شش خبر مهم از حقوق بازنشستگان که حتما باید بخوانید؛ 28 شهریور 1401

امروز چند خبر بسیار مهم در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و شاغلین بازنشسته منتشر شد، از جمله دلیل واریز نشدن حقوق برخی بازنشستگان و تغییر فیش های حقوقی و کسر حقوق.

شش خبر مهم از حقوق بازنشستگان که حتما باید بخوانید؛ 28 شهریور 1401

به گزارش مستقل آنلاین؛ پرداخت مستمری شهریور بازنشستگان کارگری همچنان ادامه دارد.

ایلنا نوشت: پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در این ماه از ۲۰ شهریورماه آغاز و تا ۳۱ شهریورماه بر اساس حروف الفبا واریز می‌شود. حقوقهای برخی از بازنشستگان در تاریخ‌های  بیست و پنجم و بیست و ششم شهریورماه پرداخت نشده است که قاعدتاً پرداخت این حقوق‌ها نیز به روزهای بعد از تعطیلات موکول شده است.

از قرار، بازنشستگانی که قرار بوده حقوق خود را در روزهای تعطیل بگیرند و به دلیل یک اختلال بانکی این اتفاق نیفتاده، حقوق خود را دریافت خواهند کرد.

 

افزایش حقوق بازنشستگان با همسان سازی حتی همین سال!

به گزارش مستقل آنلاین؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: سطح حقوق بازنشستگان باید به اندازه مناسبی برسد، اما روش و قانون آن باید تعیین شود. علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با افکارنیوز، درباره سرنوشت همسان سازی حقوق بازنشستگان ، اظهار داشت: دولت روحانی در سال آخر کاری خود همسان سازی حقوق بازنشستگان را بر اساس برداشت خودش و تا حدی هم بر مبنایی که در برنامه ششم توسعه آمده بود، اجرا کرد.

وی متذکر شد: در برنامه ششم توسعه آمده است که همسان سازی حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد، اما ما قانون جاری برای اجرای سنواتی آن نداریم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان آمده و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده و باید اجرا شود.

عنابستانی بیان کرد: علی رغم اینکه در بودجه ۱۴۰۱ نیز میزان پول مورد نیاز برای همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده است اما ما هنوز قانونی به نام همسان سازی حقوق بازنشستگان که شرایط، تکلیف و وضعیت همسان سازی را مشخص کند، نداریم.

وی یادآور شد: ما فقط یک تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان داریم که آن تکلیف قانونی تبدیل به قانون نشده است و دولت روحانی در سال آخر کاری خودش آن تکلیف قانونی را اجرا کرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس همان شرایط، اعتبار همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است و امسال هم اجرا می‌شود. معمولاً درباره این موضوعات که بار مالی دارد، دولت باید به مجلس لایحه ارائه کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس ارائه دهد و منابع مالی آن را مشخص کند. مجلس نمی‌تواند خودش طرح دهد و وارد این مباحث شود، چرا که این موضوع، منابع مالی سنگینی می‌خواهد و اگر دولت با آن مخالفت کند، از سوی شورای نگهبان رد می‌شود. وی با تاکید بر اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان حتماً باید اتفاق بیفتد، گفت: نباید شرایط بازنشستگان به گونه‌ای باشد که شرمنده خانواده‌های خود شوند و از پس هزینه‌های زندگی برنیایند. سطح حقوق بازنشستگان باید به اندازه مناسبی برسد، اما روش و قانون آن باید تعیین شود. همسان سازی حقوق بازنشستگان در دولت قبل به صورت سلیقه‌ای اجرا شد و تا حدی هم باعث دردسر شد./ کار و کارگر

 

تغییر فیش حقوق بازنشستگان قطعی شد

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد که در دوران بازنشستگی، سرانه درمان از ۹ درصد دریافتی زمان اشتغال به ۲ درصد مستمری کاهش می‌یابد.

طبق اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی، کسر دو درصد از حقوق ماهیانه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی، برای استفاده آنان و افراد تحت تکفل آنها از خدمات درمانی این سازمان، براساس ماده ۸۹ قانون تأمین‌اجتماعی انجام می‌شود و قانون تأمین‌اجتماعی به‌ منظور مساعدت به بازنشستگان، سرانه درمان را که در دوران اشتغال و برای شاغلان بیمه‌پرداز ۹ درصد است در دوران بازنشستگی به ۲ درصد کاهش داده است.

جامعه بیش از چهار میلیون نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی، هر ماه در فیش‌های حقوقی خود شاهد کسر مبلغی با عنوان «دو درصد ماده ۸۹» هستند که برخی از آنان، از علت کسر این مبلغ و مستندات قانونی آن اطلاع دقیقی ندارند.

مجتبی طهماسبی آشتیانی در این باره توضیح داد: طبق ماده (۸۹) قانون تأمین‌اجتماعی، افرادی که به موجب این قانون، بازنشسته یا ازکارافتاده شده یا می‌شوند، افراد بلافصل خانواده آنها و افرادی که مستمری بازماندگان دریافت می‌کنند با پرداخت ۲ درصد از مستمری دریافتی از خدمات درمانی برخوردار خواهند شد و مابه‌التفاوت مبالغ پرداختی مستمری‌بگیران به موجب این قانون تا هزینه‌های واقعی درمان از طرف سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

باز هم یارانه واریز می شود

دلیل پرداخت نشدن حقوق بازنشستگان

تایید افزایش حقوق ها در سال 1401

تکلیف قانونی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان با شیوه های متفاوت!

مشکلات اصلی رتبه بندی معلمان

واریز حقوق بازنشستگان، اما یک گروه بدون افزایش!

 

وی افزود: کسر این مبلغ همان‌گونه که گفته شد، بابت استفاده بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی است و ارتباطی به هزینه صدور دفترچه‌های کاغذی ندارد.

طهماسبی توضیح داد: برخی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران با این تصور که کسر ۲ درصد سرانه درمان، تنها هزینه چاپ دفترچه‌های کاغذی است در پی استقرار سامانه نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی درمان، تصور می‌کردند که کسر این مبلغ باید متوقف شود، درحالی‌که سرانه درمان ارتباطی به چاپ دفاتر فیزیکی درمان ندارد و براساس نص صریح قانون تأمین‌اجتماعی از حقوق بازنشستگان کسر  و صرف هزینه‌های درمانی این قشر می‌شود.

به موجب بند ۴ ماده ۱۳ لایحه قانونی راجع به بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب سوم آبان ۱۳۷۳ مجلس شورای اسلامی، وصول حق بیمه درمان از صاحبان حرف و مشاغل آزاد در قالب سرانه درمان مصوب هیات وزیران صورت می‌پذیرد؛ بنابراین درباره گروهی از مستمری‌بگیران که سوابق بیمه‌پردازی آنان در قالب حرف و مشاغل آزاد بوده است در دوران بازنشستگی هزینه درمان آنان برمبنای سرانه درمان مصوب هیأت‌وزیران محاسبه و از مستمری پرداختی کسر می‌شود.

 

خبرفوری از حکم حقوق بازنشستگان پس از افزایش 38 درصدی

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ حسن صادقی گفت: بانک رفاه برای کارگران است و دولتی نیست؛ این بانک در سال ۳۹ با نام بانک رفاه کارگشایی کارگران صندوق بیمه‌های اجتماعی کارگران شکل گرفت تا بتواند برای کارگران کارگشایی کند. تا بعد از انقلاب صفر تا صد این بانک برای کارگران بود و از طریق آن صاحب مسکن شدند.

نشست اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری صبح امروز، دوشنبه ۲۸ شهریور، در خانه کارگر برگزار شد. 

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این نشست گفت: مشکل افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح حل شد و کسانی که در احکام خود ارقامی را اشتباه می‌بینند به شعبه مراجعه کنند تا اختلافات حل شود. 

 

رد خبر بد در مورد افزایش حقوق بازنشستگان

به گزارش مستقل آنلاین؛ روابط‌عمومی سازمان تامین‌ اجتماعی با رد شایعه‌های مربوط به اعمال نشدن افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح، اعلام کرد طبق صحبت مدیرعامل سازمان تامین‌ اجتماعی، مستمری شهریور بازنشستگان سایر سطوح با اعمال افزایش  مصوبه شورای عالی کار محاسبه شده و در حال پرداخت است.

ظهر امروز خبرگزاری فارس نوشته بود: مدیرعامل تأمین‌ اجتماعی چند روز پیش گفته بود که حقوق شهریور بازنشستگان بر اساس احکام جدید پرداخت می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حقوق این ماه بازنشستگان هم مانند گذشته و بدون افزایش حقوق واریز شده است.

 

 

 

به گزارش مستقل آنلاین؛ یک کارشناس حوزه کار، اجرای نظام پرداخت هماهنگ حقوق برای همه شاغلین و بازنشستگان در کشور را خواستار شد و تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و وضع معیشت آحاد جامعه و به منظور پرهیز از تبعیض در پرداخت حقوق‌ها شایسته است که تمهیدات لازم در خصوص بازنگری در افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری همچون بازنشستگان تامین اجتماعی صورت گیرد.

حمید نجف با اشاره به افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: دولت در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان ثابت را لحاظ کرد که احکام آن از شهریور ماه صادر شد ولی در مورد بازنشستگان کشوری و لشگری همچنان ۱۰ درصد افزایش حقوق لحاظ می شود که این امر نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: بازنشستگان کشوری و لشگری چشم انتظار تصمیم دولت هستند که آیا برای آنها نیز این افزایش منظور خواهد شد یا نه؟

این کارشناس حوزه کار متذکر شد: وقتی از تورم صحبت می کنیم این تورم همه افراد و گروه‌ها را شامل می شود و کارمند و کارگر و بازنشسته را در برمی گیرد. در حال حاضر با مشکلات و نارسایی های ناشی از تورم روبه رو هستیم ولی دولتها همه ساله تلاش می کنند بر اساس تورم حقوق ها را افزایش دهند البته امسال اتفاقی که رخ داد این بود که بر خلاف سنوات قبل ناهماهنگی در افزایش حقوق و پرداختی ها را شاهد بودیم.

نجف تصریح کرد: در سالهای گذشته تفاوت در پرداختها شاید در حد دو سه درصد بود ولی امسال در حوزه بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصدی را در نظر نگرفتند و مثل شاغلین دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری، افزایش ۱۰ درصد تعیین شد. این مساله برخی نگرانی ها در جامعه بازنشستگان را ایجاد کرد اما در نهایت خواسته به حق آنها محقق شد.

افزایش ۱۰ درصدی حقوق شاغلین و بازنشستگان دولت با توجه به نرخ تورم منصفانه نیست

 

وی با این اعتقاد که افزایش ۱۰ درصدی حقوق شاغلین و بازنشستگان دولت با توجه به نرخ تورم منصفانه نیست، افزود: قرار بود در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و شاغلین دولت نیز تصمیماتی گرفته شود که هنوز خبری نیست و تکلیفشان روشن نشده است.

این کارشناس حوزه کار در پایان بر ضرورت اجرای نظام پرداخت هماهنگ حقوق برای همه شاغلین و بازنشستگان تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی و وضعیت معیشت آحاد جامعه لازم است که نسبت به افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری نیز همچون بازنشستگان تامین اجتماعی تمهیدات شایسته و لازم هرچه سریع‌تر پیش بینی شود./ ایسنا

 

بیشتر بخوانید:

پیامک بانک ها گران شد؟

گرفتن فوق لیسانس سریع تر می شود؟

8 میلیون سود سهام عدالت برای چه کسانی؟

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها