گرما همراه با دود، ترکیبی مرگبار برای افراد

یک مطالعه جدید نشان می دهد گرما همراه با دود می تواند ترکیبی مرگبار به خصوص برای افراد مسن تر باشد.

گرما همراه با دود، ترکیبی مرگبار برای افراد

دکتر «مصطفی رحمان»، محقق ارشد از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «ما شاهد آتش سوزی‌های جنگلی مکرر هستیم که باعث آلودگی می‌شود، و آتش سوزی‌ها در روزهای گرم‌تر اتفاق می‌افتد. بنابراین، در آینده از این موارد بیشتر خواهد شد.»

او خاطرنشان کرد: اگرچه گرمای شدید و آلودگی هوا هر کدام خطر مرگ را افزایش می‌دهند، اما این ترکیب به طور تصاعدی این خطر را افزایش می‌دهد.

روزهای بسیار گرم خطر مرگ را کمی بیش از ۶ درصد افزایش می‌دهد. در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است، خطر مرگ ۵ درصد افزایش می‌یابد. رحمان گفت: «با این حال، در روزهای بسیار گرم و بسیار آلوده، این خطر ۲۱ درصد افزایش می‌یابد.»

در این مطالعه، تیم تحقیق بیش از ۱.۵ میلیون مرگ در سراسر ایالت کالیفرنیا را بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ بررسی کرد. آنها همچنین از داده‌های دمای هوا و سطوح ذرات ریز (PM۲.۵) استفاده کردند. ذرات PM۲.۵ به عنوان عامل ایجاد مشکلات سلامتی شناخته شده است.

آنها دریافتند که در روزهایی که هم گرما و هم آلودگی هوا بالا بود، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی نزدیک به ۳۰ درصد و خطر مرگ ناشی از مشکلات تنفسی ۳۸ درصد افزایش یافت.

هنگامی که سطح گرما و آلودگی هر دو بالا بود، افراد بالای ۷۵ سال بیشترین آسیب را متحمل شدند: آنها ۳۶ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند، در مقایسه با ۸.۵ درصد افزایش خطر مرگ برای افراد ۷۵ سال و کمتر.

مرگ و میر در میان افراد مبتلا به نارسایی قلبی و ذات‌الریه شایع‌تر بود. محققان معتقدند وقتی گرما و آلودگی هوا بسیار زیاد باشد، افراد ممکن است علاوه بر مشکلات تنظیم دمای بدن، از التهاب و استرس اکسایشی بیشتر هم رنج ببرند.

رحمان به افرادی که در زمان گرمای شدید و آلودگی هوا در معرض خطر هستند توصیه می‌کند که در داخل خانه با تهویه مطبوع بمانند./مهر

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها