهبری را اجرا کنند ما از ورشکستگی نجات می‌یابیم بنابراین مهم‌ترین بندهای این سیاست‌ها شامل بند سوم است که بر حفظ ذخایر بین‌النسلی تامین اجتماعی تاکید کرده و همچنین بند دیگر ابلاغیه درباره تعهدات خارج از توان صندوق است که باعث ایجاد بدهی‌های کلانِ دولت به تامین اجتماعی شده است که بر اساس آن بیش از 3 میلیون و 200 هزار مهمان ناخوانده به صندوق تامین اجتماعی افزوده شده که به دیگر مشکلات این سازمان افزوده شده و در صورت بی‌توجهی به این امر صندوق تامین اجتماعی نیز مانند صندوق لشکری و کشوری ورشکسته می‌شوند که معضلی بسیار ناگوار است چرا که هم اکنون این دو صندوق سالی 200 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی از مخارج عمومی خود بر می‌دارد تا سرپا بماند. موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این خصوص گفت: برخی از داروها آزاد هستند که هزینه درمان را افزایش می‌دهد و ما سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده‌ایم و انتظار داریم تعهدات درمانی در قبال ما ایفا شود ضمن آنکه بیمه تکمیلی درمان ما نیز تعهدات کاملی ندارد، از جمله هزینه ویزیت که تحت پوشش نیست و هزینه‌های سنگینی دارد. او با اشاره به الکترونیکی شدن نسخ درمان گفت: این طرح مزایای خوبی دارد، اما چون زیرساخت‌ها به‌طور کامل مهیا نشده مشکلاتی را برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان به دنبال دارد و پرداخت به داروخانه و پزشکان با تاخیر همراه است و پزشک ترجیح می‌دهد دارو و نسخه آزاد بنویسد و یکی دیگر از معایب طرح، سوء‌استفاده از کدملی‌ها است که باید نظارت بر آن صورت گیرد این در حالی است که ما بازنشستگان عمدتا سالمند و بیمار هستیم اما ارائه خدمات درمانی و دارو مطلوب نیست و اکنون با هرکدملی که ارائه شود امکان تجویز دارو وجود دارد و امکان سوءاستفاده را فراهم می‌کند و از سوی دیگر در داروخانه همه داروها با پوشش بیمه‌ای محاسبه نمی‌شود. مدیرکل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: پرداخت به‌هموقع مستمری بازنشستگان و توسعه خدمات ویژه این قشر فرهیخته در اولویت برنامه‌های مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی بوده است و در مسیر توسعه خدمات درمانی و تسهیل دسترسی بازنشستگان به این خدمات در حال تلاش است همچنین توسعه خدمات درمانی و اینکه بیمه‌شده و بازنشسته از جیب خود برای خدمات درمانی پرداخت نکند از برنامه‌های در حال پیگیری است و هم‌اکنون درمان بیمه‌شدگان و بازنشستگان بالای 65 سال در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی با فرانشیز صفر و بدون پرداخت حتی یک ریال انجام می‌شود علاوه بر این باید به سمتی برویم که خدمات جدید برای بازنشستگان تعریف کنیم و از آنجا که جمعیت کشور رو به پیری و سالمندی می‌رود و اقتضای شرایط ایجاب می‌کند برای دوره سالمندی، طرح و برنامه داشته باشیم. 

 مطالبات بازنشستگان برحق است

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اکثر مطالبات بازنشستگان بحق است که نیاز است بخشی با گفت‌وگو حل شود اما این سازمان بر سر پیمان و عهد خود است که حتی یک روز حقوق بازنشستگان به تأخیر نیفتد و درحال حاضر نیز دوازدهمین پرداخت از زمان تصدی این مسئولیت آغاز شد و احکام بازنشستگان سایر سطوح نیز اصلاح شده است و مطابق وعده اعلام شده با همان افزایش 38 درصد به‌علاوه 515 هزار تومان پرداخت‌ها انجام شده است. او اضافه کرد: زمانی که صندوق بازنشستگی را تحویل گرفتیم سازمان از سال 1394 و به تدریج ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی تجمیعی به بانک‌ها داشت که عمدتا مربوط به بدهی بانک رفاه بود و به سبب این بدهی به عنوان ابربدهکار شناخته می‌شدیم اما با همه سختی‌ها و شرایطی که در صندوق با آن مواجه بودیم توانستیم علاوه بر تعهداتی که داشتیم حتی یک روز هم عقب‌افتادگی در پرداخت حقوق‌ها نداشتیم و در هفته تأمین‌اجتماعی توانستیم 88 هزار میلیارد تومان از بدهی انباشته به بانک‌ها را انجام بدهیم و بخشی از بدهی بیمه‌ای را تسویه کنیم. مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بیان کرد: افزایش سهم سازمان در هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان، اجرای طرح بیمه درمان ناباروری و طرح دارویار و افتتاح درمانگاه‌های متعدد در همین چندماه گذشته از اقدامات اخیر سازمان است و اولویت دولت و مجلس هم رسیدگی به مسائل بازنشستگان است. 

 

هزینه سنگین برای حقوق بازنشستگان

به گزارش مستقل آنلاین؛ بازنشستگانی که بعد از سال‌ها کار و بیمه‌پردازی حالا در دورانِ پیری - یعنی دوره‌ای که بیشترین نیاز را به گرفتنِ خدماتِ درمانی دارند - به حال خود رها شده‌اند، نه می‌توانند به بیمه‌ی تأمین اجتماعی‌شان دل خوش کنند و نه دیگر بیمه‌ی تکمیلی جوابِ هزینه‌های سنگین درمانشان را می‌دهد.

«۹۰ درصد از سالمندان کشور یک بیماری مزمن، ۷۲درصدِ آن‌ها دو بیماری مزمن و ۵۰درصد نیز سه بیماریِ مزمن دارند»؛ این آمار را احمد دلبری، رئیس مرکز تحقیقات سالمندی در یازدهمین سلسه نشست سالمندی اعلام کرده است. اگرچه این آمار مربوط به کل سالمندان کشور است اما بخش بزرگی از این سالمندان را بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی تشکل می‌دهند. سازمانی که طبق قانون الزام موظف به پرداختِ صفر تا صد خدمات درمان به بیمه‌شدگانش است اما نه تنها این قانون را کنار گذاشته است بلکه روز به روز از خدماتِ درمانیِ خود می‌کاهد. 

نُه/ بیست و هفتمِ حق بیمه‌ی زمان اشتغال به عنوان سرانه‌ی درمان در نظر گرفته می‌شود، در کنار این حق بیمه که رقم قابل توجهی است، طبق اصل ۸۹ قانون تأمین اجتماعی ۲ درصد از حقوق بازنشستگان نیز برای درمان کسر می‌شود. از این دو که بگذریم، بازنشستگان هر ماه رقم بالایی نیز برای بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنند. 

اگرچه خیلی از فعالان کارگری از همان ابتدای مطرح شدنِ ورود بیمه‌های تکمیلی به مخالفت با آن برخاستند و معتقد بودند که مطالبه‌ی اصلیِ باید اجرای قانون الزام و اجرای صفر تا صد خدمات درمان باشد، اما با وعده‌ی برداشته‌شدنِ بارِ سنگینِ هزینه‌های درمان از روی دوش بازنشستگان، بیمه‌های تکمیلی مورد پذیرش قرار گرفتند. وعده‌ای که بعد از گذشت سال‌ها نه تنها اجرایی نشده بلکه حتی گاهی‌ عدم پایبندی به تعهدات شرکتِ بیمه مکملِ طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی، وضعیت را برای بازنشستگان نیز سخت‌تر کرده است. 

 

بیشتر بخوانید:

اتفاق مهم برای اینترنت ماهواره ای در ایران؟
فیلتر واتساپ دائمی شد؟ + فیلم
فیلتر گوگل و گوگل پلی برداشته شد
افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در این هفته قطعی می شود؟
واتساپ پیام جدید داد! + فیلم
نقشه کرونایی جدید ایران منتشر شد؛ 15 مهر 1401 + لیست شهرها

 

تجربه‌ی یکی از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در مورد استفاده از بیمه تکمیلیِ آتیه‌سازان حافظ به خوبی گویای این وضعیت است: «برای انجام عمل جراحی به یکی از بیمارستان‌های طرف قراردادِ آتیه‌سازان حافظ رفتم اما بعد از آنکه برای تسویه حساب به صندوق رفتم، گفتند چون آتیه‌سازان حافظ به تعهدات خود عمل نکرده، بیمارستان با این شرکت قرادادی ندارد. برای پرداختِ هزینه‌ی سنگینِ درمانم مشکل داشتم، اما با هزار زحمت و قرض از آشنایان بالاخره هزینه را پرداخت کردم به امید آنکه آتیه‌سازان حافظ این هزینه را برگرداند. حدود ۵ ماه می‌گذرد اما هنوز هیچ پولی به من نداده‌اند.» 

این تنها یک نمونه از مشکلاتی است که بیمه تکمیلیِ آتیه‌سازان حافظ برای بازنشستگان ایجاد کرده است. به گفته‌ی حسن صادقی؛ آتیه‌سازانِ حافظ علت این‌ عدم پایبندی به تعهدات خود را ۱۵۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته به دلیلِ بالا بودنِ ریسک در بازنشستگان می‌داند. 

به آماری که رئیس مرکز تحقیقات سالمندی اعلام کرده، برگردیم: «۹۰درصد از سالمندانِ کشور یک بیماریِ مزمن، ۷۲درصد دو بیماری و ۵۰درصد سه بیماری مزمن دارند.» با این اوصاف تعداد زیادی از بازنشستگانِ کشور برای پیگیریِ درمانِ بیماریِ مزمنِ خود به پزشک و دوا و درمان نیاز دارند اما خیلی از آن‌ها به دلیلِ اینکه نمی‌توانند از پسِ هزینه‌های درمانِ خود بربیایند، مجبورند با بیماریِ خود کنار بیایند. 

بازنشستگانی که بعد از سال‌ها کار و بیمه‌پردازی حالا در دورانِ پیری - یعنی دوره‌ای که بیشترین نیاز را به گرفتنِ خدماتِ درمانی دارند - به حال خود رها شده‌اند. آن‌ها نه می‌توانند به بیمه‌ی تأمین اجتماعی‌شان دل خوش کنند و نه دیگر بیمه‌ی تکمیلی جوابِ هزینه‌های سنگین درمانشان را می‌دهد. در چنین وضعیتیِ یا از درمانِ خود می‌گذرند و دورانِ سالمندی را با دردِ بیماری‌هایشان سپری می‌کنند یا با قرض و خرج کردنِ پس‌اندازهایشان از هزینه‌های دیگر خود می‌زنند و خرج بیماری خود می‌کنند. این درحالیست که مستمریِ بسیاری از بازنشستگان فاصله‌ی بسیاری با سبد معیشتِ حداقلی دارد. 

مهدی قامتی، بازرس کانون شوراهای استان تهران، در این خصوص می‌گوید: دیدنِ وضعیتِ امروزِ بازنشستگان، کارگران را هم ناامید کرده است. بازنشستگانی که سال‌ها در دورانِ کاری خود حق بیمه پرداخت کرده و هنوز هم در قالب ماده ۸۹ قانون تأمین اجتماعی دو درصد از حقوق خود را پرداخت می‌کنند، امروز برای گرفتنِ ساده‌ترین خدمات درمانی هم دچار مشکل می‌شوند چه برسد به خدماتِ اساسی‌تری که معمولا به دلیلِ سن و سالشان به آن نیاز دارند! 

قامتی می‌گوید: اگرچه کوتاهیِ سازمان تأمینِ اجتماعی از ارائه‌ی خدماتِ درمان، کارگر و بازنشسته دلیلی ندارد و این مشکلِ همه‌ی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی است، اما بازنشستگان سختیِ مضاعفی را متحمل می‌شوند. از آنجا که در دوران کهنسالی، فرد با انواع و اقسام بیماری‌ها مواجه است در نتیجه مهم‌ترین خدمات دوران پیری، همین خدمات درمانی است. چرا باید اوضاع به گونه‌ای باشد که یک کارگر بازنشسته بعد از سال‌ها کار نتواند از خدماتی که جزو ابتدایی‌ترین حقوقش است بهره‌مند شود؟! 

این فعال کارگری می‌گوید: فلسفه‌ی مهم بیمه‌‎‍‌های اجتماعی این است که فرد در دورانِ کهنسالی از آرامش بیشتری برخوردار باشد، اما در اینجا با وجودِ مستمریِ ناچیز، افراد مجبورند بعد از بازنشستگی کار کنند تا بتوانند از پسِ هزینه‌های زندگی بربیایند؛ ما شرایط آرامی برای بازنشستگان خود فراهم نکرده‌ایم. 

قامتی در ادامه به قانون الزام اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق قانون الزام، صفر تا صد خدمات درمان باید رایگان باشد، اما عدم اجرایی شدنِ این قانون و ضعفِ سازمان تأمین اجتماعی در ارائه‌ی خدمات درمانی و کاهشِ کمیت و کیفیت این خدمات در طول سال‌ها سبب شد کارگران و بازنشستگان به بیمه‌های تکمیلی روی بیاورند. اینکه با وجودِ بیمه‌های تکمیلیِ و هزینه‌های سنگینی که بابتِ این بیمه‌ها پرداخت می‌شود بازهم نمی‌توان از پس هزینه‌های درمان برآمد جای تأسف بسیار دارد. 

 

بیشتر بخوانید:

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری: 20 درصد!

افزایش حقوق بازنشستگان با افزایش 38 درصدی عقب افتاد!

شرط دریافت سریع وام

توصیه مهم در مورد واتساپ

هشدار: واتساپ جاسوس است!

افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان با اقدام فوری مجلس!

 

بازرس کانون شوراهای استان تهران با اشاره به ادعای بیمه آتیه‌سازان حافظ در مورد ۱۵۰۰میلیارد تومان زیان انباشته و عدم پایبندی به تعهداتش می‌گوید: هزینه‌ی این زیان را بازنشستگان نباید پرداخت کنند. آن‌ها به اندازه‌ی کافی هزینه‌ی بی‌تدبیری‌ها را داده‌اند. از یک طرف سازمان تأمین اجتماعی نمی‌تواند قانون الزام را اجرایی کند چون به دلیلِ بدهیِ کلان خود از دولت نمی‌تواند اعتبارات لازم را فراهم کند و از طرفی دیگر بیمه آتیه‌سازان حافظ می‌گوید زیان انباشته دارد و نمی‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد.

وضعیت وقتی درست می‌شود که هر کس به تعهدات خود عمل کند. دولت باید بدهیِ خود به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کند، سازمان تأمین اجتماعی باید به تعهدات خود عمل کند و قانون الزام را اجرایی کند. به گفته‌ی قامتی؛ پرداختِ صفر تا صدِ هزینه‌های درمان، یک حق است و باید آن را مطالبه کرد./ ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها