اگر توافق برجام احیا شود قیمت مسکن چه می شود؟

اما در صورت احیای برجام، احتمال کاهش قیمت در بازار ارز و طلا وجود دارد. آیا بازار مسکن هم با کاهش قیمت مواجه می‌شود؟

اگر توافق برجام احیا شود قیمت مسکن چه می شود؟

به گزارش مستقل آنلاین؛ طبق آمار رسمی اعلام شده قیمت مسکن در دو ماه اخیر ۱۵٫۴ درصد رشد کرد. با توجه به درنظر گرفتن فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت مسکن، احتمال ادامه گرانی در بازار مسکن وجود دارد؟

پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آتی و رفتار سیستماتیک بازار مسکن از سال ۱۳۸۰ تا به امروز، بیانگر پنج دوره رونق و رکود بوده است و این بازار برای اولین بار دو رشد بسیار بالا و پیاپی را در اواخر دهه نود تجربه کرده است. این رشد بالا می‌تواند رمینه‌های ورود به یک سیکل رکودی بلند را در صورت ناامیدی از برجام فراهم کند.

عوامل تاثیرگذار در گرانی مسکن

با نگاهی گذرا به الگوی مسکن در بیست سال گذشته می‌توان به این مهم دست یافت که عواملی مانند تورم، قیمت زمین، تورم انتظاری، قیمت دلار، قیمت مصالح ساختمانی، سیاست انبساط پولی و افزایش درآمدهای نفتی در به وجود آمدن شرایط فعلی بازار مسکن تاثیرگذار بوده‌اند.

اما باید به این نکته اشاره کرد که در دهه ۸۰ سیاست‌های انبساط پولی از یک طرف و افزایش درآمدهای نفتی از طرف دیگر باعث افزایش نقدینگی شدند که این عوامل در رونق بازار مسکن بسیار موثر بود، ولی در دهه نود به دلیل وجود تورم‌های افسار گریخته، مداوم و غیرقابل کنترل و همچنین نوسان شدید نرخ ارز( به گونه‌ای نرخ دلار چندین بار افزایش معنادار داشت) قیمت مسکن به طرز عجیبی گران‌تر شد، تا جایی که بنا به گفته کارشناسان این گرانی غیرقابل پیش‌بینی بود و رهایی از این شرایط نیاز به گذشت زمان به نسبت طولانی و اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی مناسب در بازارهای موازی دارد.

افزایش انتظارات قیمتی

باید توجه داشت که اگر در شرایط فعلی رفتار بازار مسکن به مانند دو دهه قبل باشد و نرخ ارز هم به ثبات نسبی برسد، دیگر گرانی مصالح ساختمانی و یا تولید مسکن نمی‌تواند انگیزه‌ای برای گرانی قیمت مسکن باشد، بلکه بالعکس در چنین شرایطی سازندگان حاشیه سود خود را پایین می‌آورند و قیمت مسکن در چنین تلاطمی قرار نخواهد گرفت. اما این در حالی است که در شرایط موجود یعنی افزایش انتظارات قیمتی و شروع پیک جدید تورم، افزایش قیمت مسکن دور از انتظار نیست و تنها نکته امیدوارکننده این است که قیمت مسکن به اندازه تورم رشد نمی‌کند.

سابقه کاهش قیمت مسکن نداریم

اما در صورت احیای برجام، احتمال کاهش قیمت در بازار ارز و طلا وجود دارد. آیا بازار مسکن هم با کاهش قیمت مواجه می‌شود؟ یک کارشناس مسکن گفت: قیمت مسکن در کشور ما به علت نگاه سرمایه ای، از عوامل متعددی تاثیر می‌گیرد که در این میان مسائل بین‌اللملی و سیاسی یکی از آن عوامل به حساب می‌آید.

محسن فلکی با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: زمانی که ریسک تجارت خارجی برای تجار بالا می‌رود و سرمایه‌گذاران به بازار داخلی روی می‌آورند، به یقین سرمایه‌گذاری در مسکن و ملک یکی از بازارهای پرطرفدار و با سوددهی بالا است، چراکه با ورود نقدینگی به سرعت رشد می کند و از حالت طبیعی عرضه و تقاضا خارج می‌شود.

این کارشناس ملکی در پایان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن وجود بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اشتباه متولیان مسکن در کشور است که با نگاه اشتباه به این بازار و نداشتن جامعه آماری صحیح، موجب دو چندان شدن آثار تحریم‌ها می‌شوند. در مورد کاهش قیمت مسکن باید دید دولت چه برنامه‌ای نه در شعار بلکه در عمل برای مسکن دارد.

این کارشناس در ادامه تاکید کرد اگرچه احیای برجام می‌تواند باعث کاهش قیمت دلار و طلا شود، اما تاثیری بر قیمت مسکن ندارد و ما تاکنون سابقه ارزان شدن مسکن در کشور را نداشته‌ایم.

 

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها