هشدار/ افزایش ابتلا به کرونا در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به افزایش روند ابتلا به کرونا در کشور هشدار داد.

هشدار/ افزایش ابتلا به کرونا در کشور

محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد که در چند روز اخیر موارد ابتلا به کرونا و بستری ناشی از این بیماری در کشور افزایش پیدا کرده است. پیش از این هم خبرها از افزایش آمار ابتلا به کرونا در دو استان خوزستان و مازندران حکایت می‌کرد. همه اینها درحالی است که طی روزهای گذشته وزارت بهداشت الزام استفاده از ماسک در فضای باز را به دلیل کاهش و صفرشدن مرگ‌های کرونایی در برخی روزها برداشته است و اعلام کرده که مردم تنها در فضاهای بسته از ماسک استفاده کنند. البته این وزارتخانه در عین حال از لزوم دریافت دز چهارم واکسن کرونا در تابستان خبر داده است.

با این حال با شیوع مجدد کرونا در برخی کشورهای اروپایی که هشدار سازمان جهانی بهداشت را نیز درپی داشته، به نظر می‌رسد ایران نیز از این موج در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های کرونایی در امان نخواهد ماند.

روز سوم تیر ماه نیز حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تایید غیرپیش‌بینی بودن وضع ویروس کرونا در جهان و ایران گفته بود: اخبار رسیده از مسافران و افرادی که طی این روزها از خارج از کشور به داخل می‌آیند نشان می‌دهد تست اغلب آنها مثبت است، این موضوع نشان می‌دهد که باید مراقبت‌ها تشدید شود.

درهمین حال سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز پنج‌شنبه از احتمال شیوع گسترده بیماری کووید-۱۹ در اروپا طی تابستان امسال (۲۰۲۲) خبر داده و خواستار نظارت دقیق نهادهای بهداشتی کشورها بر وضعیت همه‌گیری ویروس پس از سه برابر شدن موارد روزانه ابتلا در یک ماه گذشته شده است.  به گزارش «ایسنا»، ‌هانس کلوگه‌، مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت در این خصوص تصریح کرده است از آنجا‌ که کشورها در سراسر اروپا محدودیت‌های بهداشتی را کنار گذاشته‌اند، ویروس ممکن است تابستان امسال در سطوح بالایی منتشر شود.

این مسوول سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای مکتوب، یادآور شده است که ویروس تنها به این دلیل از بین نمی‌رود که کشورها نظارت و کنترل بر انتشار آن را متوقف کنند. این ویروس همچنان افراد را آلوده می‌کند، همچنان به جهش و تغییر ادامه می‌دهد و هنوز هم قربانی می‌گیرد.

براساس داده‌های عمومی منتشر شده و با توجه به شیوع تازه‌ترین سویه فرعی ویروس جهش یافته اُمیکرون موسوم به BA. ۵، تعداد موارد ابتلای روزانه به بیماری کووید-۱۹ در ۵۳ کشور تحت پوشش سازمان بهداشت جهانی در اروپا طی این هفته به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسید، در حالی که این رقم در پایان ماه مه حدود ۱۵۰هزار مورد در روز بود.

به گزارش «ایسنا»، هم اکنون تقریبا همه کشورهای اروپایی در حال ثبت افزایش موارد ابتلا هستند و پرتغال، لوکزامبورگ، فرانسه، یونان، قبرس، آلمان و اتریش در حال حاضر با بالاترین میزان ابتلا نسبت به دیگر کشورها پیشرو محسوب می‌شوند.

بنابر گزارش فرانس ۲۴، سازمان جهانی بهداشت از اروپایی‌ها خواسته است تا در صورت داشتن علائم تنفسی به قرنطینه خود ادامه دهند، واکسیناسیون‌ را به‌روز کنند و در مکان‌های شلوغ همچنان ماسک به صورت بزنند.

احتمال شیوع سویه جدید در ایران

روز پنج‌شنبه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با شبکه خبر با بیان اینکه شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا در بیشتر کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه هستیم، افزود: بیشتر مواردی که مشاهده شده خفیف هستند.

او در همین خصوص به احتمال شیوع زیرسویه BA. ۵ اشاره کرد و گفت: پیش از این زیرسویه‌های BA. ۱ و BA. ۲ اُمیکرون در کشور شایع بود و در حال حاضر زیرسویه BA. ۵ نیز به دو زیرسویه قبل اضافه شده است. گویا البته بر این نکته تاکید کرد که این سویه جدید شدت بیماری‌زایی بالایی ندارد.

گویا همچنین از همکاران پزشک خود خواست تا برای افرادی که با علائم کرونا مراجعه می‌کنند به تجویز دارو اکتفا نشود و حتما تست بگیرند.

همزمان با این هشدار‌ها، روز گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که طی ۲۴ساعت گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۸۳ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد. روز پنج‌شنبه نیز ۵۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۹۳ نفر از آنها بستری شدند. همچنین نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش «ایسنا»، بر اساس این گزارش تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۴۱۵ نفر دز اول، ۵۷ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۳۲۶ نفر دز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۴۸۲ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۲۲۳ دز رسیده است.

همچنین در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد. از سوی دیگر ۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. طی هفته‌های گذشته نقشه کرونایی ایران به سمت آبی شدن  یا عاری شدن از خطر بیماری کرونا پیش رفته است. اما رنگ آبی نقشه درصورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی که طی چندماه گذشته به‌شدت در کشور کمرنگ شده است می‌تواند یک بار دیگر به رنگ خطرناک قرمز در بیاید./دنیای اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها