انواع روش‌های سرمایه‌گذاری

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری

 

بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذاری در بازاری که بهترین بازدهی را داشته باشد، دغدغه‌ای است که ذهن هر سرمایه‌گذار را به خود درگیر می‌کند. در این مطلب بازارهای مختلفی که امکان سرمایه‌گذاری در آن‌ها وجود دارد بررسی می‌شود و در نهایت یک مقایسه کلی صورت خواهد گرفت که کدامیک می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

 

سرمایه‌گذاری در طلا 

طلا عنصری است که کاربردها و مصارفی همچون جواهرسازی، استفاده در صنعت پزشکی، الکترونیک، صنعت فضایی و... دارد. این عنصر کمیاب همیشه از دیدگاه عموم به‌عنوان یک فلز زینتی و با ارزش شناخته می‌شود. همین امر سبب شده تا افراد زیادی علاوه بر استفاده به‌عنوان یک فلز زینتی، از آن برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی استفاده کنند. طلا قدرت نقدشوندگی بالایی دارد، اما ریسک‌هایی مثل ریسک سرقت، نگرانی بابت اصل بودن طلا در زمان خرید و… ممکن است باعث تردید سرمایه‌گذاری در این فلز زینتی شود. 

 

سرمایه‌گذاری در خودرو 

خودرو در ایران به عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب ‌می‌شود. مقایسه قیمت خودرو با چند سال قبل، نشان‌دهنده افزایش قیمت بعضا غیر قابل تصور آن است. با این وجود عواملی همچون قیمت بالای خودرو، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، هزینه‌های بیمه و عوارض و نقدشوندگی کمتر نسبت به سایر بازارها موجب شده است که افراد زیادی سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر را به خرید خودرو ترجیح دهند.

 

سرمایه‌گذاری در مسکن

با توجه به قیمت مسکن و هزینه‌های ساخت و ساز آن، خرید مسکن به سرمایه زیادی نیاز دارد. علاوه‌بر این، زمین و مسکن قابلیت نقدشوندگی پایینی دارند و بازار شفافی برای خرید و فروش آن‌ها وجود ندارد. مواردی مانند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، رشد ناهمگون قیمت مسکن و زمین در شهرها و مناطق مختلف، سیاست‌های کلان مانند میزان پرداخت وام و پروژه‌های عمرانی بزرگ از جمله پارامترها و ریسک‌های تاثیرگذاری است که باید مورد توجه سرمایه گذاران این حوزه قرار گیرد.

 

سرمایه‌گذاری در ارز

پول و ارز کشورهای دیگر در واقع پول‌هایی چاپ شده‌ای هستند که با رخ دادن اتفاقات سیاسی در کشور‌های صاحب آن‌‌ها یا در پی رخدادهای سیاسی جهانی، ارزششان نیز دستخوش تغییر می‌شود.

 

 

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال 

مدت زیادی نیست که ارز دیجیتال روی کار آمده‌ و به عنوان یک بازار سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. این بازار بسیار گسترده و پیچیده است و ارزهای مختلف و زیادی در آن معامله می‌شود. از طرفی این بازار بدون دامنه نوسان است و این خصوصیت می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را در صورت ریزش‌های بالا به افراد وارد کند. پس فعالیت در این بازار نیازمند ساعت‌ها آموزش تمرین و کسب دانش است. 

 

سرمایه‌گذاری در بانک 

سرمایه‌گذاری در بانک به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک شناخته می‌شود. در واقع افرادی که در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال حفظ ارزش پول خود در برابر تورم هستند. سرمایه‌گذاری در بانک را نمی‌توان به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری سودمند در نظر گرفت چرا که بازدهی آن بر اساس کم بودن میزان ریسک سرمایه‌‌گذاری آن کم است.

 

سرمایه‌گذاری در بورس

بورس بازاری است که نه تنها برای حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم، بلکه به‌عنوان یک بازار سود آور و یک محل سرمایه‌گذاری برای انواع افراد با هر ویژگی مناسب است. در واقع افراد مختلف با درجات ریسک‌پذیری متفاوت می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

 

 سرمایه‌گذاری در بورس به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش‌ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افراد سرمایه خود را در اختیار نهادهای مالی به نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند. صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری انواع مختلفی دارند که شامل صندوق‌ درآمد ثابت، شاخصی، اهرمی، مختلط، سهامی و طلا می‌شوند.

 

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

افراد با توجه به هدف سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری خود می‌توانند در یک یا انواع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. به عنوان مثال، صندوق سهامی می‌تواند برای یک فرد با درجه ریسک‌پذیری بالا مناسب باشد. یا کسانی که صرفا به‌دنبال حفظ ارزش پول خود و در کنار آن کسب سود هستند، می‌توانند در صندوق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. بازدهی این صندوق تقریبا شبیه بازدهی سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی است. به دلیل سرمایه‌گذاری بخشی از دارایی این نوع صندوق در سهام، این صندوق بعضا حتی می‌تواند بازدهی بیشتر از سپرده‌های بانکی داشته باشد. 

 

 

چرا سرمایه‌گذاری در بورس؟

در خصوص تمام بازارهای سرمایه‌گذاری صحبت شد و مزایا و معایب آن‌ها نیز به‌نوعی گفته شد. اما چرا باید بورس را به عنوان یک محل سرمایه‌گذاری مناسب دانست؟ می‌توان گفت به‌نوعی بورس تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد. به‌عنوان مثال برای سرمایه‌گذاری در طلا، خودرو و… می‌توان از طریق بورس اقدام کرد. مثلا شخصی که قصد دارد در طلا سرمایه‌گذاری کند، ممکن است به‌دلیل خطرات و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در طلا از این سرمایه‌گذاری منصرف شود در صورتی که می‌توان از طریق صندوق‌های طلا و گواهی‌های سپرده سکه طلا در بورس این سرمایه‌گذاری را بدون وجود ریسک سرقت و نگهداری انجام داد. یا اینکه برای سرمایه‌گذاری در خودرو ممکن است با توجه به اختلاف قیمت‌های بازار آزاد و کارخانه‌های خودروسازی و همچنین وجود دلالان در این بازار، سرمایه‌گذار نتواند خودرو را به قیمت مناسبی خریداری کند،در صورتی که از طریق بورس کالا و خرید خودرو از بورس کالا  می‌توان به‌صورتی امن در خودرو سرمایه‌گذاری کرد. 

 

از طرفی اگر تاریخچه بازدهی بورس در نظر گرفته شود، این بازار در بلند مدت پربازده‌ترین محل سرمایه‌گذاری در برابر سایر بازارها بوده است. همچنین شفافیت بازار و قانونمند بودن فعالیت‌ها در بورس می‌تواند دلیلی بر امن بودن سرمایه‌گذاری در این بازار تلقی گردد. همچنین در ذیل دلایل بیشتری برای مناسب بودن بورس به جهت سرمایه‌گذاری شرح داده می‌شود:

 

 

  • امکان کسب سود از طریق شرکت در عرضه‌های اولیه

عرضه اولیه سهام شرکت‌ها معمولا به‌عنوان یک گزینه‌ جذاب برای سرمایه‌‌گذاران، به ویژه افراد تازه ‌وارد در بورس شناخته می‌شود. سهم‌هایی که برای اولین بار در بورس عرضه می‌شوند، در بیشتر مواقع سودآور هستند و همین دلیل باعث شده که این عرضه‌ها طرفداران زیادی داشته باشند.

 

 

  • امکان کسب بازدهی برابر و حتی بیشتر از سپرده‌های بانکی

صندوق‌های مختلفی در بورس فعالیت دارند. پیش‌تر اشاره شد که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند بازدهی حتی بیشتر از سپرده‌های بانکی را نصیب سرمایه‌گذار کند. 

 

 

  • امکان سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس

از دیگر انواع صندوق‌هایی که در بورس فعالیت دارند می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری طلا اشاره کرد. این صندوق می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی باشد. به‌عنوان مثال با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا می‌توان خطرات و ریسک‌های ناشی از سرقت و تقلبی بودن طلا را از بین برد و از طرفی بازدهی نزدیک به سکه طلا را از آن انتظار داشت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها