عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «مستقل آنلاین»

تامین مواد اولیه و نقدینگی شرط تداوم تولید در صنایع کوچک

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: ساماندهی وضعیت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط یکی از مهمترین برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد رونق در فضای تولید کشور است.

تامین مواد اولیه و نقدینگی شرط تداوم تولید در صنایع کوچک

در حال حاضر 43 هزار واحد صنعتی در صنایع کوچک مستقر هستند. طبق آخرین صحبت های محسن صالحی نیا، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی؛ از این تعداد حدود 11 هزار واحد صنعتی در رکود به سر می برند و 32 هزار واحد صنعتی شرایط بهتری دارند. البته مشکلاتی که واحدهای صنعتی دارند را نمی توان به تحریم گره زد این مشکلات بیشتر در حوزه تأمین نقدینگی است که از سال های پیش مانده است.

صنایع کوچک و متوسط، با وجود داشتن 24 درصد سرمایه، 41 درصد اشتغال را در بر می گیرد. در این میان کارشناسان معتقدند که با توجه به کمبود سرمایه و رشد منفی سرمایه گذاری در چند سال اخیر، باید به سرمایه گذاری در صنایع کوچک و متوسط توجه شود. توجه به صنایع و حرکت به سمت تولید در شرایطی است که قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را به وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است.

صنایع کوچک نقش پررنگی در توسعه صنایع بزرگ کشور دارد و این پتانسیلی است که به فراموشی سپرده شده بود. در حال حاضر 94 درصد واحد‌های صنعتی فعال در کشور واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستند و این واحدها سهم 50 درصدی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده صنعتی کشور دارند.

شرط تداوم تولید در صنایع کوچک

در همین ارتباط پیمان یزدان بخش، عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» گفت: در حال حاضر کمبود سرمایه در گردش معضل مهمی برای بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط تبدیل شده که برای رفع آن باید به دنبال تخصیص تسهیلات بانکی بود. بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی باید به صورت خوشه های صنعتی فعالیت کنند تا بتوانند اثرگذاری مناسبی در افزایش ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی داشته باشند حال آنکه در شرایط فعلی این بنگاه ها عملکرد خوشه ای ندارند در نتیجه فعالیت آنها به صورت پراکنده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: در حال حاضر بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در بازاریابی با مشکل مواجه هستند. عرضه محصولات به بازار یکی از مشکلاتی است که  این واحدها با آن دست و پنجه نرم می کنند در نتیجه منابع مالی لازم برای جذب بازارهای هدف را ندارند. اشتغالزایی در بنگاه های کوچک نسبت به بنگاه های بزرگ به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد:‌ در شرایط اقتصادی نامناسب کشور بیشترین آسیب متوجه صنایع کوچک و متوسط می شود. رشد نرخ تسهیلات، افزایش هزینه مواد اولیه، استفاده از منابع ارزی و... بیشترین آسیب را برای بنگاه های اقتصادی کوچک ایجاد می کند. همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها یکی از اصلی ترین موضوعات است که باید جزو اولویت های کشور باشد.

یزدان بخش در پایان خاطرنشان کرد: ارتقای سطح کیفی در تولیدات از سمت واحدهای تولیدی و تولیدات مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی مطابق با نیاز بازارهای هدف شناسایی می شود، می تواند برای توسعه صادرات صنایع کوچک تاثیرگذار باشد. باید نگاه به صنایع کوچک و متوسط با هدف توسعه در بحث صادرات تغییر کند تا از این طریق به درآمدزایی و ارزآوری این واحدها پرداخت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها